Huvudmeny

Swebus 3276.

Startat av Kent Skoog, 15 oktober 2008, 17:52:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

En bild från Peter Ödén.



Swebus 3276 Vlo B10M Säffle 1991.

Jan

Citat från: Kent Skoog skrivet 15 oktober 2008, 17:52:56 PM
En bild från Peter Ödén.



Swebus 3276 Vlo B10M Säffle 1991.

3277 tillhörde även Jönköping
I branschen i 40 år

jocks74

åkt dessa många ggr till gbg på tiden då de gick till danmarksterminalen,sen en väntande buss när färjan kom tillbaks :)

Stefan P

Hej

Hur många bussar tillverkades av den här sorten till Swebus, har funnits någon sån här buss stationerade i Uppland?

mvh Stefan P

Jan

Citat från: Stefan P skrivet 15 oktober 2008, 18:39:24 PM
Hej

Hur många bussar tillverkades av den här sorten till Swebus, har funnits någon sån här buss stationerade i Uppland?

mvh Stefan P

Vad jag kommer ihåg så är det bara dessa 2 i detta utförandet. Jönköping hade även en likande modell 3084-3086.
I branschen i 40 år

Walter

Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2008, 18:48:33 PM
Vad jag kommer ihåg så är det bara dessa 2 i detta utförandet. Jönköping hade även en likande modell 3084-3086.

Tillhörde inte 3084-3086 HD? Gick ofta på expressen HD-Jö.

Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2008, 18:00:58 PM
3277 tillhörde även Jönköping

3277 tillhörde väl NR? 3278 (ledbuss) tillhörde Jö.

Både 3276 och 3277 gick ofta på linje 830.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter Öden

Hej !

Fanns inte 3164 i Uppsala en tid ??

Mvh Peter Ö

S Svensson

Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2008, 18:48:33 PM
Vad jag kommer ihåg så är det bara dessa 2 i detta utförandet. Jönköping hade även en likande modell 3084-3086.
Har tidigare skrivit om Säffle med dubbla golv.

Men 3084-3086 är GL express utförande av kaross. Dessa fick SJ turistfärg.3084 placerad Falkenberg/Halmstad och först avsedd som reserv för GLx.Men fick ej biljettmaskin Prodata. 3087-3096,3160-3162,3019-3036 ävenledes samma karossutförande.3035,3036 plac i Malmö avsedd för linje till Göteborg (dvs avsedda användas i Göteborg. Jo de gick också men ej på GL exp.) 3160,3161 SJ turistfärg plac i Skövde,tjänst veckoslut i Göteborg.
3249-3251 nästan lika,3249 Gråboexpress; 3250,3251 hade avvikande färg på säten.Fick från början vit färg,någon tid senare Swebusdekaler uppsatta.Glasruta emellan förarplats och säten (övriga trävägg).3250 senare placerad på linje 800(nuv 610) Vänersborg-Göteborg,plac i Vänersborg men tillhörde Göteborg. 3251 Plac i Göteborg på linje 737 på det som kom att kallas Onsalaexpress.Då 3054 havererade placerades 3251 i Skene och 458 som en tid funnits i Skene (reserv sommartid för E6 express)sattes in som E6 express. 458 fick tidigare bakdörr utbytt när den började gå på linje 500,tidigare gick den på linje Göteborg-Töreboda (841).

Stefan P

Hej

Jodå både 3163, 3164 fanns i Uppsala.

mvh Stefan P

Jan

Citat från: Walter skrivet 15 oktober 2008, 19:16:42 PM
Tillhörde inte 3084-3086 HD? Gick ofta på expressen HD-Jö.



3277 tillhörde väl NR? 3278 (ledbuss) tillhörde Jö.

Både 3276 och 3277 gick ofta på linje 830.

3084-86 till kom till Jö som nya dock så gick 3086 till Hd ganska snart

Placeringen av 3277 var rörig så kanske var det så att Nr fick den.
I branschen i 40 år

S Svensson

Det var ju så att ända sedan 830 startade med att 2204G körde första turen från Göteborg juni 84 så har Jönköping haft 1 omlopp och Nr haft 2 omlopp.Men av någon orsak,jag vet ej vilkn, så har det varit 1 omlopp utgående från Göteborg (till Nr och åter samma dag) 1 omlopp Nr med till och från Nr samma dag samt Jö som haft 2 bussar i omlopp (1 st från Jö och 1 st från Nr) där den ena övernattar i Jönköping och den andra i Norrköpin. Härtill kom till och från även förstärkningsbussar som 1674Ck som gick fredag till Nr sedan till Kalmar-Karlskrona och till Göteborg Soh och överstående i Göteborg.
Bussar 1600 brukligt i G,1675Jö och en av 2401 och 2402 Nr samt 1673Nr. Senare från Göteborg 2428 eller 2429 från G,2433 från Jö och 2430 + 2431 från Nr. 2432 gick först på 834 linjen och sedan på linjen Motala -Gränna-Jönköping.
2427 var tillhörig Borås och här lades omlopp tidig morgon tom Svenljunga-tur Svj till Gislaved-tom Värnamo-tur Borås-Göteborg-tom Volvo Torslanda-tur linje 736 till Onsala-tur 831 Göteborg-tur till Borås.
2434Gävle och 2425 och 2426 Kalmar-Norrköping ev Stockholm.
Så har turerna i stort sett sett ut till Swebus express megaomlopp bildades och 830 förlängdes till Stockholm som linje 831.
3276 och 3277 gick i omlopp och då användes  troligen 3496 i Göteborg och i Nr minns jag inte vilken som kom.Det var dock flera fordon som gick.

Av Säffle högbyggda har vi skrivit om tidigare. Dvs Säffle med dubbla golv för att få ned ljudvolymen. För att detta skulle lyckas så skulle det finnas isolering också.

Fredde


S Svensson

Kan vara. Det fanns väl 4 st i Uppsala också som var likadan. Dvs från början olika färgsättning. Men visst,det kan vara 3276/77!