Bussdebatt i Östersunds-Posten

Startat av Ersa, 09 december 2008, 22:32:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Bussdebatter är rätt ovanliga i Jämtland, men här kommer en med ovanligt bra svar på den första insändaren:
http://www.op.se/parser.php?level1=129&level2=0&fid=163231&expand=1

Jonas

Roligt att se att de flesta som svarat på insändaren inte håller med skribenten  :)

Richard1250

Ja det var mycket med och mot i debatten, känner lite igen mig, har såna disskussioner i media med Swebus Halland med  :)

En hel del kommentarer är rent ut sagt korkade så det kommenterar jag inte ens, däremot visst kan det vara tjatigt när inte folk har pengar så det räcker.
Bussen mot Hyltebruk 22.05 t.ex där händer det att folk får stiga av bussen när dom stoppar i kortet och sedan så visar det att personen har åkt upp sina dagresor och dom har inte pengar till att betala.

Jag bevittnade en sån händelse en gång om en ung grabb som var kaske  en 13 - 14 år som skulle till Hylte och inte hade pengar så det räckte, föraren ville ha betalt med all rätt och bad pojken stiga av.
Pojken blev ju ledsen att han kanske skulle vara tvungen att vara inne i Halmstad hela natten.

Jag tyckte synd om honom och gick fram till föraren och frågade hur mycket som saknades med svar att det ska du ta och skita i, jag frågade vänligt en gång till och föraren bara snäste av mig.

Då blev jag ju klart irriterad och frågade pojken hur mycket han hade blivit ombedd av föraren att betala för sin resa, då betalade jag hans resa hem pojken gick och satte sig lite skärrad bak i bussen,

Jag påtalade för föraren att jag tyckte inte om hans tonläge när jag frågade om jag kunde betala för pojken och dagen efter så anmälde jag honom på Swebus i Halmstad.

Det är sin sak när människor inte har pengar men när jag erbjuder mig att betala någons biljett så ska inte jag behöva ta skit från föraren för det.

Jag har betalat biljetten för åtskilliga människor, det bästa vore dock om dom höll ordning på sin ekonomi gäller speciellt ungdomar så att dom har tillräckligt så att dom kan komma hem igen.

För att i slutändan är det ju inte meningen att föraren ska betala resor för passagerare som saknar en krona eller två för att det blir ju brist i kassan och det är pengar som föraren måste täcka upp ur egen ficka vid redovisning.

Jag har åkt buss i Östersund men kan inte minnas att busschaufförerna skulle vara allmänt sura och gnälliga där.

peterbuilt

Visar du samma ridderlighet i livsmedelsbutiken, systembolaget, bensinstationen hos läkarbesöket, tandläkaren? Betalar för andras räkning? Jag menar, folk måste ju äta och fyllon måste ju ha sin sprit, och osv. Vart drar du gränsen för folks omåttliga tiggeri och krav? I en idealvärld skulle givetvis allt vara gratis men nu är det inte så, varför anses av många att kollektivtrafiken vara undantaget från allt annat? Givetvis görs, i stort sätt av alla chaufförer, undantag ibland. Och de flesta av oss kan skilja agnarna från vetet bättre än en random trafikant. Det är liksom ingen ovanlig företeelse. Tvärt om, om det INTE sker på varje tur är det något som inte stämmer...

Sundås

Skönt att det faktiskt inte bara är medhåll. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Richard1250 skrivet 11 december 2008, 19:25:28 PM
däremot visst kan det vara tjatigt när inte folk har pengar så det räcker.

Men detta har aldrig varit något större bekymmer i Jämtland, varesig på landsbygden eller i den lilla staden. De flesta verkar ha bra koll på saldot sina värdekort och vet när de ska ladda dem. Dessutom är enkelbiljettsåkare oerhört ovanligt på "förorten" som t.ex Brunflo. Jag minns att det bara var två personer som åkte regelbundet på enkelbiljetter till Ope och Grytan. Resten hade busskort.

I Umeå tätort kom chipkorten i april 2006, över 6 år efter Östersund, och där är folk underligt nog än idag fortfarande osäkra på korten och blir nästan alltid förvånade över att resorna tagit slut. De vanligaste kommentererna är:
1: "Redan? Men jag laddade ju på med 6 resor bara för några dagar sedan".
2: "Det är så jobbigt när det inte står direkt på kortet hur många resor man har kvar"
Ofta är det fler enkelbiljettsåkare än de som har någon form av kort, och en ståtid på 2 min/hpl enbart pga enkelbiljettsförsäljning är inte alls ovanligt.

Jo

Citat från: Verspieder skrivet 12 december 2008, 20:55:13 PM
Men detta har aldrig varit något större bekymmer i Jämtland, varesig på landsbygden eller i den lilla staden. De flesta verkar ha bra koll på saldot sina värdekort och vet när de ska ladda dem. Dessutom är enkelbiljettsåkare oerhört ovanligt på "förorten" som t.ex Brunflo. Jag minns att det bara var två personer som åkte regelbundet på enkelbiljetter till Ope och Grytan. Resten hade busskort.

I Umeå tätort kom chipkorten i april 2006, över 6 år efter Östersund, och där är folk underligt nog än idag fortfarande osäkra på korten och blir nästan alltid förvånade över att resorna tagit slut. De vanligaste kommentererna är:
1: "Redan? Men jag laddade ju på med 6 resor bara för några dagar sedan".
2: "Det är så jobbigt när det inte står direkt på kortet hur många resor man har kvar"
Ofta är det fler enkelbiljettsåkare än de som har någon form av kort, och en ståtid på 2 min/hpl enbart pga enkelbiljettsförsäljning är inte alls ovanligt.

Syns inte värdet eller antal resor som är kvar att utnyttja tydligt när man använder kortet?

Richard1250

Citat från: peterbuilt skrivet 12 december 2008, 11:19:13 AM
Visar du samma ridderlighet i livsmedelsbutiken, systembolaget, bensinstationen hos läkarbesöket, tandläkaren? Betalar för andras räkning? Jag menar, folk måste ju äta och fyllon måste ju ha sin sprit, och osv. Vart drar du gränsen för folks omåttliga tiggeri och krav? I en idealvärld skulle givetvis allt vara gratis men nu är det inte så, varför anses av många att kollektivtrafiken vara undantaget från allt annat? Givetvis görs, i stort sätt av alla chaufförer, undantag ibland. Och de flesta av oss kan skilja agnarna från vetet bättre än en random trafikant. Det är liksom ingen ovanlig företeelse. Tvärt om, om det INTE sker på varje tur är det något som inte stämmer...

Först tänkte jag inte svara på din text men jag tror att du behöver detta.

Nu tycker jag faktiskt att du är löjlig, visar du samma ridderlighet.
Det handlar inte om ridderlighet, det handlar bara att i riktig kris hjälpa någon att komma hem.
det har hänt en antal gånger att jag betalat eller lagt till så att människor kan komma hem.
Det handlar om medmänsklighet ingenting annat.
I min värld så är det hjälpa vid behov som gäller och ja jag kan lägga ut pengar i alla olika situationer om det så är på begravningsbyrån.
Reglerna ska gälla alla människor tror du inte att jag har ögon?  Hur många gånger ser jag inte i Halmstad hur förare släpper på bekanta, familjemedlemmar utan att betala, skulle vilja fråga dig då är kollektivtrafiken ett undantag att en förare kan låta sin kompis åka med utan avgift och jag ska betala för samma resa.
Är det då så farligt att jag hjälper passagerare i nödfall att komma hem??

visar du samma medmänsklighet?