Kommentarer till aktuella upphandlingar 2007-08

Startat av Jan, 27 maj 2007, 10:36:44 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Magnus

Citat från: Jacob med C skrivet 24 maj 2009, 11:31:23 AM
Såg på TED att linje 44 Dorotea - Åsele är på upphandling.

Vem kör den linjen idag?

Jacob med C

Hellströms Busstrafik och Nybergs busstrafik kör på linje 44.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Jona

Citat från: Jacob med C skrivet 24 maj 2009, 11:52:27 AM
Hellströms Busstrafik och Nybergs busstrafik kör på linje 44.

Hellström kör en tur per riktning på linje 44. Men turen är kopplad med linje 34 Lycksele - Åsele.

Avg Dorotea 6:10 ank Åsele 6:55 (linje 44)
Avg Åsele 7:00 ank Lycksele 8:20 (Linje 34)
Avg Lycksele 16:00 ank Åsele 17:20 (Linje 34)
Avg Åsele 17:35 ank Dorotea 18:15 (Linje 44)

Antar alltså att den som tar över den turen på linje 44 även måste ta över motsvarande tur på linje 34 för annars kan det väl inte bli lönsamt för någon part...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Magnus

Vilka är det som kör Flen och Katrineholm idag? Är det Orusttrafiken?

Erol

Citat från: Magnus skrivet 12 juni 2009, 14:56:33 PM
Vilka är det som kör Flen och Katrineholm idag? Är det Orusttrafiken?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 juni 2009, 15:00:53 PM
Det är tre områden, Flen och Katrineholm landsbygd kör Swebus idag, Katrineholm tätort kör Orusttrafiken

Lite motsägande där har jag. Orust har lite Landsbygd också inom Katrineholm, bland annat lite 790 Katrineholm-Nyköping.

Stefan P

Hej

Har Länsrätten kommit med någon dom i målet med med överklagan i Skåne?
När kommer tilldelnigsbeslutet för Halland och är det hela länet som är ute på upphandling förutom Kungsbacka?

mvh Stefan P

julle

Citat från: Stefan P skrivet 17 juni 2009, 17:54:42 PM
Hej

Har Länsrätten kommit med någon dom i målet med med överklagan i Skåne?
När kommer tilldelnigsbeslutet för Halland och är det hela länet som är ute på upphandling förutom Kungsbacka?

mvh Stefan P
Länsrätten har inte meddelat någon dom än när det gäller upphandlingen i Skåne. Dock står så mycket klart att Bergkvarabuss överklagan är avvisad, medans Swebus´ fortsatt harvar runt i rätten. Med risk för väldig spekulation, så är nog Swebus chanser att vinna i länsrätten tämligen begränsade.

Oavsett hur det går i rätten, så är så pass mycket klart att Veolia kommer att börja köra Lommabukten från och med den 1 oktober 2009, likaså kommer Orusttrafiken att börja köra linje 534 Hässleholm-Sösdala på samma datum och stadtrafiken i Hässleholm i mitten på december. Skånetrafiken har direktupphandlat trafiken av Veolia respektive Orusttrafiken och avtal är påskrivna.

Dock lär Swebus´ även ha överklagat direktupphandlingarna......... ÄR NÅGON FÖRVÅNAD!?!?!?!?!?

Besked från Hallandstrafiken lär väl komma under nästa vecka. Kungsbacka upphandlas inte av Hallandstrafiken utan av Västtrafik. För bara någon vecka sedan var sista inlämningsdag för stadstrafiken i Kungsbacka som KEE:s busstrafik kör nu.

Mittlinje

Citat från: julle skrivet 17 juni 2009, 19:57:29 PM
Dock lär Swebus´ även ha överklagat direktupphandlingarna......... ÄR NÅGON FÖRVÅNAD!?!?!?!?!?

Är väl inte konstigt! Trafikpaketet innefattar dels 534 (Swebus) men också stadstrafiken i Hässleholm (Bergkvara). Frågan man troligen vill få utredd är ifall det är OK att direktupphandla delar av paket Hässleholm eller hela paketet skall upphandlas gemensamt så som man önskade anbud. Skånetrafiken har avvisat (inte svarat på) de nuvarande bolagens önskemål om att få underlag för hela paketet, de har enbart fått lämna pris på den trafik de nu har. Om detta förfarande är fel så måste direktupphandlingen göras om. Swebus ärende i Länsrätten är inte heller avgjort - går det helt emot Skånetraiken i dessa frågor står Orusttrafiken där med sina bussar, men de har ju varit ute i blåsväder i Skåne förr ;)

julle

Citat från: Mittlinje skrivet 17 juni 2009, 20:50:05 PM
Är väl inte konstigt! Trafikpaketet innefattar dels 534 (Swebus) men också stadstrafiken i Hässleholm (Bergkvara). Frågan man troligen vill få utredd är ifall det är OK att direktupphandla delar av paket Hässleholm eller hela paketet skall upphandlas gemensamt så som man önskade anbud. Skånetrafiken har avvisat (inte svarat på) de nuvarande bolagens önskemål om att få underlag för hela paketet, de har enbart fått lämna pris på den trafik de nu har. Om detta förfarande är fel så måste direktupphandlingen göras om. Swebus ärende i Länsrätten är inte heller avgjort - går det helt emot Skånetraiken i dessa frågor står Orusttrafiken där med sina bussar, men de har ju varit ute i blåsväder i Skåne förr ;)
Jag kan hålla med dig att det inte är konstigt att just Swebus överklagar, verkligen inte! För Swebus verkar det ha blivit något av en ryggmärgsreflex att allt ska överklagas. Dock har du nog fått diverse ting om fel bakfot. Så några klargöranden:

Swebus nuvarande trafikavtal för linje 534 löper ut den sista september 2009 (punkt!). Swebus har, vare sig de vill inse det eller inte, inget uppdrag att köra linje 534 från och med den 1 oktober (punkt!). Eller om man så vill, så finns helt enkelt ingen entreprenör från detta datum. Skånetrafiken äger i detta fall rätt att direktupphandla trafiken med precis vilken entreprenör som man själv behagar (punkt!). För Landskronapaketet gäller exakt som ovan, för stadstrafiken i Hässleholm så gäller som ovan, fast det är Bergkvara istället för Swebus och slutdatum för Bergkvara är den 12 december 2009.

Det är absolut inte några delar av något trafikpaket som är direktupphandlat, utan hela de ursprungliga paketen i upphandlingen ingår fast med olika startdatum. För övrigt spelar det ingen som helst roll, helt enkelt därför att Skånetrafiken får direktupphandla exakt hur och vad de själva vill, helt och hållet efter eget behag och detta utan att ta in några som helst anbud! Den enda begränsningen för direktupphandling är att den endast får gälla för en "begränsad" tid, mer tydlig än så är inte lagen.

Att Swebus möjligtvis skulle få fortsätta med det man för närvarande kör, nämligen linje 534, vore kanske praktiskt i avvaktande på den rättsliga processen för att inte riskera att få en "tillfällig entreprenör" som bara kör en kortare period. Men varför i jesu namn skulle Skånetrafiken vilja direktupphandla "hela paketet" med både linje 534 och stadstrafiken av Swebus eller för den delen Bergkvarabuss? Om de skulle göra det, vilket de i och för sig är fria att göra, så skulle det vara helt barockt! Vi får väl ändå förutsätta att Skånetrafiken tror på sitt eget upplägg för att göra trafikupphandlingar, och då är det väl absolut inget konstigt att Orust (och Veolia i Lommapaketet) får äran att köra den direktupphandlade trafiken, helt enkelt därför att Skånetrafikens utvärdering korade dessa till vinnare.

Till historien hör, att Skånetrafiken redan innan upphandlingen ägde rum tänkte direktupphandla linje 534 av Swebus från 1 oktober fram till och med den 12 december 2009, för att på så sätt få ihop en gemensam trafikstart för en eventuellt ny tillträdande entreprenör. Swebus har även nu efter sitt överklagande fått förfrågan från Skånetrafiken att köra vidare, men mer eller mindre tackat nej om de inte skulle fått en fullständigt orimligt hög ersättning. Men som sagt, Skånetrafiken är oavsett suverän att välja vem man direktupphandlar trafiken av.

Allt ovan är dock tämligen hypotetiskt i detta fall då Skånetrafiken redan har skrivit avtal med Veolia och Orust för Landskrona- respektive Hässleholmspaketet, punkt slut! Det är bara att gilla läget, Swebus försvinner i dessa områden den sista september och nya operatörer tar vid den 1 oktober!

När jag läst skriftväxlingen mellan Swebus, Skånetrafiken och Länsrätten, så kan jag bara säga att Swebus verkar smått desperata, speciellt med sitt senast inlägg. Att gå in på detaljerna i detta forum är inte görligt (jag har redan babblat för länge), men epitetet "att greppa efter halmstrået" är ingen överdrift när det gäller Swebus hållning i rättprocessen och jag skulle bli mycket överraskad om Swebus når någon framgång i detta fall.

Skånetrafiken har garanterat återköp av fordon, både i den ursprungliga upphandlingen och i direktupphandlingen, så varken Veolia eller Orust lär "stå" med några bussar om Swebus lyckas i sin överklagan. Tvärtom, OM Swebus lyckas i sin överklagan, och OM det blir ny upphandling, och OM Swebus skulle vinna i den nya upphandlingen, så kommer Swebus snällt att få ta över Veolias och Orusttrafikens bussar! Det är hela grejjen med den senast skåneupphandlingen, nämligen att fordonen inte hör till för stunden aktuell entreprenör, utan fordon följer trafikavtalet i 14 år!

Så summan av kardemumman:

Swebus kan nog i detta fall så att säga gå och torka sig någonstans!

PS. Orusttrafiken har aldrig varit ute i blåsväder i Skåne, utan valde att sälja verksamheten till Arriva, förmodligen för att satsa på sin hemmamarknad. Utan att spekulera, så kan man anta att Orust har ångrat sig över detta och nu vill tillbaka till Skåne DS.

Mittlinje

Även en direktupphandling måste i vissa fall konkurensutsättas, dock kan jag inte svara på i detta fall var gränsen går för det förfarandet - troligen den delen Swebus går på. Gällande anledningen varför Orust lämnade Skåne är inte enbart det du skriver utan finns en del andra anledningar också vilka jag inte tänker gå in på, men bland annat hade man inte så gott rykte hos Skånetrafiken. Sedan tycks det som skribenten "julle" har en nagel i ögat till Swebus, har de behandlat dig illa?

Bussmicke

Citat från: Erol skrivet 12 juni 2009, 22:44:41 PM
Lite motsägande där har jag. Orust har lite Landsbygd också inom Katrineholm, bland annat lite 790 Katrineholm-Nyköping.

Och linje 483, 484
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Hörde att Veolai tagit hem Trelleborg Stadsbuss, kan någon bekräfta?
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 26 juni 2009, 09:11:51 AM
Hörde att Veolai tagit hem Trelleborg Stadsbuss, kan någon bekräfta?

Visst är det så, hela paketet som var söder om Malmö ingick med bl a linje 142
I branschen i 40 år

julle

Citat från: Mittlinje skrivet 18 juni 2009, 08:18:45 AM
Även en direktupphandling måste i vissa fall konkurensutsättas, dock kan jag inte svara på i detta fall var gränsen går för det förfarandet - troligen den delen Swebus går på. Gällande anledningen varför Orust lämnade Skåne är inte enbart det du skriver utan finns en del andra anledningar också vilka jag inte tänker gå in på, men bland annat hade man inte så gott rykte hos Skånetrafiken. Sedan tycks det som skribenten "julle" har en nagel i ögat till Swebus, har de behandlat dig illa?

Visst är det så att en direktupphandling i vissa fall måste konkurensutsättas. Det förändrar dock inte saken att Veolia kommer att börja köra i Lomma och Trelleborg, och Orusttrafiken i Hässleholm i höst, helt enkelt därför att det finns påskrivna kontrakt.

Om nu Swebus får rätt i det överklagandet (om direktupphandlingen), så blir det för Skånetrafiken att betala skadestånd till Swebus, efter process i tingsrätten, om Swebus väljer att gå dit med ärendet (vilket naturligvis kommer att ske, eftersom det är Swebus som är inblandade!). Om Skånetrafiken väljer att säga upp avtalen med Veolia respektive Orust, så lär dessa båda gå till tingsrätten och begära skadestånd om det inte det görs upp direkt om ersättning mellan Skånetrafiken och Veolia respektive Orust. Jag vågar satsa rätt högt på att Skånetrafiken INTE kommer att välja det sistnämnda alternativet, utan hellre väljer det förstnämnda, om nu Swebus får rätt i länsrätten.

Detta leder mig oavkortat in på ditt resonemang om varför Orust lämnade Skåne för ett antal år sedan, nämligen att "de inte hade gott rykte" hos Skånetrafiken. Tillåt mig gapskratta! Hur naiv kan man egentligen bli? Om alla entreprenörer som har "dåligt rykte om sig" skulle välja att ge upp sin verksamhet för den huvudmannen, så kan man fråga sig varför inte Swebus har lämnat Skåne för länge sedan! Swebus i norra Skåne har visserligen gjort gott för sig och har väl rätt "gott rykte" hos Skånetrafiken, men Swebus i Malmö- Lund är ju bara sorg och bedrövelse sen många herrans år.

Visst kan jag erkänna att jag är kritiskt gentemot Swebus i många fall, dock inte därför att de har varit varken elaka eller snälla mot mig, utan helt enkelt därför att jag tycker de är dåliga förlorare i upphandlingar. Jag tycker det är oerhört beklagligt att det fina gamla Swebus med alla sina stolta traditioner verkar vara mer intresserade av att tjafsa i domstolar än att köra busstrafik på ett bra sätt, såsom man en gång i tiden gjorde!

Bussmicke

Citat från: Jan skrivet 26 juni 2009, 11:57:27 AM
Visst är det så, hela paketet som var söder om Malmö ingick med bl a linje 142

Vad mer har Veolia tagit hem?
Trodde det bara var stadsbussarna men nu läser man även lnje 142.
//Bussmicke.