Några Stockholmsbilder från idag

Startat av Dan Henriksson, 14 juli 2007, 19:04:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Henriksson

Busslink 5737 vid Tekniska Högskolan har blivit i stort sett fullsatt, en förstärkning står bakom och lurar.

Busslink 6303 går som förstärkningsvagn på 11.45-turen. Avkroken Herräng (som nås med linje 642 från Hallstavik) i nordligaste delen av länet lever upp i ungefär fyra veckor varje sommar. Då pågår nämligen Herräng Dance Camp, som drar till sig rätt mycket folk från hela världen.

Busslink 5359 vid Odenplan.

Avslutar bildsvepet med en utländsk Setra vid Norra Bantorget.

/Danne

Niklas Bygdestam

Citat från: Dan Henriksson skrivet 14 juli 2007, 19:04:42 PM

Avslutar bildsvepet med en utländsk Setra vid Norra Bantorget.

/Danne

Ser att denna är från Schweiz :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

christianm

Snygga bilder, särskilt den med "kulan"  :).

virtual1

Helt fantastiska färger o lyster i bilderna! - bästa jag sett på länge :-D

Bussmicke

Undrar hur han burit sig åt.
RAW eller Jpeg?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

christianm

Tycker ofta det är så med Dans bilder. Man blir lite avundsjuk.

Niclas Rosenius

Fick den också på bild igår vid Slottet och bussen var faktiskt något extra när det gällde lacken.

//Niclas

Mikael T Nilsson

Citat från: Dan Henriksson skrivet 14 juli 2007, 19:04:42 PM

Busslink 6303 går som förstärkningsvagn på 11.45-turen. Avkroken Herräng (som nås med linje 642 från Hallstavik) i nordligaste delen av länet lever upp i ungefär fyra veckor varje sommar. Då pågår nämligen Herräng Dance Camp, som drar till sig rätt mycket folk från hela världen.

/Danne

Fint bildsvep! B9S-vagarna i 63xx-serien är vanliga på 639:an. Herrängs Dance Camp fyller 25 år i år och är utökad från fyra till fem veckor med anledning av detta.

Vänliga hälsningar,

Micke
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Dan Henriksson

Tack för alla trevliga kommentarer - de uppskattas verkligen!  :)
/Danne

M224

Jag tycker också att bilderna är fina, men ska jag vara helt ärlig så är dom "för" fina. Enligt min smak så är det för mycket färg och mättnad i bilderna, tex bilden på Vegan, den ser ju helt ny ut. I verkligheten så är ju bussen matt och nött i lacken, samma sak gäller bilden på B9S.

Dan Henriksson

Citat från: M224 skrivet 15 juli 2007, 22:06:41 PM
Jag tycker också att bilderna är fina, men ska jag vara helt ärlig så är dom "för" fina. Enligt min smak så är det för mycket färg och mättnad i bilderna, tex bilden på Vegan, den ser ju helt ny ut. I verkligheten så är ju bussen matt och nött i lacken, samma sak gäller bilden på B9S.

Du kan ha en poäng där, ska försöka ta hänsyn till det och inte låta vagnarna bli av med den slitna looken! Jag tycker det är svårt att få till de rätta färgerna och rätt ljus, speciellt som det verkar variera en hel del mellan olika skärmar. Men det är alltid bra med lite feedback, så tack för ditt inlägg!

bjalle

Bra färger och skarpa bilder.
Fortsätt så

M224

Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 juli 2007, 22:43:10 PM
Du kan ha en poäng där, ska försöka ta hänsyn till det och inte låta vagnarna bli av med den slitna looken! Jag tycker det är svårt att få till de rätta färgerna och rätt ljus, speciellt som det verkar variera en hel del mellan olika skärmar. Men det är alltid bra med lite feedback, så tack för ditt inlägg!

Absolut, jag känner igen mig helt. Jag bor hos min syster nu i Aspudden och här ser inte mina bilder ut som på min dator hemma, rött här är mer vinrött. Både jag och min syster har Viewsonic-skärmar, kanske man borde satsa på att kalibrera skärmen?

Olika människor tar ju bilder av olika anledningar, vissa fotar för att dokumentera verkligheten, andra är mer konstnärliga. Alla sätt och stilar är rätt, jag känner dock att du tar bilder av den mer dokumentära anledningen (precis som jag) och då tycker jag att bussarna (ex) ska se så slitna och bleka/matta ut som dom gör i verkligheten. Dina tidigare alster visade detta på ett utmärkt sätt.

Här är ett exempel, perfekt färg, mättnad mm. Utan att för den delen bli för mycket, man ser t.e.x att fronten är ganska matt.

http://www.pbase.com/danh_henriksson/image/57881578

virtual1

Citat från: Dan Henriksson skrivet 15 juli 2007, 22:43:10 PM

Jag tycker IOFS att det är grymt svårt att förmedla den där känslan av skarpt soljus ute, antingen blir bilderna sönderbrända, eller också blir de väldigt platta! - i ditt fall tycker jag du lyckats väldigt bra, färgerna må se lite överdrivna ut, men hade du valt att 'daska' ned dem hade man inte känt samma härliga sommarljuskänsla!

Dan Henriksson

Citat från: virtual1 skrivet 16 juli 2007, 10:43:40 AM
Jag tycker IOFS att det är grymt svårt att förmedla den där känslan av skarpt soljus ute, antingen blir bilderna sönderbrända, eller också blir de väldigt platta! - i ditt fall tycker jag du lyckats väldigt bra, färgerna må se lite överdrivna ut, men hade du valt att 'daska' ned dem hade man inte känt samma härliga sommarljuskänsla!

Tack så mycket! Jag håller med dig, precis det har jag märkt också. Det blir liksom en avvägning, men jag ska se om jag kan lyckas kombinera "färgkraven": lite matta, realistiska färger på bussarna och mer lyster på omgivningen, så att sommarkänslan blir kvar!  :)
/Danne