Metropolen igen (artikel i Ny teknik)

Startat av Jeppe Hagelbäck, 22 oktober 2008, 08:50:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

Inte trådbussarnas ersättare väl. Snarare kom väl H23 att ersätta H8:orna, som om jag minns rätt sparades just för att kunna trafikera den smala bron till Stora Essingen ifall mankemang skulle uppstå med tråden.
吉先生

JDS

Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2008, 16:57:33 PM
Inte trådbussarnas ersättare väl. Snarare kom väl H23 att ersätta H8:orna, som om jag minns rätt sparades just för att kunna trafikera den smala bron till Stora Essingen ifall mankemang skulle uppstå med tråden.

Jag trodde i min enfald att den huvudsakliga trafiken från Kungsholmen till Stora Essingen före 1961 bedrevs med trådbussar och efter 1961 med H23. Med andra ord ersattes trådbussarna av H23 och H23 är alltså trådbussarnas ersättare. Hade du blivit gladare av "efterträdare"?

Mr G

Men trådbussar fanns ju kvar även efter att H23 hade levererats, även om de inte gick till Stora Essingen något mer. F2  som trafikerade 96:an ersattes mycket riktigt av H23. Vad jag minns var annars just H8 de enda dieselbussar som fick köra över Essingebron. Och eftersom de var åldersstigna behövde de ersättas om man skulle upphöra med trådbusstrafiken.
吉先生

JDS

Citat från: Mr G skrivet 25 oktober 2008, 18:11:25 PM
Men trådbussar fanns ju kvar även efter att H23 hade levererats, även om de inte gick till Stora Essingen något mer. F2  som trafikerade 96:an ersattes mycket riktigt av H23. Vad jag minns var annars just H8 de enda dieselbussar som fick köra över Essingebron. Och eftersom de var åldersstigna behövde de ersättas om man skulle upphöra med trådbusstrafiken.

Driver du med mig eller? Ditt resonemang tycks gå ut på att trådbussarna inte behövde ersättas eftersom trådbusstrafiken upphörde, och att H23 i själva verket ersatte de dieselbussar som man hade för att i nödfall ersätta trådbussarna lite med (och som i verkligheten säkert inte rullade en enda meter i samband med skiftet). Det var den mest tillkrånglade förklaring jag har hört på länge!

Peter Rost

#19
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 oktober 2008, 11:54:58 AM
Det var väl den H33 som SvOf hade tänkt bevara. Men det satte dåvarande SL-chef Bäckström stopp för. "Det ska inte stå några gamla dubbeldäckare o skräpa i omgivningarna" hette det.

Märkligt resonemang! Särskilt med tanke på att H31-33 slopades drygt ett åt före H35:orna. Turligt nog bevarades iallafall tre H35:or.

/Peter

Björn Forslund

Citat från: JDS skrivet 25 oktober 2008, 18:21:43 PM
Driver du med mig eller? Ditt resonemang tycks gå ut på att trådbussarna inte behövde ersättas eftersom trådbusstrafiken upphörde, och att H23 i själva verket ersatte de dieselbussar som man hade för att i nödfall ersätta trådbussarna lite med (och som i verkligheten säkert inte rullade en enda meter i samband med skiftet). Det var den mest tillkrånglade förklaring jag har hört på länge!


Trådbussdriften på linje 96 lades ner i maj 1961 o ersattes med Capitol H23. Endast bussar max 2.35 breda fick trafikera Essingebron, vilket gjorde att de bredare F3 inte fick gå där.

JDS

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 oktober 2008, 19:02:35 PM
Trådbussdriften på linje 96 lades ner i maj 1961 o ersattes med Capitol H23. Endast bussar max 2.35 breda fick trafikera Essingebron, vilket gjorde att de bredare F3 inte fick gå där.

Jo, så mycket har jag också förstått. Inom parentes lär breddbegränsningen ha varit 2.30 men SS ha haft ett undantag från detta, vilket någon gärna får berätta mer om!