Olika bränslen på bussar.

Startat av Stefan P, 09 december 2008, 15:29:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

När övergick man från bensin till diesel som drivmedel för bussar?

Det fanns två batteribussar hos SL finns de kvar eller de skrotade, ombyggda?

Det fanns ett antal bussar med en anordning som fungerade på så vis att när man bromsade, trycktes en cylinder ihop hjälpte till få gång bussen. (Jag har dessvärre glömt bort namnet på denna funktion)

Vilka andra bränslen har man testat för att använt för att driva bussen?

mvh Stefan P

Måns Johannesson

Citat från: Stefan P skrivet 09 december 2008, 15:29:20 PM
Det fanns två batteribussar hos SL finns de kvar eller de skrotade, ombyggda?
En av dessa byggdes om till provvagn för hybriddrift
Citat från: Stefan P skrivet 09 december 2008, 15:29:20 PM
Det fanns ett antal bussar med en anordning som fungerade på så vis att när man bromsade, trycktes en cylinder ihop hjälpte till få gång bussen. (Jag har dessvärre glömt bort namnet på denna funktion)
Kallades tryckaccumulator. Vid bromsning pumpades en vätska från en cylinder till en annan trycksatt cylinder. Vid start lät man vätskan tryckas tillbaka till den första cylindern. Det fanns en tidig testbuss (H2T) men den tror jag aldrig fungerade så bra. Runt 1986-87 kom det 10 seriebussar (9 H7T samt 1 H15T). Systemet fungerade väl skapligt men besparingen motsvarade aldrig kostnaden.
Citat
Vilka andra bränslen har man testat för att använt för att driva bussen?
I Stockholm har följande använts vad jag vet:
Metanol (2st H20)
Fordonsgas (2st H2G och 2st H11G, de sistnämda blev senare etanoldrivna)
Svänghjulsdrift (1st H2S, i och för sig inget bränsle men precis som tryckaccarna ett försök att nyttja bromsenergin för acceleration)

/Måns

Bammis

Jo det kan nog behövas alternativ till dagens bränsle.. Enbart Busslink Stockholm Län
köper idag Drivmedel (både Diesel, Etanol & Naturgas) för närmare 1 miljon kronor per
dygn (drygt 350 000 000 kr årligen).