Stenkastning mot bussar

Startat av Wetjo, 17 december 2008, 04:42:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wetjo

DN tar upp detta ämne i en artikelserie som startar idag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=864712

Följ detta! Kan bli en lång diskussion. Bra att detta kommer fram. Inte bara ett storstadsproblem. Tom i Svärdsjö klagar förarna på att folk (mestadels barn) kastar snö o sten mot bussar...

Magnus_J

fast det är inte bara sten.. alla ägg, yougurt mm, och det är inte i de så kallade segregerade områden som tas upp i artikeln. min första vecka fick jag en vattenballong rakt i rutan så den sprack.

är bra att problemen tas upp men själva förövarna läser nog inte /bryr sig inte. Dock är det nog ett större samhällsproblem som till stor del beror på sysslolöshet.

Nico

Jo dagens kids verkar vara sorgligt dåliga på att aktivera sig själva. Liksom många vuxna så verkar man tyvärr mest sitta och vänta på att någon ska komma och sätta fart på en och berätta vad man ska göra. Vet inte om de har haft det alldeles för lätt och nu därför tappat all initiativförmåga?! Åtminstone fram till slutet av 80-talet så var det t.ex. inte ovanligt med hemsnickrade hockeyburar där man lirade med klubba och boll på asfalten, man ställde upp burkar i stället för koner i vissa backar och körde slalom med skateboard, man stack och simmade etc. Man cyklade även i mycket större utsträckning då skolkort inte som idag delas ut hejvilt vilket gjort att bussarna på vissa håll blivit mer av rullande ungdomsgårdar. I vissa områden (speciellt de där fler människor har råd att ha bil) så förekommer i princip inga vuxna passagerare alls efter klockan 20:00 på kvällarna.

Som Magnus påpekar så förekommer problemen överallt, även så att det är frekvent också i bättre bemedlade områden. Tror jag nämnt det tidigare, men mitt absoluta hatområde är Viby i Sollentuna (ja, Sollentuna överlag egentligen) och jag vill minnas att det även var i Viby som just Magnus fick första närkontakten. Att förövarna inte sedan bryr sig har nog även mycket att göra med att inte heller deras föräldrar bryr sig för återigen hamnar man i den här problematiken med att det är samhällets ansvar och tydligen inte individens. Detta beteende överförs sedan till glina så egentligen kanske man inte ska vara så förvånad över att det blivit som det blivit. Snarare för många unga verkar det vara häftigt och att filma skadegörelse med nalle och lägga ut eländet på nätet förekommer nog oftare än man vill inse.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman