Huvudmeny

Förstärkningskul

Startat av Buss-Anders, 13 juli 2007, 20:25:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Buss-Anders

Igår blev det premiär som förstärkningsförare.
Fick hämta en körorder som bestod av att ta kontakt med THM i detta fall KLT.
Jag var beredd på att förstärka mot södra Öland. Ringde upp och fick arbete direkt
Du får gå ner till centralen och ta kontakt med föraren på linje 106 mot norra Öland i stället för han behöver hjälp. Sagt och gjort. Snabbt ner till centralen.
Jag hängde efter 106 men efter en stund så fick jag besked att det behövdes inte.
Bara att vända på 136:an i den öländska semestertrafiken vilket inte är det lättaste.
Hittade en rastplats där det gick att vända och lyckades hitta ett tillräckligt stort hål för att komma ut. Tillbaka till Kalmar för att förstärka 103 mot Mörbylänga. Det pågår en reggiefestival i Sandbergen och det väntas mycket folk.
Lastade ungdomar, ryggsäckar och tält så bussen var full. Ungdomarna var så tacksamma för att det gick en direktbuss till festivalens hållplats. 
Därefter blev det tillbaka mot Kalmar. Efter några minuter så blev det kontraorder. Kör till Algutsrums rastplats och assistera 106 som är 20 minuter försenad från norra Öland. Inte så konstigt i den mördande trafiken. Du får ta några av hans resenärer som ska söderut. Han hinner inte gå in till Träffpunkt Öland. Vände på samma plats och då kom 106. Snabbt samtal med föraren i öppet fönster.  Han lämnade resenärerna på nästa hållplats. Lasta och så iväg. Lämnade dem på träffpunkt Öland och sedan tom mot Kalmar igen för att förstärka 103 ytterligare en gång mot musikfestivalen.

Idag blev det samma sak. Förstärka 103 mot Mörbylånga men inte längre än till St. Frö. Körde tre rundor varav två med helt full buss.
Tät trafik på bron gjorde att det  tog längre tid än brukligt men helt normala förhållande för en  sommar på Öland.
Massor av trevliga och tacksamma ungdomar som tyckte att det var bara så bra med en direktbuss till festivalen. När de klev ur så tackade de för skjutsen och applåderade.
Då är det roligt att vara busschaufför. Avslutade med att vara beredd att förstärka ytterligare en gång. Ordern var att förstärk inte om det inte behövs. Hängde efter 103: an. Några snabba personbilar smet emellan och två rödljus så var jag efter den buss jag skulle förstärka. Ville ta beslut innan jag var ute på Ölandsbron, förstärka eller inte förstärka.  Fick ringa upp KLT som fick förmedla frågan om det behövdes förstärkning men det behövdes inte. Bara att tomma tillbaka till garaget och skriva räkningsunderlaget till Swebus så de kan debitera.

Måste säga att köra förstärkning är kul och lärorikt. Man får använda alla sina kunskaper vad gäller linjer, lokalkännedom och att informera och att mer eller mindre ge order till så stora grupper så att de gör på rätt sätt så man kan komma iväg så fort som möjligt för att spara tid. Rösten från mitt andra yrke kommer väl till pass.....
Ni som ska åka med till festivalen gå till bussen med skylten Ej i trafik. Lasta bagaget. Om nu är 19 eller under så kostar det 20 kr för halv biljett. Hel biljett annars som kostar 33 kr. Försök betala med jämna pengar.
Ni som har jämna pengar ställ er förs i kön. Ni med stora pengar väntar längre bak.

En ström med fullastade ungdomar satte sig snabbt i rörelse och de gjorde som jag sa.
Biljettförsäljningen gick ovanligt snabbt. Därefter information till passagerarna.
Resan tar cirka 25 minuter. Nästa stopp blir i Färjestaden. Efter som det här är en buss så gäller bussbälte på. Vill ni åka nu? frågade jag. Ja, skrattade ungdomarna.

På söndag ska alla dessa ungdomar hem från festivalen.
Ska förstärka då också tillsammans med tre andra bussar.
Undrar just om det blir att köra skytteltrafik eller om vi bara ska
förstärka samtidigt som ordinarie tur.
Det vet jag på söndag kväll.....

Clabbe

Det var ju roligt att premiärdagen var bra. Men nästa gång hör nog inlägget hemma i 'Ordet är fritt'

Mvh Claes

Leif D

Citat från: Clabbe skrivet 13 juli 2007, 21:50:37 PM
Det var ju roligt att premiärdagen var bra. Men nästa gång hör nog inlägget hemma i 'Ordet är fritt'

Mvh Claes

Varför det ?? 
Tycker nog detta är synnerligen bussrelaterat.....       /Leif D
;-)

Bussmicke

Instämmer, här diskuteras bussar och inte bara bilder på dem.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jona

Tack för den trevliga kvällsläsningen. Hoppas på fler sådana framöver. I Valfri kategori!
MVH Filosofen Jona

Buss-Anders

Forumet heter vad jag vet  " Bussnack" ...... snack består av ord .. ord skrivs med bokstäver...  :)
......eller heter det  kanske " Bussbild"....... ;D
.. för att bara vända på kuttingen som ordspråket säger för att låta hjärnan göra en tankeloop.....  ::).... .....med tanke på var min lilla berättelse ska placeras...... ;)

mvh
Buss-Anders

Fredde

Alltid lika kul att höra hur det funkar där nere sen jag övergav KLT-trafiken för SL-trafiken  :)

/Fredde

Bussmicke

Citat från: Anders Bergenfeldt skrivet 14 juli 2007, 05:28:17 AM
Forumet heter vad jag vet  " Bussnack" ...... snack består av ord .. ord skrivs med bokstäver...  :)
......eller heter det  kanske " Bussbild"....... ;D
.. för att bara vända på kuttingen som ordspråket säger för att låta hjärnan göra en tankeloop.....  ::).... .....med tanke på var min lilla berättelse ska placeras...... ;)

mvh
Buss-Anders

Jag hade flera gånger i början av denna forumvariant föreslagit en separat Visa bild-avdelning och en sep. snackdel utan att få gehör för det.
Hade underlättat tycker jag.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.