Scania Vabis CF 6561 -61

Startat av Johnny E, 21 december 2008, 16:21:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johnny E

Den här står på en ödetomt strax utanför Grillby:

/Johnny E - f d turistbussförare på Axelssons Turisttrafik i Västerås

Ove Bojarp

Ursprunget är Bröderna Pettersson med ch.nr: 550312 och så småningom även
Linjebuss ägd. Då med nr: 344

Mr H

Hm var inte det där den buss som Linjebuss körde på SL linje 54E under 70-talet Hornstull-Fridhemsplan under bussförarkrisen dagar? Tycker jag känner igen reg.numret. Man kommer speciellt ihåg det där med den enda dörren vilket givetvis gjorde att på- och avstigningen tog en evinnerlig tid. Inte speciellt lämpligt på linje 54 i Stockholm!

Mr H

Greger Larsson

Kul med en gammal "kustbuss"-CF kvar i livet. Flyttades till LB:s västgötadistrikt när nya bussar kom till Sundsvall efter dagen H. Bör ha slopats där runt -75 för jag har ingen uppgift om att den skulle ha följt med över till GDG. När gick den i Sthlm? Kan det ha varit med annan ägare än LB möjligen?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 21 december 2008, 20:01:03 PM
Kul med en gammal "kustbuss"-CF kvar i livet. Flyttades till LB:s västgötadistrikt när nya bussar kom till Sundsvall efter dagen H. Bör ha slopats där runt -75 för jag har ingen uppgift om att den skulle ha följt med över till GDG. När gick den i Sthlm? Kan det ha varit med annan ägare än LB möjligen?

Det var väl 1975 som den svåra bussförarbristen var i Stockholm och man hyrde in bussar. Bland annat ett antal från just Linjebuss Västgötadistrikt.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Greger Larsson

Var det bussar som inte gick över till GDG i så fall? Nu kommer jag iofs inte ihåg om det var 1/1 eller 1/7 -75 som GDG tog över Västergötland. Förarbristen var väl då i huvudsak under sommaren? Och sådan (ersättnings-)trafik har väl inträffat vid ytterligare några perioder. För att inte tala om pendeltågseländet som krävde insatser vid några tillfällen, kanske mest i början av 80-talet.

Mr H

Den där har väl aldrig varit omställningsbuss?
Måste väl vara helombyggd?
Intressant att se hur perfekt karossformen bibehållits till skillnad från de
CF som gödslades med dörrar inför dagen H!

Mr H

bilomnibussen

CF:arna var väl redan från början planerade för helombyggnad vill jag minnas. Men när beslutet väl var fattat om övergång till H-trafik då dröjde det väl inte länge förrän man övergick till vänsterstyrda omställningsbussr.
Mvh Jan G

Christer Göransson

Sommaren 1976 var bussbristen.

/Christer

Staffan Sävenfjord

Citat från: Christer Göransson skrivet 22 december 2008, 21:28:52 PM
Sommaren 1976 var bussbristen.

/Christer

Mitt minne från den här tiden är som märks inte det bästa. Men hur var det nu igen: var det bara ett år som det var bussförarbrist med inlånade vagnar och indragna linjer. Eller var det två år? Och i så fall 1975 och 1976? Eller 1976 och 1977?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Citat från: bilomnibussen skrivet 22 december 2008, 13:55:21 PM
CF:arna var väl redan från början planerade för helombyggnad vill jag minnas. Men när beslutet väl var fattat om övergång till H-trafik då dröjde det väl inte länge förrän man övergick till vänsterstyrda omställningsbussr.
Mvh Jan G

Jag har för mig att CF65 o CF75 inte var förberedda. Bl a byttes hela fronten på de som helombyggdes.

bilomnibussen

Kan det ha varit de CF:are med 250 cm bredd som var förberedda?
Mvh Jan G

Peter Öden

Hej !

Det fanns CF 65:or 2,35 & 2,45 breda som hade smal mittstolpe i fram
och som fick behålla den efter ombyggnation till högertrafik. Fanns även
vagnar som fick fronten utbytt.

CF 66:orna var delvis förberedda för högertrafik, bl.a. fanns på höger sida
i taket ovanför den blivande högerdörren skåp med manöverdetaljer för dörren/dörrarna.
Några CF 66 har aldrig funnis som omställn.vagnar.

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Men visst är den här bussen levererad som högerstyrd? När flyttades ratten på denna?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

Jo, den har varit högerstyrd. De flesta CF utom de som tillhörde SJ helombyggdes. CF66 hade förstärkningar inbyggda från början för att bättre klara tiden som omställningsbuss med dörrar på båda sidor utan att bli bananformad. De bussar som helombyggdes fick även nya motorer som i princip var spegelvända.