Lite Busslinkflyttar och avyttringar

Startat av Anders Lundén, 21 december 2008, 15:11:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Noterat, för in på hemsidan när detta är genomfört.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 22 december 2008, 09:25:54 AM
Har motorn i 3217 redan rasat?
Det blev ingen långvarig vistelse i aktivt liv här..

Man får väl se hur allvarligt det är. I alla fall har 3217 nu stått ett tag med havererad motor. Kan hända att man kanske i så fall tar en motor, om någon är i bra skick, från någon av de systervagnar som nu då tydligen ska skrotas.

Citat från: Anders Lundén skrivet 22 december 2008, 15:41:59 PM
Den omflyttningsplanen är kastad i papperskorgen. Bussarna som ska från Råsta stämmer, men vart de ska och vad som ersätter är inte klart ännu.

Aha, där ser man så vi får väl se vad som händer. Även om B9S inte är optimala så är dock sådana klart att föredra framför Omni om man nu får välja, Å andra sidan (då det kommit så mycket nytt) så behövs också lite äldre vagnar för att utjämna vagnparkens medelålder, men tyvärr finns det ju inte så många sådana som har lågentré vilket blir krav i Råstaområdet efter den 1/1-2009... därav 49- och 69-vagnarnas avflyttning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Frippe Fribas

Citat från: Anders Lundén skrivet 21 december 2008, 15:11:02 PM
En liten sammanställning på flyttar o avyttringar hos Busslink under hösten-vintern.

SL-trafiken   

4022   Söderort till SKROT
4023   Norrtälje till SKROT
4024   Söderort till SKROT

4144   Norrort till EXPORT
4150-4152   Norrort till EXPORT
4157   Norrort till EXPORT

4167-4175   Råsta till SKROT
4177-4186   Råsta till SKROT

5635-5636   Handen till Norrtälje
5647   Nynäshamn till Norrtälje
5661   Handen till Norrtälje

6303   Norrtälje till Nynäshamn
6304   Norrtälje till Råsta
6306   Norrtälje till Råsta
6326-6328   Norrort till Norrtälje

6646-6647   Norrtälje till Råsta
// Anders

Intressanta nyheter, så Råsta verkar fortfarande lida brist på högstandardmiljövagnar då med tanke på att man flyttar 6646-47 dit samt lånar ett kompani från Täby samt att alla Scanior nu bör ha landat i Råsta?

Renaultbussarna blev tydligen inte så långlivade i aktiv trafik, 4023 såg jag för lite sedan i Norrtälje och misstänkte snabbt att det var skroten som väntade med tanke på skicket. Vad skall Söderort köra med på hissbananen framledes tro?
Fast med tanke på hur mycket pengar som nu investeras i den kanske det inte behöver köras någon ersättning i framtiden... ;D

Vidare noterar jag med intresse att H27:orna gick att exportera men inte H29:orna, ville inte Ryssarna ha nästa generations Säfflebyggen?
Jag kommer faktiskt att sakna båda dessa busstyper hur otroligt det än kan låta.

56xx-vagnarna till Norrtälje innebär ju att de nästan flyttar hem igen, de gick ju i Täby från början...
//Fredrik

Cero

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 december 2008, 19:33:04 PM
Intressanta nyheter, så Råsta verkar fortfarande lida brist på högstandardmiljövagnar då med tanke på att man flyttar 6646-47 dit samt lånar ett kompani från Täby samt att alla Scanior nu bör ha landat i Råsta?

Renaultbussarna blev tydligen inte så långlivade i aktiv trafik, 4023 såg jag för lite sedan i Norrtälje och misstänkte snabbt att det var skroten som väntade med tanke på skicket. Vad skall Söderort köra med på hissbananen framledes tro?
Fast med tanke på hur mycket pengar som nu investeras i den kanske det inte behöver köras någon ersättning i framtiden... ;D

Vidare noterar jag med intresse att H27:orna gick att exportera men inte H29:orna, ville inte Ryssarna ha nästa generations Säfflebyggen?
Jag kommer faktiskt att sakna båda dessa busstyper hur otroligt det än kan låta.

56xx-vagnarna till Norrtälje innebär ju att de nästan flyttar hem igen, de gick ju i Täby från början...
//Fredrik

Söderort har inte kört hissbanan på länge. Det är PTS, Gladö eller någon annan som har kört ersättningen senaste året. Om detta skett på kontrakt med SL eller via Busslink vet jag dock inte.

Jonas Strömblad

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 25 december 2008, 19:33:04 PM

Vad menar du med det där? H27'orna var de sista kvalitetsbyggena från Säffle. När H29 kom började förfallet...
/J

Bussmicke

Citat från: Cero skrivet 25 december 2008, 20:15:35 PM
Söderort har inte kört hissbanan på länge. Det är PTS, Gladö eller någon annan som har kört ersättningen senaste året. Om detta skett på kontrakt med SL eller via Busslink vet jag dock inte.

Veolia kör hissbanan med 2764
//Bussmicke.

Cero

Frippe Fribas

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 25 december 2008, 21:26:58 PM
Vad menar du med det där? H27'orna var de sista kvalitetsbyggena från Säffle. När H29 kom började förfallet...
/J
Nja, H29:orna tyckte jag faktiskt om att köra, men de som kom därefter har jag inte lika mycket till övers för.
Dock skall det kanske tilläggas att mina erfarenheter av H29:orna är minst fyra-fem år gamla...
4179-84 tyckte jag var riktigt trevliga att köra medan dubbeldörrsvarianten 4185-86 var hemska.
//Fredrik

Citat från: Bussmicke skrivet 25 december 2008, 22:11:16 PM
Veolia kör hissbanan med 2764
Ja, fast under tidiga hösten har bl a Gladö kört där vet jag.
Det har även sporadiskt kunnat siktas Busslinkbussar på denna ersättning även om jag inte har några datum i huvudet just nu (även detta tidig höst).
Veolia kör väl i egen regi nu eftersom det rör sig om ett långvarigt stopp pga renovering av banan, det Cero tänkte på var nog mer tillfälliga driftstopp?
//Fredrik

Niclas Wennerlid

4186 var en kanonvagn under den tid den var i Råsta nu på slutet, 4185 var väl ingen höjdare direkt men värre vagnar har jag varit med om.

//Niclas