Kommunal kräver tilläggsavtal för Stockholms bussförare (restiderna)

Startat av Lars Ödlund, 27 december 2008, 16:41:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 december 2008, 19:43:30 PM
Fackets huvudkrav är ju att alla? avlösningar ska ske med bil, jag har ännu? inte sett att det finns något undantag för något område i Sthlm

Det är ju ett helt galet krav. Jag kan inte förstå varför man kräver detta, det man borde kräva är ju att förflyttningstiden ska vara betald. Om resan sedan sker med bill, buss, tåg eller taxi borde vara sk-t samma för fackets del.

Jonas

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 december 2008, 21:55:39 PM
Därav blir det i alla fall i mitt tycke rättvist att betala restidsersättning, ska resan ingå i arbetstiden försvinner den extra ersättningen för alla och det införs gissningsvis ett obligatorum att infinna sig på depån vid tjänstens början eller slut, annars får ju arbetsgivaren inte vad han betalar för om personalen kan göra vad man vill under betald tid, eller?

Varför skulle arbetsgivaren kräva att man ska infinna sig i depån bara för att man gör restiden till arbetstid?
Om man ersätter restiden med pengar eller tid är ju ointressant, du får ju i båda fallen betalt för att ta dig till depån.

Börjar man jobba vid A med slutar vid B (eller tvärtom) ska man självklart ha ersättning för att ta sig tillbaka till utgångspunkten.
Om ersättningen betalas ut i form av restidspengar eller bakas in i arbetstiden är ju bara en fråga om tycke och smak.

Om man däremot börjar och slutar på samma ställe, A eller B, så ska man naturligtvis inte ha någon restidsersättning (om inte företaget kräver att man ska infinna sig i depån).

Jo

Citat från: Z skrivet 29 december 2008, 11:28:13 AM
Varför skulle arbetsgivaren kräva att man ska infinna sig i depån bara för att man gör restiden till arbetstid?
Om man ersätter restiden med pengar eller tid är ju ointressant, du får ju i båda fallen betalt för att ta dig till depån.

Börjar man jobba vid A med slutar vid B (eller tvärtom) ska man självklart ha ersättning för att ta sig tillbaka till utgångspunkten.
Om ersättningen betalas ut i form av restidspengar eller bakas in i arbetstiden är ju bara en fråga om tycke och smak.

Om man däremot börjar och slutar på samma ställe, A eller B, så ska man naturligtvis inte ha någon restidsersättning (om inte företaget kräver att man ska infinna sig i depån).

Om jag förstod Nicos inlägg: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=18640.msg131725 i en tidigare så är det ju så det fungerar som du skriver. Dock innebär ju lösningen att man kan tvingas åka buss istället för avlösningsbil vilket inte fallit alla i smaken.