Linje 146 Malmö - Trelleborg

Startat av Steff, 08 oktober 2008, 10:56:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steff

Hej
Någon som har historien och bilder på de 4-axlade dubbeldäckade Neoplanvagnar som gick mellan Malmö och Trelleborg på jag tror -80 och 90 talet. Dom var ej i SJ:s färger utan i en blå färgskala. Var det möjligen Swebus tiden ?

/Stefan

Christian Ljunggren

Citat från: Steff skrivet 08 oktober 2008, 10:56:06 AM
Hej
Någon som har historien och bilder på de 4-axlade dubbeldäckade Neoplanvagnar som gick mellan Malmö och Trelleborg på jag tror -80 och 90 talet. Dom var ej i SJ:s färger utan i en blå färgskala. Var det möjligen Swebus tiden ?

/Stefan



Ja, det var under Swebus-tiden och de tre Neoplan N128/4 hette
3483  PUW086   
3484  PUM326
3485  PUX166

De var lackade i MLT Lila/Silver, dvs MLT:s expressbussdesign.
Kort har jag, men jag hinner inte scanna dem nu.
Får bli till kvällen.

Mvh

Christian

Steff

Tack Christian, ser fram emot bilderna.

/Stefan

Staffan Sävenfjord

Dessa bussar köptes sedan av Sebastian Hugó i Borlänge. Han lät bygga om dem med bagageutrymme, toalett m m och hans avsikt var att använda dem i expressbusstrafik mellan Dalarna och Stockholm. Trafiken blev dock ingen större succé och bussarna såldes sedan vidare så att två av dem hamnade hos Starlight i Krylbo och en hos Ankargrens Limousineservice i Svenshögen.

Leif D

Får bidra med några bilder då, så här lite snabbt på lunchen....



Swebus 3483 och 3485 vid Malmö C. Foto Leif D.
;-)

Steff

Tack, för alla snabba infon och bilder. Intressant. Någon som vet mellan vilka årtal dom gick i Malmö ?

/Stefan

Walter

Framtidens länsbuss blev det ju inte. Trafiken var ju inte särskilt långvarig.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Staffan Sävenfjord

Och så här ser/såg den som hamnade hos Ankargrens ut i sin nya kostym:

Steff

Tack Staffan

Kul att se en i ny kostym.

/Stefan

Simon Bertilsson

Fräckt!
Var Slussplan en vanlig ändhållplats då? Idag stannar de ju vid centralstationen, på andra sidan kanalen.

Hagri


Staffan Sävenfjord

Citat från: Steff skrivet 08 oktober 2008, 13:23:53 PM
Tack, för alla snabba infon och bilder. Intressant. Någon som vet mellan vilka årtal dom gick i Malmö ?

/Stefan


De sattes i trafik i början av år 1994. Sebastian Hugó köpte dem 1999. Så längre än så gick de i varje fall inte, men det är sannolikt att de togs ur trafik en tid innan försäljningen. Det var mycket problem med de här bussarna och det uppgavs att de var mer på verkstad än i trafik.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 08 oktober 2008, 14:30:35 PM
Hur många passagerare tog de?

Kommer inte ihåg exakt men det var någonstans mellan 85 och 90. Alltså som de dubbeldäckare Östgötatrafiken kör i dag.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 oktober 2008, 12:37:57 PM
Dessa bussar köptes sedan av Sebastian Hugó i Borlänge. Han lät bygga om dem med bagageutrymme, toalett m m och hans avsikt var att använda dem i expressbusstrafik mellan Dalarna och Stockholm. Trafiken blev dock ingen större succé och bussarna såldes sedan vidare så att två av dem hamnade hos Starlight i Krylbo och en hos Ankargrens Limousineservice i Svenshögen.


Jag hade lite fel där. Det var bara en av bussarna som kom till Starlight. Den tredje kom till Hammarö Forshaga Kil Buss. Alla tre har i dag andra ägare än de tidigare nämnda.

Steff

Hej Simon

Slussplan var en stor slutstation, med både kontor och godsmagasin. Här satt bl a Billinjechefen Allan Larsson på 70 och 80 talet.

/Stefan