Huvudmeny

Blå blir gul

Startat av CD, 18 oktober 2008, 10:37:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

All heder till Västernorrland som inte har lackkrav heller. Behåll företagens lacker se det som ett bra sätt att mäta kvaliteé. Detta gör att olika företag som kör samma linje kan kvaliteétestas hos kunderna mycket bra. Ett excempel förra tdtabellen i Skåne körde 3 olika bolag linje 555 ( Thygessons, Veolia samt Isaksson/Karlsson). När man gör kvalitesmätniongar på linjen hur ska man särskilja om flera kör på linjen med samma lack färg på tyget samt blå föraretröja?
I branschen i 40 år

Jan

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 oktober 2008, 11:58:43 AM
Vid "MSS" tester går man ju ofta efter vilken specifik tur som testpersonen åkt med, då kan ju bara blir trubbel om flera olika operatörer kör en o samma tur.

Men Lars om du är förbannad på den som körde i morse så blir du inte positiv på den som kör på eftermiddagen. Egentligen så borde ett företag köra samma linje då får du bäst koll på hur linjen sköts av aktuellt företag. Jag har hört så många histroier om hur olika linjer sköts. Det är svårt att bygga upp kvaliteé men hur enkelt att tappa förtroendet för för busstrafiken. I Skåne blir det väsen vid varje tdt skifte då man gör ändringar i tdt. Det gäller att man kan ge förståelse till kunderna varför man gör förändringar.
I branschen i 40 år

Svemicke

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 oktober 2008, 09:27:22 AM
Nej den var inte gul från början - åtminstone inte vad jag hört talas om eller sett. Däremot var det ju uppenbart att den ursprungligen var avsedd för Skåne men den kom till Partille som ny och när den sattes i trafik var den blå.
Jaså? Varför har den då röda säten?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Niklas Bygdestam

Citat från: Jan skrivet 25 oktober 2008, 12:28:31 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 oktober 2008, 11:58:43 AM
Vid "MSS" tester går man ju ofta efter vilken specifik tur som testpersonen åkt med, då kan ju bara blir trubbel om flera olika operatörer kör en o samma tur.
Men Lars om du är förbannad på den som körde i morse så blir du inte positiv på den som kör på eftermiddagen. Egentligen så borde ett företag köra samma linje då får du bäst koll på hur linjen sköts av aktuellt företag. Jag har hört så många histroier om hur olika linjer sköts. Det är svårt att bygga upp kvaliteé men hur enkelt att tappa förtroendet för för busstrafiken. I Skåne blir det väsen vid varje tdt skifte då man gör ändringar i tdt. Det gäller att man kan ge förståelse till kunderna varför man gör förändringar.

Jag är kluven när det gäller krav på enhetlig lack. Har kunden behov av att veta om bussen körs av Swebus, Veolia eller KR? Om man är missnöjd är det länstrafiken man vänder sig till, dvs bland annat UL, X-trafik eller Skånetrafiken med flera. Är det då föraren som gjort sig skyldig kan de lätt ta reda på om det är en förare från Swebus eller KR som gjort bort sig. Är det tidtabellen som det är fel på är det länstrafiken som gjort bort sig. Om en buss är målad t ex KR-trafik så tror många att det är deras fel att det är så dålig tidtabell. Så därför ser jag nyttan med enhetlig länslack

En annan sak som länslack har fördelen med är att folk vet att det är rätt buss. Om det alltid är en gul buss som går på linje 123 så känner de igen sig. Om det plötsligt går en blå buss på linje 123 kanske vissa känner osäkerhet för de har aldrig sett detta. Men de flesta struntar trots allt i lacken. Står det linje 123 och Xstad dit de ska så brukar nog minst 90 % klara sig bra

Klädselkrav ser jag däremot ingen fördel med. Det är dyrbart när t ex Skåne tar över bussar från andra län. Någon måste betala detta också. Och det händer lite då och då att Skåne får in bussar från andra län som måste få ny klädsel. Jag tror inte ens att den mest inbitna skåning bryr sig. Om en riktigt inbiten skåning som t ex är bosatt i Lund med jämna mellanrum åker buss till t ex Dalby så håller de reda på att bussen har rätt linjenummer. De kan också möjligen se att bussen är gul utvändigt för att förstå att det rör sig om en länsbuss. Men om de nu skulle kliva in i bussen och se att det är blå klädsel i den istället för röd eller gul som det annars alltid är så tror jag ingen bryr sig. Det är bara vi bussmuppar som skulle reagera. Så jag tror att skåningar klarar sig lika bra utan klädselkrav som man kan i de flesta andra län
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 13:04:30 PM
Jaså? Varför har den då röda säten?

Man gjorde väl lätt för sig och körde skånespecat på hela serien man köpte, fast beställde en med blå lack, eftersom kraven, bortsett från färg och i Skånetrafikens fall även klädsel, är lika

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 25 oktober 2008, 18:04:30 PM
Man gjorde väl lätt för sig och körde skånespecat på hela serien man köpte, fast beställde en med blå lack, eftersom kraven, bortsett från färg och i Skånetrafikens fall även klädsel, är lika

Kan mycket väl vara så. Det kan också vara så att man i allra sista stund bestämde sig för att placera denna buss i Partille och därför målade den i Västtrafiks färger. Då var inredningen redan klar. Yttre lackering är det sista som görs på Vest-fabriken innan leverans. I princip var det väl bara att ringa samma morgon som den skulle lackeras och säga "vi vill ha den lackerad för Västtrafik i stället". Västtrafik-lackeringar var och är ju inga problem för dem i Stryn precis.
När man nu behövde en buss till i Skåne och samtidigt fått behovet i Partille täckt genom omflyttning från Kalmar var det ju lämpligt att välja just denna buss. Kalmar-gult och Skåne-gult är heller inte samma nyans, så hade man valt att flytta en Kalmar-lackad buss hade man ändå fått lacka om en och dessutom klä om den. (Kalmar står i detta stycke för Kalmar län.)


Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 oktober 2008, 18:13:53 PM
Kan mycket väl vara så. Det kan också vara så att man i allra sista stund bestämde sig för att placera denna buss i Partille och därför målade den i Västtrafiks färger. Då var inredningen redan klar. Yttre lackering är det sista som görs på Vest-fabriken innan leverans. I princip var det väl bara att ringa samma morgon som den skulle lackeras och säga "vi vill ha den lackerad för Västtrafik i stället". Västtrafik-lackeringar var och är ju inga problem för dem i Stryn precis.
När man nu behövde en buss till i Skåne och samtidigt fått behovet i Partille täckt genom omflyttning från Kalmar var det ju lämpligt att välja just denna buss. Kalmar-gult och Skåne-gult är heller inte samma nyans, så hade man valt att flytta en Kalmar-lackad buss hade man ändå fått lacka om en och dessutom klä om den. (Kalmar står i detta stycke för Kalmar län.)


Haer Veolia en central lackverkstad eller åkte den till Skåne blå och blev gul där?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Muk

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 oktober 2008, 13:05:24 PM
Men Lars om du är förbannad på den som körde i morse så blir du inte positiv på den som kör på eftermiddagen. Egentligen så borde ett företag köra samma linje då får du bäst koll på hur linjen sköts av aktuellt företag. Jag har hört så många histroier om hur olika linjer sköts. Det är svårt att bygga upp kvaliteé men hur enkelt att tappa förtroendet för för busstrafiken. I Skåne blir det väsen vid varje tdt skifte då man gör ändringar i tdt. Det gäller att man kan ge förståelse till kunderna varför man gör förändringar.


Jag är kluven när det gäller krav på enhetlig lack. Har kunden behov av att veta om bussen körs av Swebus, Veolia eller KR? Om man är missnöjd är det länstrafiken man vänder sig till, dvs bland annat UL, X-trafik eller Skånetrafiken med flera. Är det då föraren som gjort sig skyldig kan de lätt ta reda på om det är en förare från Swebus eller KR som gjort bort sig. Är det tidtabellen som det är fel på är det länstrafiken som gjort bort sig. Om en buss är målad t ex KR-trafik så tror många att det är deras fel att det är så dålig tidtabell. Så därför ser jag nyttan med enhetlig länslack

En annan sak som länslack har fördelen med är att folk vet att det är rätt buss. Om det alltid är en gul buss som går på linje 123 så känner de igen sig. Om det plötsligt går en blå buss på linje 123 kanske vissa känner osäkerhet för de har aldrig sett detta. Men de flesta struntar trots allt i lacken. Står det linje 123 och Xstad dit de ska så brukar nog minst 90 % klara sig bra

Klädselkrav ser jag däremot ingen fördel med. Det är dyrbart när t ex Skåne tar över bussar från andra län. Någon måste betala detta också. Och det händer lite då och då att Skåne får in bussar från andra län som måste få ny klädsel. Jag tror inte ens att den mest inbitna skåning bryr sig. Om en riktigt inbiten skåning som t ex är bosatt i Lund med jämna mellanrum åker buss till t ex Dalby så håller de reda på att bussen har rätt linjenummer. De kan också möjligen se att bussen är gul utvändigt för att förstå att det rör sig om en länsbuss. Men om de nu skulle kliva in i bussen och se att det är blå klädsel i den istället för röd eller gul som det annars alltid är så tror jag ingen bryr sig. Det är bara vi bussmuppar som skulle reagera. Så jag tror att skåningar klarar sig lika bra utan klädselkrav som man kan i de flesta andra län

Alla "vikariebussar" som rullar omkring i landet visar väl ändå att passagerarna klarar sig utan enhetlig färgsättning. Jag tänkte på det härom kvällen när jag åkte i Umeå. Det är mörkt och man har fullt upp med att kolla destinationsskylten. Det var först efter att jag hade klivit av bussen som jag upptäckte att jag hade åkt i en "Upplandsbuss". Jag har svårt att tänka mig att vanliga passagerare tittar så noga på lack eller inredning som länstrafikbolagen verkar tro. Man vill ta sig mellan punkt A och B utan problem och reflekterar nog bara om bussen är smutsig eller trasig.

Svemicke

Citat från: Muk skrivet 27 oktober 2008, 11:50:04 AM
Alla "vikariebussar" som rullar omkring i landet visar väl ändå att passagerarna klarar sig utan enhetlig färgsättning. Jag tänkte på det härom kvällen när jag åkte i Umeå. Det är mörkt och man har fullt upp med att kolla destinationsskylten. Det var först efter att jag hade klivit av bussen som jag upptäckte att jag hade åkt i en "Upplandsbuss". Jag har svårt att tänka mig att vanliga passagerare tittar så noga på lack eller inredning som länstrafikbolagen verkar tro. Man vill ta sig mellan punkt A och B utan problem och reflekterar nog bara om bussen är smutsig eller trasig.
Håller med Dig till fullo!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -