Konstruktiv kritik önskas

Startat av Martin Maltkvist, 23 oktober 2008, 22:57:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin Maltkvist

Såhär drygt två månader efter köpet av min kamera har jag blivit alltmer vän med den och känner att resultatet blir därefter.
Vad tycker ni, hur upplever ni mina bilder och är det något som behöver förbättras vad gäller ljussättning, komposition m.m.?
Här nedan visar jag nu två bilder, en före redigering och en efteråt.

Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

JDS

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 23 oktober 2008, 22:57:36 PM
Såhär drygt två månader efter köpet av min kamera har jag blivit alltmer vän med den och känner att resultatet blir därefter.
Vad tycker ni, hur upplever ni mina bilder och är det något som behöver förbättras vad gäller ljussättning, komposition m.m.?

Först gratulerar jag dig till inköpet och att du börjar känna dig hemma på kameran. Sen lite om kompositionen i allmänhet: Något som du har lyckats bra med är symmetri, titta på husen i bakgrunden! Snyggt med femte höghuset i mitten och de lite lägre husen symmetriskt fördelade runt omkring. Men det lutar lite väl mycket; jag förstår att det först och främst är bussen du vill få med, men det hade nog inte skadat att låta den vara några meter längre bort och anpassa lutningen mer efter omgivningen och mindre efter motivet. Din kamera har ju bra upplösning så om bussen skulle bli FÖR liten kan du lätt beskära bilden, däremot går det inte att anti-beskära bilden om den blir för nära 8)

Skärpa och sånt begriper jag mig inte så mycket på, men det är säkert ungefär så bra det kan bli en trist oktoberdag. Sen har du fått nån mystisk skugga i övre vänstra hörnet, men det kan man lätt beskära bort!

Patrik

Bilden är för mörk så skuggorna måste ljusas upp och det vet jag bara hur man gör i Photoshop.
Sen lite Oskarp mask på det så....

Ingwar Åfeldt

Hej Martin,

Jag har i princip samma synpunkter på din bild som redan framförts av JDS och Patrik. För att se skillnaden tog jag mig friheten att justera din bild lite. Rätade upp den, ljusade upp hela bilden en aning, ljusade upp skuggorna mer och förbättrade skärpan lite. Då blev det så här:

M v h
Ingwar

Martin Maltkvist

Citat från: Patrik skrivet 24 oktober 2008, 21:08:47 PM
Och så här blev min redigering, bilden var tyvärr för komprimerad från början:
Klipp klipp...
Jämför:
Ett tack riktas till alla här som tagit sig tid och givetvis ska inläggen tas i beaktande framöver. :) m(_ _)m
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin