Storstadsdjungel - Salta stänk, på 26 minuter

Startat av Simon Bertilsson, 04 december 2008, 21:21:00 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Ett litet bildreportage från den farled som kallas för Saltsjöbanan.

Vi börjar vid Slussen. En speciell miljö som är både motbjudande och charmig.

Tåget kan knappt bärga sig för att få lämna storstadsstressen för en stund.

Framme i Saltsjöbaden, och om ett par minuter är det dags att åka tillbaks till storstaden...

...men vi gör ett stopp vid hållplats Ringvägen först.

Tillbaks vid Slussen.

Fredde

Det där tåget är min enda länk när jag ska direkt in till stan. Visst känns det ibland som det ska spåra ur, men men.... :)

Trevligt att få se lite bilder, Simon!

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2008, 11:41:20 AM
Det där tåget är min enda länk när jag ska direkt in till stan. Visst känns det ibland som det ska spåra ur, men men.... :)

Trevligt att få se lite bilder, Simon!

Spåra ur? Banan är i bra skick, men det är klart att det känns om man kör lite för hårt i vissa växlar. 70 km/h i Nackaväxeln var nästan så man trillade ur förarstolen, men sedan jag slutade köra där så har vagnarna fått nya förarstolar så det problemet är nu ur världen. ;)

Fredde

CitatSpåra ur? Banan är i bra skick, men det är klart att det känns om man kör lite för hårt i vissa växlar. 70 km/h i Nackaväxeln var nästan så man trillade ur förarstolen, men sedan jag slutade köra där så har vagnarna fått nya förarstolar så det problemet är nu ur världen. ;)

Ja, efter Östervik utåt så skakar det bra mycket i hela tåget... :P

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2008, 12:43:47 PM
Ja, efter Östervik utåt så skakar det bra mycket i hela tåget... :P

Mutterkurva med sth 50 km/h och vänsterkröken in mot Fisksätra hpl är det 40 km/h i. En av de få delarna av banan som inte är rustade, eller? JDS?

Fredde

CitatMutterkurva med sth 50 km/h och vänsterkröken in mot Fisksätra hpl är det 40 km/h i. En av de få delarna av banan som inte är rustade, eller? JDS?

Efter Fisksätra in mot stan går det inte i några 50, knappast på kvällarna ::) :-X Måste vara sämsta delen på hela Saltsjöbanan.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2008, 13:05:45 PM
Efter Fisksätra in mot stan går det inte i några 50, knappast på kvällarna ::) :-X Måste vara sämsta delen på hela Saltsjöbanan.

Men vänta nu, vilken del menar du? Mellan Östervik och Fisksätra är det 70 närmast Östervik, 50 i högerkurvan längs vattnet och sedan 40 i vänsterkurvan ner mot Fisksätra hållplats. 40 är det sedan hela vägen till vägövergången öster om hållplatsen. Självklart går det illa om man kör alldeles för fort... ;)

Fredde

CitatMen vänta nu, vilken del menar du? Mellan Östervik och Fisksätra är det 70 närmast Östervik, 50 i högerkurvan längs vattnet och sedan 40 i vänsterkurvan ner mot Fisksätra hållplats. 40 är det sedan hela vägen till vägövergången öster om hållplatsen. Självklart går det illa om man kör alldeles för fort... ;)

Menar delen strax efter Östervik. Tvivlar på att det går under 70 nånstans längs den vägen, men ska låta det vara osagt. Känns som hela tåget hoppar fram :P

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2008, 15:51:07 PM
Menar delen strax efter Östervik. Tvivlar på att det går under 70 nånstans längs den vägen, men ska låta det vara osagt. Känns som hela tåget hoppar fram :P

Mot stan alltså?

Fredde

CitatMot stan alltså?

Precis, eller det är ju enkelspår så det har väl knappast någon betydelse.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 05 december 2008, 16:51:07 PM
Precis, eller det är ju enkelspår så det har väl knappast någon betydelse.

Nä, men då vet jag vilken del av banan du menar. Bron över gamla Saltsjöbadsvägen är lite "studsig", men det är nu ingenting jämfört med hur det var innan spårbytet 2002(?).

Fredde

CitatNä, men då vet jag vilken del av banan du menar. Bron över gamla Saltsjöbadsvägen är lite "studsig", men det är nu ingenting jämfört med hur det var innan spårbytet 2002(?).

Så kan det nog vara ja. Återstår att det blir när man ska stänga av och rusta upp den och lägga dubbelspår på flera ställen där det nu inte ens finns plats.

JDS

Citat från: Karsten skrivet 05 december 2008, 16:59:20 PM
Nä, men då vet jag vilken del av banan du menar. Bron över gamla Saltsjöbadsvägen är lite "studsig", men det är nu ingenting jämfört med hur det var innan spårbytet 2002(?).

Viadukten i fråga, den s k drevingeviadukten, har varit föremål för något slags provisorisk spårlägesjustering som har gjort att det skramlar till rätt bra. Det är dock inget fel på spåret, men det kan justeras bättre. Även efter Östervik i riktning mot Igelboda finns det ett spårlägesfel som gör att det skakar till rätt bra. Men det är ett fel på några meter!

Som helhet är spårläget på banan väldigt bra, synd bara att de småfel som finns så sällan blir åtgärdade. Dock är detta inget unikt för SB, utan även tunnelbanan och den nybyggda Tvärbanan har liknande fel här och var.