Stopp för bussarna i Borås i morse

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 november 2008, 15:39:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 december 2008, 17:01:44 PM
Du missade att jag pratade om alternativet promenad. Vad jag vet är trottoaren vid Södra torget mot Viskan uppvärmd liksom gångutrymmena där överhuvudtaget. Däremot är inte körbanorna det och de är dessutom belagda med gatsten. Och visst är det lätt att halka ned från Åsbogatan direkt i Viskan.
Men nu var det alltså en promenad jag skrev om. Den går via Sandwalls plats (uppvärmd), Västerlånggatan (tveksamt) och Stora Brogatan (uppvärmd). Och jag tror inte det var så halt på trottoarerna på övriga ställen att det inte gick att gå på dem. Det var i alla fall väldigt många som lyckades.
Beslutet att ställa in bussarna var i rådande omständigheter helt riktigt. Borås Lokaltrafik eller Västtrafik kan inte lastas för att Gatukontoret missköter sig. Flera bussförare som var ute innan trafiken stoppades har också i media vittnat om att de inte såg en enda grus- eller saltbil. En bussförare vittnade dessutom om att han glidit nerför Åsbogatan och inte hade en chans att stanna i korsningen med Allégatan. Det var naturligtvis ren tur att ingen olycka inträffade.

Jag gick åt fel håll, Staffan. Gick mot Sven Eriksonsgatan.

Men just det där om uppvärmda gator var en fråga i forumet. Finns det på fler ställen i Sverige?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 02 december 2008, 22:36:33 PM
Jag gick åt fel håll, Staffan. Gick mot Sven Eriksonsgatan.

Men just det där om uppvärmda gator var en fråga i forumet. Finns det på fler ställen i Sverige?

Som jag skrev förut fanns det i Uppsala redan på 1960-talet. Men det finns i många svenska städer. Det vill säga att man lägger ned värmeslingor under torg eller trottoarer.
Värmeslingor i gator är ovanligare men det finns. Jag har ett svagt minne att man gjorde det på Lilla Brogatan mellan Österlånggatan och Allégatan för ett antal år sedan, där bussar alltid fastnade. Och man gjorde det också vid samma gator för ett par år sedan då man byggde om vid Södra torget. Finns det inte också på övre planet vid Resecentrum? I Uppsala lades värmeslingor in i Carolina-backen i mitten av 1960-talet.