Huvudmeny

Påbättrat...

Startat av Bussmicke, 07 december 2008, 23:40:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Erret

Citat från: Leif D skrivet 09 december 2008, 20:40:57 PM
Tycker man lätt kan konstatera att det nog vore på sin plats med en fri marknad, som i Tyskland kanske, då skulle inte dessa undermåliga skyltar kunna säljas.
Gissar att alla åkerier hellre betalar några tior till och får en skylt som man inte tvättar bort texten på på några månader.  Får inte in i min korkade skalle hur man kan handla upp dessa "skit skyltar", som VV tydligen gjort.

Snålheten kanske bedrar visheten?  ;D

Jo

Citat från: Ingemar skrivet 09 december 2008, 20:28:43 PM
Hållbarigheten är snarare några månader, vi hann byta två omgångar innan vi började fylla i skyltarna. Och våra bussar är tre år gamla...Vi lyckade reklamera en omgång, men jobbet att göra det kostade nog mångdubbelt mer än det gav... Så nu bättrar vi i stället, med färg som håller mångdubbelt mot orginalet!

Jag tycker nog ändå att det är en viktig markering att reklamera skylten även om det innebär ett visst jobb. Om alla reklamerade skulle kanske VV inse problemet och tvingas bättra sig.

Nico

#17

Som redan konstaterats så räcker det med ett halvår (och inte två år) för att metallskyltarna ska börja blekna och det beror nog mera på borstarna i sig även om tvättmedlen och avfettningen är kraftiga de med. Vet inte hur mycket polisen egentligen skulle bry sig då de svarta partierna ändå inte ska reflektera något ljus, men ska man fylla i kan man ju kanske göra det lite snyggare... 

Det roligaste i kråksången är dock att enligt uppgift (hörsägen) så är de nya skyltarna i aluminium dyrare än de plastlaminerade skyltarna, men tydligen hade VV missat något i kontraktet med plastlaminatören varför den ursprungliga firman återfick kontraktet. Å andra sidan spelar detta (samt den taskiga hållbarheten) nog ingen roll för VV då avgiften ändå brukar påföras fordonets förste ägare och inte VV samt att det ju alltid är den registrerade ägaren som sedan får slanta för för en extraskylt om sådan behövs.

:-X  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Leif D

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 23:09:44 PM
Jag lyckades reklamera en skylt som bara höll i tre tvättar.... men det kostade mer i porto än att beställa en ny skylt i slutänden....

Jag tror dej Lars, men är inte det om något, bevis på att vi nog lever i en rätt sjuk värld.
;-)

JDS

Citat från: Leif D skrivet 09 december 2008, 20:40:57 PM
Tycker man lätt kan konstatera att det nog vore på sin plats med en fri marknad, som i Tyskland kanske, då skulle inte dessa undermåliga skyltar kunna säljas.

Vad menar du med fri marknad som i Tyskland? Kan man köpa registreringsskyltar på en fri marknad i Tyskland?

JDS

Det är ganska naturligt, om man tänker efter, att man inte kan få en ny registreringsskylt utan att antingen skicka in den gamla eller t ex förlustanmäla den hos polisen. Om man gör rätt från början kan jag svårligen tänka mig att arbetstiden blir mer än några minuter och portot mer än typ 30 kr. Vad är problemet?

yngrot

Beställa nya skyltar är ju lätt bara in på vägverkets sida...  problemet är ju att skyltar har så dålig kvalitet...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

bjalle

Citat från: yngrot skrivet 10 december 2008, 21:12:21 PM
Beställa nya skyltar är ju lätt bara in på vägverkets sida...  problemet är ju att skyltar har så dålig kvalitet...

Blir ju en ganska stor kostnad i längden att byta skyltar efter ett par månader för de andra är "uttvättade".

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 december 2008, 18:44:20 PM
Ja det kan man nog säga, med rätt papper så.

Skylttillverkningen sker nämligen inte i statens regi

Samma som i Portugal då. Inga bekymmer alls att hos den lokale bildelsfirman få mygla till sig en "personlig" plastlaminerad skylt med det egna efternamnet på, och ett vitt P istället för S under EU-loggan. ;)

Men att få se den svenska staten släppa på skylttillverkningen... det tror jag inte vi får uppleva.

Ersa

En idé vore att VV tog fram två skylttyper. En vanlig, samt en lite dyrare som är mer stryktålig och lämplig att ha på tunga fordon.