Så ovanligt med störningar i Pendeltrafiken.....till Nynäs

Startat av Lars Ödlund, 02 december 2008, 13:04:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars Ödlund

Förseningar för pendeltåg mellan Västerhaninge och Nynäshamn på grund av tekniskt fel på banan.
Detta beräknas vara åtgärdat natten mot onsdag 3 december 2008.

[Källa www.sl.se]

Patrik

Kanske dags att lägga ner banan och lägga pengarna på något annat som kanske funkar?  ::)

Ersa

Fler bussar på de lokala korta sträckorna, samt fler långa snabba direkttåg som inte behöver stanna vid varenda mjölkpall.

Leif D

Om de är så viktigt, kanske man skulle se till att få sitt dubbelspår snart nu då.
Så här är det ju hela tiden på många järnvägssträckor runt om i landet.
Vi som befar spåren dagligen tycker nog att man är lite extrem där i Nynäshamn.
Nästan värre än Nyköpingspendlarna och det vill inte säga lite.....
;-)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Leif D skrivet 02 december 2008, 23:37:44 PM
Om de är så viktigt, kanske man skulle se till att få sitt dubbelspår snart nu då.
Så här är det ju hela tiden på många järnvägssträckor runt om i landet.
Vi som befar spåren dagligen tycker nog att man är lite extrem där i Nynäshamn.
Nästan värre än Nyköpingspendlarna och det vill inte säga lite.....

Nu blev jag nyfiken. Extrem? Hurdå? Att man vill ha fungerande pendeltåg som går på utsatt tid?

M v h
Ingwar

JDS

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 december 2008, 23:58:22 PM
Nu blev jag nyfiken. Extrem? Hurdå? Att man vill ha fungerande pendeltåg som går på utsatt tid?

Tja, om man ser det på det sättet så är det väl inte extremt.

Däremot kan man nog tycka att det redan investerats extremt mycket pengar per resenär i just Nynäsbanan, och att det på något sätt vore läge för dem att gapa lagom mycket den närmaste tiden. Jag tycker att samhället gör så gott det kan för att förbättra för nynäsbaneborna.

Karsten

Citat från: JDS skrivet 03 december 2008, 12:04:13 PM
Tja, om man ser det på det sättet så är det väl inte extremt.

Däremot kan man nog tycka att det redan investerats extremt mycket pengar per resenär i just Nynäsbanan, och att det på något sätt vore läge för dem att gapa lagom mycket den närmaste tiden. Jag tycker att samhället gör så gott det kan för att förbättra för nynäsbaneborna.

Jo, jag håller med dig. Men det är nog så att trafikupplägget (mjölktåg och byte i Vhe) uppmuntrar till mer gnäll än brukligt vid problem av allehanda slag.

JDS

Citat från: Karsten skrivet 03 december 2008, 12:14:32 PM
Jo, jag håller med dig. Men det är nog så att trafikupplägget (mjölktåg och byte i Vhe) uppmuntrar till mer gnäll än brukligt vid problem av allehanda slag.

Naturligtvis borde nynästågen fortsätta lite skipstop till stan, men det förutsätter ju att man bestämmer sig för att det SKA vara så, d v s att den konstnärliga perfektionen ges företräde framför en teoretisk nolltolerans mot störningar. Alla vet innerst inne att det vore bra, men ingen vill ta ansvar för alla klagomål det skulle kunna leda till...

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 december 2008, 15:59:26 PM
Trots att det nu investerats extremt mycket så fungerar det sämre nu än för 15 år sedan....

I morse lyckades man att dra på sig 9 min försening mellan Ösmo o Nynäs Gård under flera timmars tid p.ga "Banfel", med tanke på att den normala gångtiden är 6 minuter så blir den %% stor försening.

Gissar att det är det gamla vanliga problemen med signalanläggningen som spökar fortfarande.

För 15 år sedan fanns det inga signaler som kunde spöka. Klart att det gick bättre då! En investering i en ny signalsäkerhetsanläggning är i huvudsak en investering i något som kan gå sönder och orsaka förseningar. Händelsevis medger den också smidigare trafik de dagar den inte är sönder, vilket gissningsvis är orsaken till att man skaffar sig sådana. Tyvärr fungerar de moderna signalsäkerhetsanläggningarna så bra att det inte längre går att ha några backup-rutiner, eftersom de då inte alls är några rutiner utan mest en samling illa uppdaterade dokument som ingen kommer ihåg ordentligt. Om de fungerade sämre så skulle backup-rutinerna vara mer motiverade och då skulle tågen kunna gå fortare när det var trasigt.  ::)

Nåväl, trots allt så fungerar ju saker ganska bra för det mesta. Om bara folk inte envisades med att efterfråga så förbannat MYCKET trafik så kunde man kanske ta det lite lugnare på järnvägen, och då skulle det fungera ännu bättre!

Ingwar Åfeldt

Citat från: JDS skrivet 03 december 2008, 12:04:13 PM
Tja, om man ser det på det sättet så är det väl inte extremt.

Däremot kan man nog tycka att det redan investerats extremt mycket pengar per resenär i just Nynäsbanan, och att det på något sätt vore läge för dem att gapa lagom mycket den närmaste tiden. Jag tycker att samhället gör så gott det kan för att förbättra för nynäsbaneborna.


Nu tycker jag nog att din åsikt är extrem. Om man satsar X miljoner kronor för att rusta upp banan med fler mötesplatser, ny signalsäkerhetsanläggning, m m, och resultatet blir att trafiken fungerar sämre än den någonsin gjort tidigare så finns det ingen anledning att klaga eftersom X miljoner har investerats även om resultatet blev en klar försämring Det är en extrem åsikt enligt min mening.

Upprustningen gjordes med löftet att alla tåg därefter skulle gå hela vägen till Stockholm, inga mer byten i Västerhaninge. När trafiken togs upp efter avstängningen så var det fortfarande tågbyte i Vhe. Plus alla förseningar och inställda tåg. Jag tycker att folk på Södertörn har all rätt att klaga. Uppenbarligen har Banverket använt ej utprovad teknik och/eller undermåligt material när man genomförde upprustningen och ansvaret vilar på dem.

Att sedan, som vissa, prata om mjölktåg visar bara att vederbörande inte vet något om trafiken på banan.

M v h
Ingwar

JDS

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2008, 17:36:49 PM
Nu tycker jag nog att din åsikt är extrem. Om man satsar X miljoner kronor för att rusta upp banan med fler mötesplatser, ny signalsäkerhetsanläggning, m m, och resultatet blir att trafiken fungerar sämre än den någonsin gjort tidigare så finns det ingen anledning att klaga eftersom X miljoner har investerats även om resultatet blev en klar försämring Det är en extrem åsikt enligt min mening.

Naturligtvis! Men om det skulle visa sig att trafiken är mätbart bättre idag och inte "sämre än någonsin tidigare", så kommer saken i ett helt annat ljus. Allmänhetens minne är i dessa sammanhang mycket opålitligt, och därför är deras synpunkter inte särskilt användbara alla gånger...

Karsten

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2008, 17:36:49 PM


Att sedan, som vissa, prata om mjölktåg visar bara att vederbörande inte vet något om trafiken på banan.

M v h
Ingwar

En fråga i all välmening: Eftersom det var jag som tog upp begreppet "mjölktåg" i denna tråd undrar jag stillsamt hur det bevisar att jag inte vet någonting om trafiken på banan? ???

Ingwar Åfeldt

Citat från: Karsten skrivet 03 december 2008, 22:18:32 PM
En fråga i all välmening: Eftersom det var jag som tog upp begreppet "mjölktåg" i denna tråd undrar jag stillsamt hur det bevisar att jag inte vet någonting om trafiken på banan? ???

Det går inga mjölktåg på Nynäsbanan! Jag tror mig dock veta vad du menar och jag anser att det är näst intill förolämpande att insinuera att Segersäng och Hemfosa är "mjölkpallar". Nya bostäder byggs inom båda stationernas upptagningsområden och stationerna hade säkert inte byggts om inte behovet funnits.

M v h
Ingwar

Karsten

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 03 december 2008, 22:25:40 PM
Det går inga mjölktåg på Nynäsbanan! Jag tror mig dock veta vad du menar och jag anser att det är näst intill förolämpande att insinuera att Segersäng och Hemfosa är "mjölkpallar". Nya bostäder byggs inom båda stationernas upptagningsområden och stationerna hade säkert inte byggts om inte behovet funnits.

M v h
Ingwar

Ah, då förstår jag! Det var egentligen inte uppehållen i Segersäng och Hemfosa jag syftade på, utan mer fenomenet att resenärerna från Nynäshamn tvingas till att åka lokaltåg(mjölktåg i min mening) på sträckan Västerhaninge - Stockholm.

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 03 december 2008, 22:33:29 PM
Ah, då förstår jag! Det var egentligen inte uppehållen i Segersäng och Hemfosa jag syftade på, utan mer fenomenet att resenärerna från Nynäshamn tvingas till att åka lokaltåg(mjölktåg i min mening) på sträckan Västerhaninge - Stockholm.

Men som du säkert vet finns det ju orsaker till just det ! 
Det finns ju liksom inte kapacitet för fler lokaltåg, men det gäller ju främst sträckan Cst - Sst. Så att det skulle kunna gå direkttåg Cst - Vhe, som sedan fortsätter till Nyh tycker jag ju i dagens läge verkar uteslutet. Att pyssla med mustkoppling vid Vhe, för att på det sättet fixa direkta tåg, kanske kan vara möjligt, men då måste man nog trimma folket (= personal och resenärer) att fixa detta på bra sätt, vilket inte är lika sätt som att säga det. Multkoppling kräver ju dessutom mer tid, eftersom det faktiskt tar en liten stund att fixa, rent praktiskt, dessutom kräver det ju en hel del av rättidigheten i omloppen också.
;-)