Sänkt körkortsgräns

Startat av Peter Rost, 06 december 2008, 19:54:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Busstobbe

Citat från: Åkarns Kalle skrivet 07 december 2008, 22:11:35 PM
Hej

Jag vet inte riktig vad jag tycker men man kan inte dra alla 18-19-20 åringar över en kam.

Jag går själv på transportgymnasium visst är det ibland dagisnivå men inte alltid.
Jag håller med dig, jag förstår inte varför alla ska dras över en kam vad det gäller detta?
Även jag går på transportskola och där är alla mer seriösa än många riktiga yrkesförare är.

Martin Maltkvist

Citat från: Busstobbe skrivet 08 december 2008, 17:36:20 PM
Jag håller med dig, jag förstår inte varför alla ska dras över en kam vad det gäller detta?
Även jag går på transportskola och där är alla mer seriösa än många riktiga yrkesförare är.
Det finns ju vissa åldersregler för bussar eftersom de anses för gamla alt. otjänliga (miljözon!), den kritik som framförts pekar på att det visst finns fullt acceptabla bussar och att utrangeringen borde baseras på andra kriterier..
Överfört till människan innebär detta då krasst sett att alla under 21 inte är lämpliga som förare och omvänt kan man alltså låta unga D-aspiranter genomgå lämplighetstest (Vilket ju redan har nämnts i tråden).
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Danne B.

Har läst igenom hela tråden nu...

Det som slår mig är att det pratas till höger och vänster om att 21 år är bra ur mognadssynpunkt osv osv... Men endast ett fåtal inläggsskrivare berör ens det faktum att 21 år inte är den ENDA gränsen för D-behörighet! Även 2 års innehav av B-kort krävs och DET blir väldigt svårt att uppnå om man låter 18-åringar ta D-kort...

Bara en tanke liksom...

//Danne

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 08 december 2008, 17:58:45 PM
Har läst igenom hela tråden nu...

Det som slår mig är att det pratas till höger och vänster om att 21 år är bra ur mognadssynpunkt osv osv... Men endast ett fåtal inläggsskrivare berör ens det faktum att 21 år inte är den ENDA gränsen för D-behörighet! Även 2 års innehav av B-kort krävs och DET blir väldigt svårt att uppnå om man låter 18-åringar ta D-kort...

Öh? Jag känner inte till något sådant krav. Vet du något som jag inte vet, eller blandar du möjligtvis ihop några bestämmelser om tung A-behörighet nu?

Danne B.

Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 18:08:12 PM
Öh? Jag känner inte till något sådant krav. Vet du något som jag inte vet, eller blandar du möjligtvis ihop några bestämmelser om tung A-behörighet nu?

Kan vara så att jag rört ihop det...!? :-[ Måste kolla upp detta igen! Sorry! :)

//Danne

Börje

Citat från: JDS skrivet 08 december 2008, 18:08:12 PM

Eller så blandas det ihop med taxileg, då måste man väl ha haft körkort i två år (eller är det jag som blandar ihop saker nu)? I vilket fall som helst hade jag bara haft körkort i 14 månader när jag tog busskort!

Jo

Citat från: peterbuilt skrivet 07 december 2008, 22:15:35 PM
Dessutom, att jämföra lasbilsbranschen med bussbranschen ger en skev och felaktig bild. Du är medveten om åkerierna strategi vad gäller yngre förare? De få per automatik de sämsta bilarna och djävligaste körningarna de första 2 åren för att selektera ut rötäggen, en medvetet stategi med relativt högt fraktsvinn och beräknade godsskador. Har bussbranschen råd med "svinn", ersättningar för skadat gods, i och med vårt "gods" natur?

De sämsta bussarna som trafikerar "utanförskapsområderna" blir det väl om man skall översätta förhållandet till bussbranchen.

Danne B.

Citat från: Börje skrivet 08 december 2008, 18:12:22 PM
Eller så blandas det ihop med taxileg, då måste man väl ha haft körkort i två år (eller är det jag som blandar ihop saker nu)? I vilket fall som helst hade jag bara haft körkort i 14 månader när jag tog busskort!

Är nog det jag rör ihop det med ja... Har tagit både Taxi och Buss så jag minns nog helt enkelt fel om vilket som krävde vad! Ber om ursäkt!

//Danne

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 december 2008, 18:14:55 PM
Du måste ha körkort med behörighet B.
Du har körkortstillstånd.
Du är permanent bosatt i Sverige eller har studerat här i minst sex månader.
Du har fyllt 21 år.

Och detta är alltså ett citat från Vägverket, gissar jag. Ett annat krav torde vara att man klarar förarprovet...  8)

Annars kan man ju läsa körkortslagen eller varför inte körkortsförordningen, om man tycker att det är roligare!

Danne B.

Och man kanske då ska fråga sig då varför det krävs att man ska ha haft B-kort i två år för att få köra upp för Taxi (max 8 passagerare med max 3,5 ton fordon) medans uppkörning för D-behörighet endast kräver att du är 21 och innehar B-kort...

//Danne

JDS

Citat från: Danne B. skrivet 08 december 2008, 18:27:03 PM
Och man kanske då ska fråga sig då varför det krävs att man ska ha haft B-kort i två år för att få köra upp för Taxi (max 8 passagerare med max 3,5 ton fordon) medans uppkörning för D-behörighet endast kräver att du är 21 och innehar B-kort...

//Danne

Det kan man läsa om här. Bläddra ner till "Behörighetskrav".

Följande text ur propositionen är av intresse även i den fråga som trådens ämne handlar om:

CitatDet grundläggande krav som ställs på förare av fordon i taxitrafik är
givetvis innehav av körkort. Enligt KKL:s nuvarande regler krävs för den
särskilda behörigheten TAXI att sökanden uppnått 19 års ålder samt att
han genomgått såväl ett praktiskt som ett teoretiskt prov.
De krav som ställs på den som förvärvar körkortsbehörigheten TAXI
har inte några motsvarigheter i rådets direktiv 91/439/EEG av den 29 juli
1991 om körkort. I EG-reglerna är behörigheten att befordra passagerare
i stället knuten till fordonstypen. Ett generellt krav på B-behörighet gäller
för fordon som har en tillåten totalvikt av högst 3 500 kg och som inte
har fler än åtta sittplatser utöver förarsätet (91/439/EEG artikel 3). För
körkortsbehörigheten D gäller enligt direktivet en 21-årsgräns. Samma
åldersgräns har införts i Sverige. Även enligt EG:s regler om kör- och
vilotider gäller en lägsta ålder av 21 år för förare som anlitas för person-
transporter med buss. Den högre åldersgränsen föranleds av det ansvar
det innebär att handha persontransporter med buss. Samma skäl för en
högre åldersgräns kan anföras i fråga om förare av taxifordon.
Den nuvarande åldersgränsen för taxibehörigheten framstår mot bak-
grund av vad som nu anförts som mindre tilltalande. Det särskilda ansvar
som är förknippat med yrkesmässig personbefordran talar starkt för att
behörighetskraven skärps.
Regeringen föreslår därför att det införs en 21-årsgräns för erhållande
av taxiförarlegitimation, vilken kombineras med ett krav på innehav av
ett i Sverige gällande körkort med B-behörighet under en samman-
hängande period av minst två år. Härigenom kan sökanden förväntas ha
övat upp sin praktiska körförmåga tillräckligt och även ha uppnått till-
räcklig erfarenhet i övrigt.
Det ligger i sakens natur att körkortsinnehavet inte får ha brutits genom
att under någon tid har varit omhändertaget eller återkallat. Innehav av B-
behörighet skall även vara ett krav för att taxiförarlegitimationen skall
gälla efter utfärdandet. Den som ansöker om taxiförarlegitimationen skall
vidare uppfylla nödvändiga medicinska krav. Detta kan lämpligen
regleras genom att Vägverket bemyndigas att efter samråd med Social-
styrelsen meddela närmare föreskrifter (jfr 95 § KKL).
Taxiförarlegitimation bör även kunna utfärdas till den som har en i
Sverige gällande D-behörighet, oberoende av hur lång tid han har haft
körkort. Vidare bör taxiförarlegitimation efter återkallelse kunna ges till
den som tidigare inom de tre senaste åren har haft sådan legitimation.

Man kan ju säga så här, att inom taxitrafiken har man haft så stora problem med oseriös verksamhet att man varit tvungen att införa vissa restriktioner som helt enkelt inte behövs i busstrafiken. De attraherar så att säga lite olika slags förare... notera att den som har D-körkort kan få taxiförarlegitimation utan att ha haft körkort i två år.

Simon A

Har läst tråden nu jag med och tycker att det är en intressant debatt. Jag vet inte riktigt vad jag står i den här frågan, jag ser både de positiva och negativa aspekterna som tagits upp här av er. Att dra alla ungdomar över kanten är ju fel men samtidigt är det ju svårt att veta vilka som är lämpliga att köra buss. Min pappa är emot det här men verkar lite velande, han tycker också att det har helt med mognaden att göra. Han sa att som jag kör nu(17 år, övningskört bil i snart 1.5 år) så ser han en potiental till att klara av buss och att han skulle våga åka med mig.

Jag tror att det är lite medfött hur man kör ändå. Jag har alltid varit mogen för min ålder och tänkt förnuftigt och gör även så i trafiken vilket förmodligen gör att jag klarar mig bra och kör bra. Men självklart gör ju trafikvanan att man undviker misstag som, vad vet jag, en 18- åring skulle kunna missa. Självklart kan ju tiderna också vara ett problem men för min egen del klarar jag av såval tidiga morgonar som sena kvällar så jag tror tiderna inte är några problem för mig. Att jag följt med pappa på alla möjliga arbetstider sen jag var 4 kan ju ha bidragit. Men utifrån mina jämnåriga kamrater är det oftast morgonar som är problem.

Jag skulle gärna, om jag inte får ett annat jobb efter skolan, köra buss för att ha ett jobb som jag skulle trivas med för jag älskar branshen. Men självklart skulle jag vilja ha en gedigen kurs där man gallras ut om man inte är lämpad. Inte för att vara kritisk nu men en del förare som är över 21 undrar man hur de har fått körkort för de kör verkligen inte bra men de har ändå fått styrlappen. Det kan ju finnas 18- åringar som är bättre lämpade än dessa personer, allt har ju med mognad att göra. Kanske man skulle kunna göra ett landsomfattande test med frivilliga personer för att se om detta förslag är genomförbart eller bara att skrota?

//Simon   

Staffan Sävenfjord

Ulo Maasing, fd chefredaktör på Res- och Trafikforum, har en del intressanta synunkter på sin blogg:
http://maasing.wordpress.com/2008/12/08/ej-i-trafik-%e2%80%93-bussforarbrist-och-en-bransch-med-problem/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 december 2008, 10:24:55 AM
Vidare är min erfarenhet den motsatta när det gäller anställningens omfattning, heltid efterfrågas oftast men erbjuds av olika skäl sällan, andelen nya förare som enbart vill arbeta deltid (annat än de som verkligen söker som timanställda/extra) är minimalt, de flesta vill ha ett heltidsjobb.

Inom vård och affärer är det mycket vanligt med deltid, det vill säga att någon jobbar kanske bara 20 timmar per vecka. En del av detta är säkert påtvingat, men de flesta har valt att jobba så. Verkar konstigt att det inte skulle vara någon efterfrågan på deltid enligt denna definition inom bussbranschen. Timanställning kan i vissa fall vara samma sak men behöver inte vara det.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

peterbuilt

Det finns bättre sätt att göra ett yrke intressant för nya grupper än att stirra sig blind på hur det är NU. Med fantasi kan man säkert komma runt problemet. Tänk om man skulle, onisont, från bolagen säga "från och med idag lägger vi ner tjänster med 11-13 timmars ramtid där 7-8 timmar är betalt arbetstid och kör 4-8 timmar pass rakt över"  Jisses vilken tillströmmning med folk det skulle komma. Det klarar man med 6 timmardag. DVS 132 tim ist 166. Personalbristen skulle vara bortblåst på en vecka. Men är man en trött ekonom ser man bara den initialt högre beloppet per anställd och inser inte att det i längden är billigare med mindre personalomsättning. På ALLA sätt. Då skulle man ju också kunna välja gräddan av chaufförskollegiet och få lägre driftkostnader och skador. Men jag vet, det kommer ju aldrig ske, sådant framseende finns ju bara i andra branscher än vår typ Toyotas verkstäder...