Hjälp med kub-beräkning !!

Startat av at1981, 30 november 2008, 09:03:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!

Jag skulle vilja ha hjälp med matematiska formler för hur man skall beräkna s det blir helt rätt när man ska rita och mäta med en linjal. Det är inte skalenligt ritat, men jag ska förklara så att ni som vill hjälpa mig förstår.

Bilderna ser ni genom att klicka på länkarna och det är en fördel att ha båda bilderna öppna samtidigt så ni kan växla bild om ni så önskar.

Här är bildlänkarna:
Kub 1 (Innehåller själva bilderna):

http://img114.imageshack.us/my.php?image=kub1le4.png

Kub 2 (Innehåller en liten förklaring):

http://img210.imageshack.us/my.php?image=kub2ty8.png

FIGUR 1:
En svart ruta har måtten 1 x 1 cm och jag vill rita en kub i 3D med de verkliga måtten 1 x 1 x 1 cm.

Den blå kvadraten (sida E, F, G & H) är lätt att rita ut för den anpassas ju beroende på längden på de gröna linjerna (sida I, J, K & L) och den röda kvadraten (sidorna A, B, C & D) har måtten 1 x 1 cm så som jag vill att kuben ska se ut.

Det lila korset är fixeringspunkten som de gröna linjerna (sida I, J, K & L) ska dras emot så att kuben ska kunna bildas.

Nu kommer min fråga:
Hur skall jag beräkna måtten på sida I, J, K & L (gröna sidorna) för att det i verkligheten skall motsvara 1 cm, för om jag på pappret skulle mäta var och en av de gröna sidorna (I, J, K & L) till 1 cm så skulle kuben se konstig ut vid utritning (alltså inte ens se ut som en kub).

Den blå kvadrat (sidorna E, F, G & H) kan inte ritas ut förrän de gröna linjerna (I, J, K & L) är dragna så att säga.

FIGUR 2:
Här har jag flyttat på fixeringspunkten (det lila korset) och jag undrar om det förändrar de matematiska formlerna eller inte för att beräkna de gröna sidorna I, J, K & L?

En svart ruta har måtten 1 x 1 cm och jag vill rita en kub i 3D med de verkliga måtten 3 x 3 x 3 cm.

Den blå kvadraten (sida E, F, G & H) är lätt att rita ut för den anpassas ju beroende på längden på de gröna linjerna (sida I, J, K & L) och den röda kvadraten (sidorna A, B, C & D) har måtten 3 x 3 cm så som jag vill att kuben ska se ut.

Det lila korset är fixeringspunkten som de gröna linjerna (sida I, J, K & L) ska dras emot så att kuben ska kunna bildas.

Nu kommer min fråga:
Hur skall jag beräkna måtten på sida I, J, K & L (gröna sidorna) för att det i verkligheten skall motsvara 3 cm, för om jag på pappret skulle mäta var och en av de gröna sidorna (I, J, K & L) till 3 cm så skulle kuben se konstig ut vid utritning (alltså inte ens se ut som en kub).

Den blå kvadrat (sidorna E, F, G & H) kan inte ritas ut förrän de gröna linjerna (I, J, K & L) är dragna så att säga.

---
Tack så otroligt mycket på förhand :)
De material som jag har till förfogande för att beräkna måtten för de gröna sidorna I, J, K och L är en gradskiva och en miniräknare med trigonometriska beräkningsegenskaper. Hoppas det räcker för att det ska bli ett bra resultat.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.