Vad är detta för buss.

Startat av Möllers, 04 december 2008, 16:52:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

truckdriver

Citat från: Greger Larsson skrivet 07 december 2008, 17:16:41 PM
Nog är det onekligen en Neoplan Hamburg från runt -70 även om det står Volvo på ratten. Skulle kunna vara GAA267, senast hos Starbussar. Detta med tanke på den högra bussen, någon som kan identifiera den?

Finns det bilder på den GAA267 att jämföra med?

saurer

De vertikala lister längs sidan tyder på en Höglunds/Säffle från början av sjuttiotalet

Greger Larsson

Citat från: saurer skrivet 07 december 2008, 22:02:59 PM
De vertikala lister längs sidan tyder på en Höglunds/Säffle från början av sjuttiotalet

Jo, det är korrekt, men går inte fönstren lite långt upp mot taket för att vara en Säffle? Stolarna tycker jag påminner om Wiima från början av 70-talet. Kan det möjligen vara Karlaholm eller något sådant? Vi får se om det kommer fram ytterligare bilder på båda bussarna.

saurer

Kanske någon som vet hur många Höglunds/Säffle som förekommit hos starBussar ,en finns med i Herr Rådeströms eminenta databas,men jag tror att den är lite för gammal,tror att bussen på bilden är från generationen 74-75

Greger Larsson

Nej, det är ingen Säffle utan säkerligen är det bussen FUS580, en B58/Wiima. Innan Starbussar ägd av bl a Kraftbuss(inv nr 66) och Kristdalabuss.

/GL

saurer

Jo ,men frågan är ,kolla att det går ner en bit ovanför förarfönstret
jag tror inte att det gjorde det på den generationen möjlitvis nästa gen,men då är jag osäker på de vertikala listerna efter sidan

saurer

Är nog benägen att hålla med  Herr Larsson ,hjulbågarna stämmer lite bättre på en sådan

truckdriver

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 december 2008, 10:07:34 AM
Nej, det är ingen Säffle utan säkerligen är det bussen FUS580, en B58/Wiima. Innan Starbussar ägd av bl a Kraftbuss(inv nr 66) och Kristdalabuss.

/GL

Finns det bilder på dessa bussar från när dom var i trafik?

Greger Larsson

Citat från: truckdriver skrivet 11 december 2008, 17:32:54 PM

Finns det bilder på dessa bussar från när dom var i trafik?

Det jobbas på det..
Om Neoplanen är den jag gissat så har den endast gått i trafik hos Sven Flygare och varit avställd under den (längre) period den ägdes av Starbussar. Någon som vet om den blå färgen kan stämma in på en f d Flygare? Göransson?

Göransson

Ska kolla upp det.
Sven Flygare som för övrigt är tillbaka i Sverige. Bor numera på säteriet i Vollsjö.
Gården som blev känd genom Fritiof Nilssons böcker om Bombi Bitt.
Gottorps gård som den heter i böckerna har varit i den fina släkten Flygare under många år.
Har några gamla kollegor som körde för Sven.
Återkommer om detta. Förlåt för utsvävningen.....
/Magnus
Ps, Greger, hamnade inte en Van Hool från Flygare hos Busspiloten? Konferensutrustad som man kallade en buss med rundsoffa på den tiden.Ds

Greger Larsson

Jodå, det var AGG465 från -78 som gick till Busspiloten. Sökte förresten på forumet efter Sven Flygare och där hittade jag ett inlägg där sign "737" skriver att åtminstone under de år på slutet när verksamheten ägdes av Bengt Rosberg var bussarna gula och blå.
Vad gäller Neoplanen ovan som då skulle kunna vara fd M387/GAA267 så köptes den ny av Sven Flygare 1969-06-05 och avställdes 1978-06-01. Den såldes sedan 1979-04-09 till Arne Hall(Starbussar) men kom aldrig i trafik där utan avregistrerades så småningom.

Göransson

Som vanligt har du allt på det klara. Rosberg Touring som i slutet köptes/övertogs av en rad chaufförer.
Därifrån kom Svedala Resetjänst, Sune Nydahl med son som vad jag i dagarna hört har sålts och dessutom kom BA-Buss i Trelleborg med innehavare Bengt Andersson som vad jag vet slutade med busstransport och ägnade sig åt att göra Flaggstångsknoppar. Herrens vägar äro outgrundliga. Rosberg sysslar idag med fina travhästar om jag inte har fått allt om bakfoten.
/Magnus

Niklas Bygdestam

En Neoplan Hamburg är det helt klart. Man kan invändigt känna igen Neoplanfönstrena och man kan även se att intrumentbrädan stämmer bra med Neoplan Hamburg från omkring 1970. Stolarna är också av den typ som Neoplan höll sig med under den tiden. Kan känna igen dessa trots att de på den här bussen är i bedrövligt skick. Även ratten är Neoplan och inte Volvo. Det enda som förbryllar mig något är Volvomärket på ratten. Men jag är säker på att detta Volvomärke satts dit i efterhand, kanske som ersättning för ett trasigt märke
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Göransson

Niklas, så enkelt kan det vara.
Tänk om den som satte dit anade vilket elände han ställt till för oss? ;D
/magnus

Greger Larsson

Här kommer då en bild på Wiiman FUS580 när den gick hos sin ursprungliga ägare. Dvs Ramkvillabuss. Fotot kommer från Peter Ödén och är tidigare visat på forumet.

Det är alltså den som står till höger på bilden som Möller skickat in:(i Starbussars färgsättning)