Varför har mitt inlägg raderats?

Startat av larsen, 21 november 2008, 17:21:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

larsen

Av vilken eller vilka anledningar har det inlägg jag skrev om den "tvångsrekrytering" av bussförare som sker till bussbolagen i Stockholm raderats? Ämnet hade dessutom innan stoppbockats.

Inlägget var kritiskt till den värvning som bedrivs av Arbetsförmedlingen och större bolag inom SL-trafiken och den "handel" med adresslistor över DE-kortsinnehavare som förekommer. En av poängerna i inlägget var att det egentligen är en form av lönedumpning.

Frågor:
1. En del förare kanske gillar lönedumpning? Vilket åtminstone en del som hann svara på inägget tycktes göra.
2. Har det misshagat det stora åkeriet?
3. Kanske riskerat att minska gåvorna till SVOF och funktionärerna på Buss snack?
4. Man kanske bara får tycka positivt om svensk busstrafik?
5. Är moderatorerna så insyltade i branschen att man riskerar sparken? 

I ett annat inlägg på forumet så hävdas att femtio procent av ett visst bolags chefer finns på på Buss snack.

Mvh Lasse


Fredde

CitatI ett annat inlägg på forumet så hävdas att femtio procent av ett visst bolags chefer finns på på Buss snack.

Mvh Lasse

Man behöver inte vara registrerad här på forumet för att kunna ta del av det som skrivs. Så om lust finns så kan 100% av alla i bolagsledningar läsa här, trots att registrering saknas. Detta ser jag ingen som hellst nackdel i.


Wetjo

Citat från: larsen skrivet 21 november 2008, 17:21:38 PM
Av vilken eller vilka anledningar har det inlägg jag skrev om den "tvångsrekrytering" av bussförare som sker till bussbolagen i Stockholm raderats? Ämnet hade dessutom innan stoppbockats.
Inlägget var kritiskt till den värvning som bedrivs av Arbetsförmedlingen och större bolag inom SL-trafiken och den "handel" med adresslistor över DE-kortsinnehavare som förekommer. En av poängerna i inlägget var att det egentligen är en form av lönedumpning.
Frågor:
1. En del förare kanske gillar lönedumpning? Vilket åtminstone en del som hann svara på inägget tycktes göra.
2. Har det misshagat det stora åkeriet?
3. Kanske riskerat att minska gåvorna till SVOF och funktionärerna på Buss snack?
4. Man kanske bara får tycka positivt om svensk busstrafik?
5. Är moderatorerna så insyltade i branschen att man riskerar sparken? 
I ett annat inlägg på forumet så hävdas att femtio procent av ett visst bolags chefer finns på på Buss snack.
Mvh Lasse

Vare sig Busslink eller Swebus ägnar sig åt lönedumpning. Tror inte Arriva roar sig med det heller... Alla företag "lyder" under kollektivavtal, så det är nog din fackliga organisation och/eller Almega du ska skylla på.
Vilket stort åkeri skulle ditt inlägg ha misshagat?
Saklig konstruktiv kritik är alltid välkommen hos de flesta företag. "Skjuter man vilt" är det svårare att acceptera.

Arbetsförmedlingen anvisar arbetssökande till lediga tjänster för det är deras uppdrag. Jag har ett val att söka tjänsten eller ej. Väljer jag fel, kan det få konsekvenser i form av nedsatt ersättning under en period.
Vill du ändra på det här, måste du agera politiskt, för Arbetsförmedlingen är en politiskt styrd organisation, precis som lokaltrafiken...
Adresslistor som innehåller personer med DE - kort är en offentlig handling som företagen kan få från vägverket. Det gjorde SL redan på 80-talet.

Ha en trevlig helg.

Johan
Fd arbetsförmedlare, numera bussförare/driftledare

nimbra

Inlägget raderades nog för att moderatorerna inte gillade det och det är dom som bestämmer vad som skall publiceras, det är bara att gilla läget.

Wetjo

Tror vi håller på att spåra ur ...
Vi styr tillbaka den till urspungsdiskussionen, tycker jag.

Vad folk tycker om myndigheter, står dom helt fritt. Vi lever i ett fritt land.
Skickar ett mail till dig sen Rickard o rättar lite sakfel...
Ska bara sluta mitt arbete först.

Johan B

Varför det har raderats har jag ingen aning om men det verkar lite konstigt då kritik mig veterligen inte är förbjudet här så länge den är saklig vilket jag tycker ditt inlägg var. Att tråden låstes tror jag beror på att den höll på att "balla ur" med en del mindre seriösa svar. Att våra moderatorer skulle vara "köpta" av Swebus eller ngn annan företagsledning känns lite väl konspiratoriskt. Jag hoppas och tror att de är mer proffesionella än så och skulle fallet vara annat så är det bara att beklaga att moralen är pinsamt låg hos folk man förväntat sig mer av.

Björn Forslund

Jag ber att få hänvisa till våra regler. Se ovan.
Det här är inget allmänt klo**erplank. Att påstå sådant som att bussföretagen "lönedumpar" är möjligen en fråga för facket isåfall.
Och att påstå att vi moderatorer är köpta av samma företag gillas inte heller.

/Björn

Björn Forslund

På förekommen anledning. Reglerna för detta forum:


Dessa regler är de som gäller för Bussnack. De har gällt hela tiden men de har sedan det nya forumet blivit klart varit lite svåra att hitta. Den som skriver i Bussnack förutsätts ha tagit del av reglerna samt följa dem.

Dessa regler gäller för debatt på Buss Snack.

-I Buss Snack kan man diskutera det mesta som rör bussar, busskörning, busstrafik och andra direkt angränsande områden.

-I Buss Snack uppför man sig korrekt med ett vårdat språk. Kolla gärna vad du skrivit innan du postar. Onödiga stavfel och felskrivningar kan leda till missförstånd.

-Tänk på att alla inte delar just din åsikt, det är så en debatt uppstår. Även om du inte delar alla åsikter skall du visa respekt.

-Tänk på vad du skriver. Du ska kunna stå för det du säger, även om du träffar på dem som du debatterat med. Posta inget i ren ilska. Sprid inte förbehållslöst uppgifter och rykten som du själv inte är säker på.

[b]-Det får inte förekomma några personliga påhopp eller allmän pajkastning. Buss Snack har en ansvarig utgivare, och är skyldiga att stoppa sådant. I värsta fall kan det leda till rättsliga åtgärder, om någon känner sig förtalad. IP-adresser loggas och kan utlämnas i sådana fall.
[/b]

-Nonsensinlägg kommer att avlägsnas. Skribenter kan spärras.

-Skriv gärna ditt namn, även om det givetvis är tillåtet att använda pseudonym. Använd inte pseudonymer som kan förväxlas med andra personers namn. "Namnkapning" är allvarligt och leder till spärrning.

-Skriv gärna din e-mail adress, men det är inget krav.

-Det är alltid kul och se med vem man diskuterar och om man vill föra en privat diskussion mellan två personer underlättar det en del.

-Privata diskussioner utanför ämnet skall göras via e-mail, inte på Buss Snack.

-Skriv inte med endast VERSALER. På Internet betyder det att man skriker. Undvik gärna också allt för mycket ord med versaler.

-Lägg gärna in länkar till andra webbplatser eller till nån bild som du vill visa. Bilden måste då finnas på någons hemsida.

-Kopiera inte in text och bilder från tidningars webbplatser. Det är ett brott mot upphovsrätten. Länka alltid i sådana fall. Om du lägger in en bild du ej själv tagit, skall du ha fotografens tillstånd att göra det.

-Inlägg som inte uppfyller dessa regler tas bort.

-Buss Snack är till för alla bussentusiaster, gärna även från andra länder. Enda kravet är att vi håller oss till ämnet. Buss Snack är känt för en trevlig stämning. Låt det fortsätta så!


Jo

Jag tycker nog inte heller att det var nödvändigt att varrken låsa eller ta bort tråden. En sak som ofta har varit upp här är ju ointresserade förare som dels orsakar olyckor men också kommer i bråk med kunderna. Om nu detta stämmer att man är villig att anställa förare som är tvingade att söka jobbet för att arbetsförmedligen kräver det och inte för att man tycker det är roligt eller i vart fall är ok att jobba som bussförare kanske det är en förklaring till varför kollektivtrafiken verkar fungera bättre i vissa områden än andra.

Det kanske också är så att det nya yrkeskompetenskraven istället leder till sämre bussförare då intresserade personer med annat jobb som innan kunnat skaffa behörigheten på fritiden inte längre har möjlighet att bli bussförare utan denna möjlighet bara kommer att erbjudas dem vars alla andra möjligheter till jobb redan är uttömda.

Så jag tycker nog inte man ska radera tråden. Visst kan man av moraliska skäl tycka att det är förkastligt att folk inte vill jobba men frågan man får ställa sig som arbetsgivare är ju också hur bra jobb dessa i verkligheten kommer att göra?

robbes

lås o kvasta denna tråden igen för nu har ju trådskaparen igen fått igång diskussionen om detta som han ville.

Verkar bara som det är bekvämligheten att inte behöva jobba som busschaufför trots man har möjligheten men kanske bekvämare att lyfta bidrag i stället

JDS

Citat från: robbes skrivet 22 november 2008, 01:28:34 AM
lås o kvasta denna tråden igen för nu har ju trådskaparen igen fått igång diskussionen om detta som han ville.

Det var väl inget fel på själva ämnet, möjligen på sättet som diskussionen fördes på. Så länge den håller sig till reglerna kan jag inte tänka mig att moderatorerna ser något problem med att låta den fortsätta!

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 22 november 2008, 19:04:07 PM
Det var väl inget fel på själva ämnet, möjligen på sättet som diskussionen fördes på. Så länge den håller sig till reglerna kan jag inte tänka mig att moderatorerna ser något problem med att låta den fortsätta!

Larsens inlägg bryter mot samma regel som det första gjorde, nämligen "Det får inte förekomma några personliga påhopp eller allmän pajkastning."
Det är nog inte så svårt att förstå vad jag avser. Att vi inte kvastar beror på att vi tycker att dumheterna framträder bäst om de får stå kvar. Och i det här fallet drabbar pajkastningen i varje fall inte någon som inte kan försvara sig.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 november 2008, 19:32:52 PM
Larsens inlägg bryter mot samma regel som det första gjorde, nämligen "Det får inte förekomma några personliga påhopp eller allmän pajkastning."
Det är nog inte så svårt att förstå vad jag avser. Att vi inte kvastar beror på att vi tycker att dumheterna framträder bäst om de får stå kvar. Och i det här fallet drabbar pajkastningen i varje fall inte någon som inte kan försvara sig.

Larsens inlägg (om du menar det i den här tråden) innehåller väl inte något personligt påhopp och inte heller någon pajkastning, såvitt jag kan se! (Man måste ju kunna ställa frågor utan att bli anklagad för pajkastning.) Jag har också svårt att identifiera några direkta "dumheter", även om inlägget har påtagliga inslag av konspirationsteorier. Däremot innehåller det en i mitt tycke mycket viktig fråga: Är det verkligen vettigt att samhället är inne och petar i arbetsmarknaden för bussförare?

robbes

JDS de är ju inte o petar i arbetsmarknaden för ALLA yrkesgrupper genom deras anvisningar så varför hålla på med just detta att man blir ANVISAD jobb om man gått arbetslös och har behörigheter etc för at tköra buss

Jessika

Citat från: JDS skrivet 22 november 2008, 21:17:37 PM
Larsens inlägg (om du menar det i den här tråden) innehåller väl inte något personligt påhopp och inte heller någon pajkastning, såvitt jag kan se!

Är inte detta...

Citat från: larsen skrivet 21 november 2008, 17:21:38 PM
3. Kanske riskerat att minska gåvorna till SVOF och funktionärerna på Buss snack?
/.../
5. Är moderatorerna så insyltade i branschen att man riskerar sparken? 

... ett personligt påhopp?

Det tycker i alla fall jag!

/Jessika