Något för alla slipsförespråkare?

Startat av Nico, 08 december 2008, 09:07:45 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico

Följande fanns att läsa i dagens DN... Frågan är väl om man får bättre trafik om föraren kör med slips än utan?  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Tja, om bussbolaget har gått med på detta avtal så innebär det väl att man anser sig klara av att planera trafiken så att bussarna inte blir försenade, och att man litar på att förarna inte "glömmer" slipsen. Knappast något att gnälla över som företagsrepresentant! Jag hade förstått om personalen hade gnällt, fast å andra sidan står det ju inget om att det är personalen som ska betala böterna.

Fredde

Om man har tagit anställning där man är fullt medveten om att slips finns med i uniformen, vad finns det då att klaga på?

Inte mycket skulle jag vilja säga.

Ulf Rådeström

Citat från: Fredde_J skrivet 08 december 2008, 11:01:46 AM
Om man har tagit anställning där man är fullt medveten om att slips finns med i uniformen, vad finns det då att klaga på?

Inte mycket skulle jag vilja säga.

Håller fullständigt med!
Vill man köra utan slips - jobbar man på en arbetsplats där det inte är ett krav.
Slipsen är en funktion som höjjer statusen på kundbemötandet och eliminerar "slafsigheten" på en del förare och får föraren att se proper och represantiv ut.

Vad sedan gäller böter för inställda turer är något som alla gånger stod i upphandlingsunderlaget för villkoren med trafiken - och något som kanske borde förhandlas med KLT och inte med DN?

Karsten

Den enda seriösa anledningen till att neka slips är om företaget inte tillhandahåller säkerhetsslipsar (men det förutsätter jag att alla större bussföretag gör), då kan det i värsta fall klassas som ett arbetsmiljöproblem.

Ulf Rådeström

Citat från: Karsten skrivet 08 december 2008, 11:09:05 AM
Den enda seriösa anledningen till att neka slips är om företaget inte tillhandahåller säkerhetsslipsar (men det förutsätter jag att alla större bussföretag gör), då kan det i värsta fall klassas som ett arbetsmiljöproblem.

Det är bra med säkerhetsslips.
Men ärligt...är antalet ryckningar i slipsen av folk framför dig tillräckligt högt för att du skulle vägra ta på dig en vanlig slips?

När du tog anställning på ditt företag - stod det i anställningskontraktet eller i dom reglerna som finns uppsatta på hur du skall bete dig på jobbet - att säkerhetsslips tillhandhålls - annars kan du vägrà?

Varför måste man alltid ta till petimeterprocessen?

JDS

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2008, 11:13:13 AM

Det måste man inte, men man blir nog omedvetet benägen att göra det när man jobbar på ett företag som bl a alltid ser till att man får arbeta EXAKT så många minuter som man har betalt för!

peterbuilt

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 08 december 2008, 11:04:40 AM
Håller fullständigt med!
Vill man köra utan slips - jobbar man på en arbetsplats där det inte är ett krav.
Slipsen är en funktion som höjjer statusen på kundbemötandet och eliminerar "slafsigheten" på en del förare och får föraren att se proper och represantiv ut.

Vad sedan gäller böter för inställda turer är något som alla gånger stod i upphandlingsunderlaget för villkoren med trafiken - och något som kanske borde förhandlas med KLT och inte med DN?

Vilket status? I de "fina" yrkena är slips ett tecken på lågstatus numer. Ehuru,artikeln bevisar i vilken låg nivå som upphandlingar(politruker i sitt esse) sker och dessutom att bussföretagen är villiga svälja utan att tugga trots dumheter. Bara för att ta avtal. Det är inte seriöst.

Karsten

Men ärligt...är antalet ryckningar i slipsen av folk framför dig tillräckligt högt för att du skulle vägra ta på dig en vanlig slips?

När du tog anställning på ditt företag - stod det i anställningskontraktet eller i dom reglerna som finns uppsatta på hur du skall bete dig på jobbet - att säkerhetsslips tillhandhålls - annars kan du vägrà?

Varför måste du utgå ifrån att jag skulle vägra?

Det jag ville få fram är att det går att få de mest självklara saker (som slips i ett serviceyrke) till livsfarliga arbetsmiljöproblem, men det kräver ett rejält missnöje i övrigt på arbetsplatsen eller en olycka där slipsen ansetts farlig.

Antalet ryckningar i slipsar är mig veterligen tämligen lågt, jag har aldrig varit i närheten av det. Har du?

peterbuilt

Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 11:19:01 AM
Det måste man inte, men man blir nog omedvetet benägen att göra det när man jobbar på ett företag som bl a alltid ser till att man får arbeta EXAKT så många minuter som man har betalt för!

Dom tillåter dig nog jobba mer än du får betalt för om du frågar snällt ;)

Wetjo

Säkerhetsslips är ett krav från Arbetsmiljöverket, så det lär vi inte komma undan. De kvinnliga förarna har ju sjalar (dom får ju ha slips om dom vill...) och dom finns inte i säkerhetsutförande, så arbetsmiljöverket skjuter sig lite i foten...
Det är "slipstvång" på Swebus och Veolia på vinterhalvåret, vad jag vet. Det kommer personalen inte heller ifrån.

Däremot är det grinigt att en minuts försening kan ge vite.
Buss- och tågbranschen har väl en form av jargong som säger att allt under fem minuter är ingen försening?
Ej rapporterade viten ger dubbelt vite, kan jag ha en viss förståelse för.

Det som är konstigt är ju att i vissa län ger en försenad tur, eller att du kör med fel vagntyp, högre vite än en inställd tur.

Ulf Rådeström

Citat från: Karsten skrivet 08 december 2008, 11:19:41 AM
Varför måste du utgå ifrån att jag skulle vägra?

Antagligen eftersom jag e så korkad och betraktar mig som rätt lojal mot det företag jag jobbar på, till skillnad från väldigt många andra tyvärr - och du var ju rätt snabb att ta upp att man minsann kunde vägra om det inte fanns någon. Jag vet inte..men neka och vägra är väl inte så stor skillnad på resultatet?

Det handlar inte om att andra yrken skulle vara lågstatusyrken för att man inte har slips - men ett kundbemötande ger oundvikligen en större effekt och en statushöjning om man ser proper och ordentlig ut - det kan peterbuilt nog inte komma ifrån.

Dessutom JDS - varför skulle du ha betalt för tid du inte jobbar?

Nä, jag tycker att har man valt att ta anställning på ett företag (det är ju faktiskt man själv som valt det) så får man faktiskt ställa upp på dom spelregler som finns - annars är det lika lätt att sluta som att börja.

Och nix förresten...jag har inte varit i närheten av slipsryckning - aldrig sett det och knappt hört talas om det heller.
Men visst...säkerhetsslips kan vara ett bra alternativ om den finns tillgänglig - men inget att vägra allmänt arbete för - tycker inte jag åtminstone

Ulf Rådeström

Citat från: Wetjo skrivet 08 december 2008, 11:24:06 AM
Säkerhetsslips är ett krav från Arbetsmiljöverket, så det lär vi inte komma undan. De kvinnliga förarna har ju sjalar (dom får ju ha slips om dom vill...) och dom finns inte i säkerhetsutförande, så arbetsmiljöverket skjuter sig lite i foten...
Det är "slipstvång" på Swebus och Veolia på vinterhalvåret, vad jag vet. Det kommer personalen inte heller ifrån.

Däremot är det grinigt att en minuts försening kan ge vite.
Buss- och tågbranschen har väl en form av jargong som säger att allt under fem minuter är ingen försening?
Ej rapporterade viten ger dubbelt vite, kan jag ha en viss förståelse för.

Det som är konstigt är ju att i vissa län ger en försenad tur, eller att du kör med fel vagntyp, högre vite än en inställd tur.

Ja, alltså...vi har ju inte en aning om hur KLT och entreprenörerna sköter sin rapportering sinsemellan - och inte tidningen heller - eller hur?

Minuten kanske blir viktig om rapporteringen inte sköts?

JDS

Ulf, om du ska hugga åt alla håll på det där sättet så kommer du att bli mycket, mycket trött.

Jag förstår att du är stolt över att jobba i bussbranschen, och det tänker jag inte försöka ta ifrån dig. Men bara för det är du ju inte skyldig att försvara alla dess galenskaper till sista blodsdroppen. Det är bevisligen ganska många som inte ställer upp på de spelregler som finns, och som visar detta genom att fly branschen för andra sysselsättningar, med en skriande personalbrist till och med i lågkonjunkturer som följd. Om du vill stångas tills du är Last Man Standing så är det okej för mig, men försök att förstå att alla kanske inte är lika angelägna som du att till varje pris försvara sitt yrkesval.

För övrigt så verkar den här tråden handla om ett taskigt avtal som bussbolaget har skrivit på med trafikhuvudmannen, snarare än om något slipstvång på förarna.