Inte bara Göteborg har dubbelledat [5 bilder]

Startat av Martin Maltkvist, 09 december 2008, 13:09:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 09 december 2008, 22:05:37 PM
  Om du menar att det är ett B9S-chassi så har du fel.

Chassit är Van Hool:s eget och motor är oftas en DAF-motor i dessa. Volvo kom med sin dubbelled efter att både VH och Hess visat sina dubbelled.

//Niclas

Fast känner jag Van Hool rätt så går det nog att få en sådann här på B9S-chassit. Är det som här helbyggd Van Hool bör det bo en DAF (som nämnts) eller MAN (vanligt förekommande) i motorrummet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 09 december 2008, 22:31:34 PM
Fast känner jag Van Hool rätt så går det nog att få en sådann här på B9S-chassit. Är det som här helbyggd Van Hool bör det bo en DAF (som nämnts) eller MAN (vanligt förekommande) i motorrummet.

van Hool skulle säkert kunna bygga på Volvo B9S. Frågan är väl snarare om Volvo vill sälja sådana chassier till dem för påbyggnad. Chassitillverkarna blir alltmer restriktiva med att sälja chassier om de kan erbjuda motsvarande helbyggda produkt.

Bussmicke

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 09 december 2008, 13:09:30 PM
Först trodde jag inte mina ögon men dessa bussar var verkligen dubbelledade och genast fick jag upp ögonen för dessa.

Trevligt!
Bara man kunde sluppit helreklamen man är kär i söderut.. :)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 december 2008, 22:43:34 PM
van Hool skulle säkert kunna bygga på Volvo B9S. Frågan är väl snarare om Volvo vill sälja sådana chassier till dem för påbyggnad. Chassitillverkarna blir alltmer restriktiva med att sälja chassier om de kan erbjuda motsvarande helbyggda produkt.

Hur lätt är det idag att beställa en Van Hool på ett B12MA-chassi?
Det finns ju bevisligen men om det är som Staffan skriver är det mao lättare att få chassit med t.ex en Säfflekaross.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

Skissen på bussen: http://www.vanhool.com/products_bus_detail.asp?TabID=1&PDID=13&ProductCategoryID=1

På sidan kan man även läsa att det går att få ZF eller Voith-lådor samt MAN eller DAF-motorer. Bägge på 360 hk.