Ska man behöva betala för att åka buss???

Startat av Wetjo, 06 december 2008, 10:54:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Jag förstår ingenting ibland, varför ska det vara så svårt att betala när man åker kollektivt?
Om jag åker buss ska jag göra rätt för mig och betala för den tjänsten som jag nyttjar.
Och varför kan man inte lämna sina barn 20 sekunder i en buss där det antagligen sitter fler människor i.
Tydligen så verkar det som att lämna sina barn i bussen i 20 sekunder är det hemskaste hon kan göra, ännu en gång är bussen det mest hemska stället man kan lämna sitt barn obevakat?

Nej då tycker jag att hon gör rätt här ta bilen istället, för ska hon åka buss så är hon så god och lämna den avgift som krävs för att hon ska få åka med annars är det bara till att stiga av.

Jag menar stackars förare vad får dom inte höra när dom utför sitt arbete.

Richard

Wetjo

Enligt vad som står i Artikeln jämför hon med Stockholm.
Hon har inte insett att vad som sker där inte alltid är tillämpligt i andra delar av landet...

Håller med föregående talare...

Muk

" Det är viktigt att barn redan från låg ålder lär sig att den kollektiva trafiken är det självklara valet.."

Det är viktigt att barn redan från låg ålder lär sig att ingenting är gratis!

Richard1250

Citat från: Muk skrivet 06 december 2008, 11:12:16 AM
" Det är viktigt att barn redan från låg ålder lär sig att den kollektiva trafiken är det självklara valet.."

Det är viktigt att barn redan från låg ålder lär sig att ingenting är gratis!

:) Ja den kommentaren gillade jag

Det är viktigt att barn redan från låg ålder lär sig att ingenting är gratis!  ;D  Skrivet av Muk

M

Citat från: Richard1250 skrivet 06 december 2008, 11:23:47 AM

:) Ja den kommentaren gillade jag

Det är viktigt att barn redan från låg ålder lär sig att ingenting är gratis!  ;D

Utan tvekan så är det läge att visa för folk att det inte är gratis men kollektivtrafik.

/M

Jo

CitatJag gick på bak i bussen med barnvagn och väntade på att bussen skulle åka. Efter en stund meddelade en medresenär att jag var tvungen att gå fram och betala för att bussen skulle åka, säger hon.
Det innebar att hon var tvungen att lämna barnen för att gå fram i bussen och betala.
-Som många andra föräldrar vill jag inte lämna mina barn obevakade, säger hon.
Det här gör att Jessica Engström i fortsättningen väljer bilen, trots att det finns goda kommunikationer mellan centrum och den stadsdel familjen bor i.
-Jag vill gärna värna om miljön, men inte på bekostnad av mina barn, säger hon.

CitatOm kommunen inte har den ekonomiska möjligheten att låta föräldrar med vagn åka gratis borde det finnas andra sätt att underlätta för småbarnsföräldrar. Till exempel genom ett busskort som man kan få eller köpa till reducerat pris, säger hon.

Märkligt att problemet med det obevakade barnet försvinner om man ska anväda ett kort som tillhandahålls till reducerat pris istället för fullpris.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 06 december 2008, 11:08:43 AM
Enligt vad som står i Artikeln jämför hon med Stockholm.
Hon har inte insett att vad som sker där inte alltid är tillämpligt i andra delar av landet...

Håller med föregående talare...

Det var väl på 1970-talet redan som det infördes att man åker fritt om man har barnvagn med sig. Rätt snart kompletterades regeln på förekommen anledning med att det skulle finnas ett barn i vagnen också.
Det finns naturligtvis praktiska skäl till detta som att det kan vara svårt att tränga sig fram och betala. Men ändå: skall inte alla göra rätt för sig. När jag var ung i Borås fick man till och med betala extra om man hade barnvagn med sig. I Stockholm har jag dessutom ibland sett missbruk i form av ett en barnvagnsförare kommit springande precis som bussen skall avgå. Föraren är hygglig och öppnar dörren igen. Så åker barnvagnsföraren en hållplats. Det är ju gratis. Totalt blir bussen flera minuter försenad på grund av detta.
För övrigt anser jag att barnvagnar är överskattade och bärselar underskattade.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Richard1250

PÅ tal om barnvagnar, var var detta?
Har för mig att det fanns något ställe (kanske ni känner igen) där man under högtrafik inte fick åka med barnvagn vissa tider.
Tror inte att det är så idag men känner på mig att det fanns någonstans en sådan regel.

Var det i Sverige ? Eller i Danmark minns inte riktigt.

Wetjo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2008, 11:57:25 AM
Det var väl på 1970-talet redan som det infördes att man åker fritt om man har barnvagn med sig. Rätt snart kompletterades regeln på förekommen anledning med att det skulle finnas ett barn i vagnen också.
Det finns naturligtvis praktiska skäl till detta som att det kan vara svårt att tränga sig fram och betala. Men ändå: skall inte alla göra rätt för sig. När jag var ung i Borås fick man till och med betala extra om man hade barnvagn med sig. I Stockholm har jag dessutom ibland sett missbruk i form av ett en barnvagnsförare kommit springande precis som bussen skall avgå. Föraren är hygglig och öppnar dörren igen. Så åker barnvagnsföraren en hållplats. Det är ju gratis. Totalt blir bussen flera minuter försenad på grund av detta.
För övrigt anser jag att barnvagnar är överskattade och bärselar underskattade.

Om jag inte minns alldeles galet var det på andra halvan av 80-talet det infördes inom SL. Jag jobbade i Kallhäll när det infördes...  ;)
I alla fall infördes någonting om barnvagnar i busstrafik då... ???
Det märkliga är att hon hänvisar till att det är gratis inom kollektivtrafiken i SL:s område. Vad jag vet måste man betala om man har barnvagn på T-Bana o pendeltåg...

peterbuilt

Citat från: Wetjo skrivet 06 december 2008, 10:54:33 AM
En mamma i Borlänge protesterar mot att föräldrar med barnvagn ska behöva betala på bussen.  :o
Puckade lattemorsor sprider sig ut i landet. Grattis.

Johan Hansson

Ja vad ska man säga.
Betala eller gå av bussen skulle jag säga.

Citat från: Richard1250 skrivet 06 december 2008, 11:04:58 AM
Och varför kan man inte lämna sina barn 20 sekunder i en buss där det antagligen sitter fler människor i.
Tydligen så verkar det som att lämna sina barn i bussen i 20 sekunder är det hemskaste hon kan göra, ännu en gång är bussen det mest hemska stället man kan lämna sitt barn obevakat?
Richard

Är hon rädd att barnet skulle stjäla av en medpassagerare.
Jag kan för står om man vill skydda sina barn men kan inte var mer än ca 3 meter får biljettmaskinen och barnvagnsplatsen.
dessutom här ju någon annan i bussen jaga ifatt personen som skulle ta barnet i så fall.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

JDS

Citat från: Johan Hansson skrivet 06 december 2008, 14:37:10 PM
Ja vad ska man säga.
Betala eller gå av bussen skulle jag säga.

Är hon rädd att barnet skulle stjäla av en medpassagerare.
Jag kan för står om man vill skydda sina barn men kan inte var mer än ca 3 meter får biljettmaskinen och barnvagnsplatsen.
dessutom här ju någon annan i bussen jaga ifatt personen som skulle ta barnet i så fall.

I Stockholm slipper man av praktiska skäl betala på bussen, eftersom det kan vara svårt att ta sig fram i bussen mot strömmen av påstigande passagerare och sedan tillbaka förbi dessa till barnvagnsplatsen. Officiellt är anledningen att man ska slippa lämna barnet obevakat (underförstått: bland en massa främlingar), men detta är naturligtvis bara för att folk lite lättare ska svälja förklaringen till att man fortfarande måste betala på övriga färdmedel (spårvagn, T-bana och lokaltåg) samt på platser där biljettviseringen inte sker på bussen (Liljeholmen). I verkligheten är det helt enkelt enklast så här.

Det trista med den här förklaringen är, att även om folk i ett mikroperspektiv känner sig lite tryggare, så känner de sig i ett makroperspektiv lite mindre trygga. Naturligtvis är det lika ofarligt att lämna barnvagnen i en halv minut på bussen som det är på ICA i Kupolen, men när folk har varit i Stockholm får de alltid en massa idéer.

Björn Ax

Jag har sett på våra flexbussar här på gub så finns det kortautomat även vid bakdörrarna.
Vad jag sett på info bladen om BIMS så ska det finnas där också.

Slipper man ju gå fram och trycka. Är väl svårare för föraren att kontrollera att alla betalt då men det är väl då kontrollanterna kommer bra till.

Fredde

Citat från: Björn Ax skrivet 06 december 2008, 15:57:34 PM
Jag har sett på våra flexbussar här på gub så finns det kortautomat även vid bakdörrarna.
Vad jag sett på info bladen om BIMS så ska det finnas där också.

Slipper man ju gå fram och trycka. Är väl svårare för föraren att kontrollera att alla betalt då men det är väl då kontrollanterna kommer bra till.

Stämmer bra att det blir vid mitten dörren då dom redan har förberett detta i Karlstad då dom kommer bli först ut med BIMS under nästa år...