Svensk Busshistoria - uppladdning av din egen bild

Startat av Ulf Rådeström, 16 november 2008, 14:43:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Fler bilder per buss torde inte vara omöjligt om ägare och eller annan färg är annan?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Kul att kunna bidra med egna bilder, har just testat med två bilder på Veoliasäffle  :)
Hoppas bara att ni inte känner er pressade när det kommer många bilder på en gång, ta det lugnt killar, allt det är ju ren hobbyverksamhet!

Patrik

Citat från: Cyklisten skrivet 17 november 2008, 07:12:55 AM
Kul att kunna bidra med egna bilder, har just testat med två bilder på Veoliasäffle  :)
Hoppas bara att ni inte känner er pressade när det kommer många bilder på en gång, ta det lugnt killar, allt det är ju ren hobbyverksamhet!


Först måste det komma många bilder, sen får vi se om man helst bara vill gräva ner sig  ;)

Niclas Rosenius



   Detta var en bra idé, Uffe.

   Då är det dags att kolla igenom sina bilder.

   //Niclas

Bergenga

Vil dere helst ha bildene i original størrelse eller nedskalert til en bestemt størrelse?
Det blir jo minst kvalitetstap når du legger på teksten hvis du har et stort bilde som utgangspunkt.
Men hvis jeg nedskalerer først blir det 1 jobb mindre på Patrik. :)
Eventuelt kan dere si hvor høyt det svarte feltet skal være og fonttype, størrelse, osv.
Mvh.
Øyvind Berg

Patrik

Citat från: Øyvind Berg skrivet 17 november 2008, 17:07:34 PM
Vil dere helst ha bildene i original størrelse eller nedskalert til en bestemt størrelse?
Det blir jo minst kvalitetstap når du legger på teksten hvis du har et stort bilde som utgangspunkt.
Men hvis jeg nedskalerer først blir det 1 jobb mindre på Patrik. :)
Eventuelt kan dere si hvor høyt det svarte feltet skal være og fonttype, størrelse, osv.

Om bilden är 700-900px bred så lägger jag bara till en bildtext utifrån det man skrivit i infon, då spelar det ingen roll hur stor originalbilden är.
För att ge mig mindre jobb så får du gärna lägga till en svart remsa med vit text, remsan ska vara på ungefär 17-20px hög och teckensnittet spelar ingen roll, bara det är ett vanligt teckensnitt.

Det bästa att skriva är så här i bildtexten: Företag på bussen   Inventarienummer/Registreringsnummer   Plats    Datum    Fotografens namn

Blir det för svårt så går det annars bra att skicka bilden utan bildtext men då helst redigerad och i 700-900px bredd.  :)

Patrik

Nu har vi lagt in de bilder som har kommit in hittills men vi vill ha fler!
Här kan man se de senaste uppdaterade bussarna http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/senast_uppdaterad.asp

Och längst ner här finns länken till formuläret där man skickar in sina bilder, observera att vi behåller era bildtexter om bilderna är mindre än 900px breda, bildtexten har svart bakgrund och inte innehåller massa felstavningar samt att vi inte ändrar nåt om bilderna inte måste beskäras eller rätas upp.
http://www.svenskbusshistoria.se/databasen/bussarsrch.asp

Mathias Rickman

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 november 2008, 22:50:30 PM
Det här med undertexterna är att vi väl vill undvika en massa onödiga på, vid, den, av osv som "blurrar" till hela texten o så att det ser genomgående lättfattligt ut.

Tanken med "kraven" är ju att hela SBH skall ha en genomgående designtråd...att man skall känna igen sig...så även i bilderna...både storleksmässigt och kvalitetsmässigt.

Får man upp flera bilder i ett sökresultat på samma sida kan man ju bläddra mellan dom, och det är ju inte så kul kanske om den ena är stor, den andra är liten, den tredje är lång, och den fjärde är väldigt kort....utan helt enkelt...lite estetiskt och att man som sagt får en genomgående snygg design.

Dock är det ju så att för bussar som inte finns längre idag så blir kraven lite annorlunda, eftersom det ju helt enkelt inte går att fota bussen idag (alltså lägre ställda).

//Uffe


Copyrith logga ska välla vara med eller fixar ni någon? ???

Patrik

Citat från: Mathias Rickman skrivet 18 november 2008, 18:06:19 PM
Copyrith logga ska välla vara med eller fixar ni någon? ???

Vi fixar det om du inte har skrivit någon text själv.

Möllers

har liten fråga bara ska man ha dom bilderna som står stilla typ eller spelar det för roll  ???
Jag tar bara dom bästa bilderna så skoj man kan hjälpa till där o så på svensk busshistoria  :)
Kanon sida.

Patrik

Man tar dom som är skarpast och följer kraven, det spelar ingen roll om bussen står stilla eller inte.

Mathias Rickman

en fråga patrick om jag sickar till dig 2 bilder kan du hjälpa mig att redicera dem till SHB

Mathias

Ps förstårmig inte på vad jag gör för fel DS

Patrik

Bilderna är på ca 100-150kb styck som du har skickat, det gör att kvalitén inte är tillräcklig.
De flesta bilder vi fått in är från 250-800kb styck.

Är bilderna tagna med en mobil?

Mathias Rickman