Tvingad av bussen i - 20

Startat av Wetjo, 07 januari 2009, 19:07:09 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Richard1250

Det finns ett alternativ till i Halland om bussföraren inte kan växla en 500 kronorssedel så kan man  skriva ut en kreditbiljett där kunden skriver sitt namn och adress och sedan får hem ett inetalningskort på posten.
Resan blir ju klart dyrare men dom kommer med i alla fall.

Vet att det har funnits kan inte 100% svära att det finns kvar.

// Richard

Peter Erret

Halkade in i ämnet av en händelse, läst lite av inläggen och kom ihåg en vecka för några år sedan då jag körde linjen 434 från Överby mot Slussen.

Måndag, vid hpl Fågelbro: En karl kliver på och räcker fram en 500-lapp, tyvärr jag kan inte växla men en medtrafikant växlade åt honom.

Tisdag, vid hpl Fågelbro: Samma man kliver på och vill betala med en 500-lapp, andra medtrafikanter växlar åt honom.

Då jag skulle köra samma tur även på onsdagen så for f-n i mig, hela väskan var ju full av småmynt, jag satte mig att räkna pengar, gjorde ordning en påse med 440 kronor i småmynt, 800 gram.

Onsdag morgon: Samma man kliver på och skall åter med sin 500-lapp betala sina 60 kronor för färden till Slussen. Se idag har jag växel, tar 500-lappen och sedan stämplar jag biljetterna, lämnar över dem samt de 800 grammen växelmynt.

Vad gör han då: Jo, tar fram 3 stycken 20-lappar från sin bröstficka för att betal resan. Han blev 800 gram tyngre, och min väska bled detsamma lättare.

Att försöka åka gratis gick inte dessa dagar för honom på 434.

RoTe

Citat från: Buss-Anders skrivet 09 januari 2009, 23:15:57 PM

Jag tycker att en bra växelkassa t.ex kan bestå av:

4 st 100-lappar = 400 kr
15 st 50-lappar = 750 kr
30 st 20-lappar = 600 kr
50 st 10-kronor = 500 kr
50 st 5-kronor  = 250 kr
150 st 1-kronor = 150kr
summa 2650 kr

Det var en rackarns saftig växelkassa! Då kommer man ju springa omkring med över 5000kr i kassan till slut, det är inte bra!

Med ULs priser på 40 80 120 och 24 48 72 funkar det klockrent med våra 1000kr i växelkassa. Håller man sig till att ge tillbaka bara 20 lappar på hundringar och i övrigt största möjliga valörer får man ett otroligt lagomt flöde pengar. Enda man får överflöd på är enkronor. :)

Peter Erret

Citat från: RoTe skrivet 10 januari 2009, 00:21:48 AM
Det var en rackarns saftig växelkassa! Då kommer man ju springa omkring med över 5000kr i kassan till slut, det är inte bra!

Med ULs priser på 40 80 120 och 24 48 72 funkar det klockrent med våra 1000kr i växelkassa. Håller man sig till att ge tillbaka bara 20 lappar på hundringar och i övrigt största möjliga valörer får man ett otroligt lagomt flöde pengar. Enda man får överflöd på är enkronor. :)
Du har minst ett kilo mynt i väskan. Skönt att slippa detta i SL-land  :)

homer

Citat från: Buss-Anders skrivet 09 januari 2009, 23:15:57 PM

4 st 100-lappar = 400 kr
15 st 50-lappar = 750 kr
30 st 20-lappar = 600 kr
50 st 10-kronor = 500 kr
50 st 5-kronor  = 250 kr
150 st 1-kronor = 150kr
summa 2650 kr

är du allvarlig? 150 enkronor??? när ska du få användning för dem??? du måste nästan ha med dig en pirra för att orka dra runt på de där

Kinslayer

Citat från: Peter Erret skrivet 10 januari 2009, 00:10:12 AM
Halkade in i ämnet av en händelse, läst lite av inläggen och kom ihåg en vecka för några år sedan då jag körde linjen 434 från Överby mot Slussen.

Måndag, vid hpl Fågelbro: En karl kliver på och räcker fram en 500-lapp, tyvärr jag kan inte växla men en medtrafikant växlade åt honom.

Tisdag, vid hpl Fågelbro: Samma man kliver på och vill betala med en 500-lapp, andra medtrafikanter växlar åt honom.

Då jag skulle köra samma tur även på onsdagen så for f-n i mig, hela väskan var ju full av småmynt, jag satte mig att räkna pengar, gjorde ordning en påse med 440 kronor i småmynt, 800 gram.

Onsdag morgon: Samma man kliver på och skall åter med sin 500-lapp betala sina 60 kronor för färden till Slussen. Se idag har jag växel, tar 500-lappen och sedan stämplar jag biljetterna, lämnar över dem samt de 800 grammen växelmynt.

Vad gör han då: Jo, tar fram 3 stycken 20-lappar från sin bröstficka för att betal resan. Han blev 800 gram tyngre, och min väska bled detsamma lättare.

Hehe.....där fick han för det

Björn Ax

Citat från: Peter Erret skrivet 10 januari 2009, 00:10:12 AM

Ja det är ju precis detta som tråden handlar om. Hur ska vi kunna veta vem som endast har en 500-hundring och vem som försöker åka gratis genom att få oss att tro att den personen endast har en 500-hundring.

RoTe

Citat från: Peter Erret skrivet 10 januari 2009, 01:20:59 AM
Du har minst ett kilo mynt i väskan. Skönt att slippa detta i SL-land  :)

Har jag? Har du vägt mina mynt?  :P

Vad kan detta väga då, 10st 10kr, 20st 5kr, 30st 1kr?

Pickos

Citat från: RoTe skrivet 10 januari 2009, 15:49:46 PM
Har jag? Har du vägt mina mynt?  :P

Vad kan detta väga då, 10st 10kr, 20st 5kr, 30st 1kr?

466 gram.
Källa: Riksbanken

1-krona
5-krona
10-krona
1:a Korinthierbrevet 10:15

Zella

På linjebuss tid i Växjö så fick jag ombord en dam på linje 1 i Hovshaga... hon hade inga pengar men ett check häfte... kallade upp TL och det gick bra... á 100 kr var checken på.

JDS

Citat från: Tomas Fransson skrivet 10 januari 2009, 18:58:47 PM
På linjebuss tid i Växjö så fick jag ombord en dam på linje 1 i Hovshaga... hon hade inga pengar men ett check häfte... kallade upp TL och det gick bra... á 100 kr var checken på.

Det finns ju teoretiskt sett inga problem med att ta emot check, kruxet är mest att veta vilket företag den ska ställas ut på. "Innehavaren" fungerar ju i och för sig alltid, men då gäller det att kunden inte redan har hunnit skriva något annat.

Vissa företag förbjuder kanske checkar i sina bestämmelser. I SL taxehandbok från 1976 förbjuds check som betalningsmedel, medan dagens taxehandbok inte innehåller några bestämmelser om själva avgiftsupptagningen, så det får väl anses upp till operatörerna att besluta om det. Det beror väl lite på vilken bank man har och sånt. Dessutom finns det nog en och annan chef nuförtiden som aldrig har sett en livs levande check, och tycker att hela hanteringen verkar ytterst märkvärdig...

yngrot

Jag känner igen det Peter Erret skriver... bra gjort ofta är det ju vissa som sätter i system att försöka åka gratis.... även Ulf R. skriver helt rätt...  viss försöker man växla om man kan....
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico

Citat från: JDS skrivet 10 januari 2009, 19:15:44 PM
Det finns ju teoretiskt sett inga problem med att ta emot check, kruxet är mest att veta vilket företag den ska ställas ut på. "Innehavaren" fungerar ju i och för sig alltid, men då gäller det att kunden inte redan har hunnit skriva något annat.

Vissa företag förbjuder kanske checkar i sina bestämmelser. I SL taxehandbok från 1976 förbjuds check som betalningsmedel, medan dagens taxehandbok inte innehåller några bestämmelser om själva avgiftsupptagningen, så det får väl anses upp till operatörerna att besluta om det. Det beror väl lite på vilken bank man har och sånt. Dessutom finns det nog en och annan chef nuförtiden som aldrig har sett en livs levande check, och tycker att hela hanteringen verkar ytterst märkvärdig...

Ser inga direkt problem alls med checkar i dagsläget, vare sig teoretiska eller praktiska utan snarare är de nog obefintliga. Detta då checkar numera är så sällsynta att jag misstänker att många svenska banker inte ens erbjuder detta längre alternativt att de i alla fall gömmer gömmer checkarna så gott de kan, åtminstone för privatkunder. Sen beror det nog även checkarnas användning på område då man nog inte gärna ville betala småbelopp (då det normalt var extra avgift på checar med belopp understigande 300 kronor) med check om det gick att undvika. Alltså var nog lokalbussen, T-banan mm. inte direkt rätt ställe att stå och hålla på med checkhäfte, legitimation etc. I synnerhet inte heller som hanteringen tog lite tid i anspråk.

Inom taxi var checkar inte ovanliga förr i världen, men från ungefär mitten på 90-talet så försvann de i princip helt... saknade av ingen. Jag kommer ihåg vissa fall då man hade en del dispyter vad gäller att vissa försökte att skriva på 300 kronor för resor som gått för småbelopp...  inte heller taxi hade så stora växelkassor att de kunde utgöra växlingskontor. Vad gäller SL:s taxehandbok så får man väl även se till omständigheterna i övrigt. Låt vara att den spårbunda SL-trafiken kanske kan ta emot en check rent teoretiskt, men knappast busstrafiken för förutom att vara kontantlös är ju den även biljettlös. Vi kan ju därför inte kan ge något färdbevis i retur om nu någon mot all förmodan skulle ha råkat få fatt i någon gammal check som går att använda. Sen beror det som sagt hur en eventuell check ens ska redovisas.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Richard1250

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 januari 2009, 12:06:19 PM
Japp. I svaret står det hur klart och tydligt som helst att föraren har rätt att neka någon när föraren inte kan växla. Det finns en regel om 100-kronorsväxling - föraren växlar såklart mer om han har möjlighet (och därmed undviker att neka) - men har FULL RÄTT att göra det.

Bra svar från länstrafiken tycker jag!

Jag själv tycker inte att svaret är en självklahet att som Ulf skriver att föraren har full rätt att göra det.

Jag tolkar det lite som polisens vapen, dom har vapnen men får bara använda dom i yttersta nödfall, jag tycker svaret är lite samma från Länstrafiken att man har möjligheten till det men bör så långt som möjligt undvika att använda sig av det och helst inte.

Det var därför hon skrev under att hon skulle informera deras entreprenör att man självklart ska undvika neka någon att åka.

F-vagnen

Det här fenomenet påminner om en dam i Helsingborg. Hon hade kommit på idén att använda en 2-öring istället för en polett och steg på vagnen. När hon skulle betala lade hon 2-öringen på bössan. Föraren sade då: "Du, det är bara en 2-öring". Damen svarade då: "Ursäkta, men jag ser så dåligt" och lade poletten på bössan. Den hade hon redan beredd i andra handen. Uppenbarligen ett försök till plankning som inte gick så bra.

När det gäller betalning är min uppfattning att kontanter inte hör hemma i någon lokaltrafik, till nöds kan det accepteras inom regiontrafiken men då helst i form av tillägg till t.ex ett månadskort för lokaltrafik. D.v.s att man visar sitt månadskort för tätorten och sedan betalar ett tillägg för längre resa. Detta tillägg kan i.o.f skötas med kuponger o.dyl.

I Prag är det smidigt att åka regionbuss. Man visar sitt månadskort för föraren och skall man utanför stadszonen så stämplar man en biljett med rätt valör (i form av en kupong) i maskinen. Kontanter kan också användas.

Inom lokaltrafiken bör man nyttja SMS istället för kontanter. I regiontrafiken kan också SMS vara en bra lösning. Har man zonnummer kan ju ett SMS skrivas som: "170 TILL 250 V" (inom Skåne således, från zon 170 Helsingborg till zon 250 Malmö, V för vuxen, B för barn). Visserligen får kunden lära sig skicka SMS men som ersättare till kontanter även i regional busstrafik är det ju vettigt.

Dock vet jag att även det enklaste SMSet kan vara överkurs. Att i Norrköping skicka NV till 72365 kan kräva en omfattande undervisning vilket jag upplevt.