Van Hool

Startat av Göransson, 07 oktober 2008, 10:05:00 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Citat från: Greger Larsson skrivet 11 oktober 2008, 22:25:22 PM

Bussen längst till höger är väl inte Volvo? Det är väl en Scania? Eller är det något annat?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mikael Blom

Citat från: S Svensson skrivet 11 oktober 2008, 14:24:31 PM
Jag missade leveransen av Stockholmbussarna. Det är en möjlighet att de antingen fått tysk AC på taket vid leverans eller inom kort tid efteråt.
Jag minns Jö 2774 att den inte hade AC på taket vid lev också kunde bero på att den inte gick in i verkstaden. Detta kanske också är en förenkling.De båda G skulle haft AC men besvikelsen var som sagt stor över avsaknad. Det påstods att möjligen kunde det finnas en UWE AC inbyggd i bussen som inte fungerade.
---

2774 hade samma typ av AC som 2776 m.fl. men jag vill minnas att den var eftermonterad strax efter leverans.

/Micke

Göran Westman

SJ sk Stockholmsbussar fick monterat AC i Ludvika efter leveransen pga att de skulle gå på en serie-körning till Riva del Sole för fackets och KF:s räkning. Fö så lånades in en Van Hool från Borlänge också till dessa körningar i stället för 1909 som ej hade AC.

yngrot

Mycket trevliga bilder gärna mer tack..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ove Bojarp

SR 22659, HSD Busstrafikk 5310, VH Alizee 310, # 13320
Volvo ch: 16489

Anders Forsberg

Van Hool vare och jag fann denna från Norrköping. Den som vet och har fakta kan ju fylla på men på linje 115 går den.

Anders Forsberg

Sundås

Hittade inte den här tråden förrän nu. ;) Här kommer några bidrag från mig:

Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Rufus

Citat från: Ove Bojarp skrivet 08 oktober 2008, 15:09:17 PM
FRF 106 (fd. Centrala Buss)
i Stockholm (Wigren). Karossnr: 4370 chassinr: 4444.

Gubben blev alldeles nostalgisk när han såg g:a FRF106. Han körde den i ca 80000mil på Centrala Buss.
Är det någon som har fler bilder på Centrala Buss (Wigren) så skulle det vara kul att se dem.

Helge Alared

Hänger väl på jag oxå...

/Helge

Rickardo

Citat från: Pickos skrivet 09 oktober 2008, 13:49:53 PM
Är det möjligen någon som har fotograferat denna när den fortfarande hade sin ursprungliga lackering?

Trevligt! Denna var i orginal militärgrön gräddgul och silver i ett speciellt schema som var riktigt snyggt hos Oskarshamns Omnibuss. Denna gick ibland som veckoslutsbuss Oskarshamn-Göteborg i Svenska buss regi.

/Rickardo

Pickos

Citat från: Rickardo skrivet 04 januari 2009, 19:49:35 PM
Trevligt! Denna var i orginal militärgrön gräddgul och silver i ett speciellt schema som var riktigt snyggt hos Oskarshamns Omnibuss. Denna gick ibland som veckoslutsbuss Oskarshamn-Göteborg i Svenska buss regi.

/Rickardo

Precis, en mycket snygg färgsättning som internt kallades "tigerlack". Men militärgrön vet jag inte om jag vill hålla med om, lite ljusare var den allt. Den beskrivningen stämmer bättre in på det gamla lackschemat.
33:an hade på bakstammen Döderhultarns skulptur "Fingerkrok" avbildad.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Rickardo

Citat från: Pickos skrivet 04 januari 2009, 20:03:08 PM
Precis, en mycket snygg färgsättning som internt kallades "tigerlack". Men militärgrön vet jag inte om jag vill hålla med om, lite ljusare var den allt. Den beskrivningen stämmer bättre in på det gamla lackschemat.
33:an hade på bakstammen Döderhultarns skulptur "Fingerkrok" avbildad.

Ja du har rätt. den gamla färgsättningen var mörkare mer likt militärgrönt. Denna tigerlack fanns även på Säfflebussarna levereade 89, en äldre  Säffle från 88 (ej 87), en av Dela Plans stadsbussar samt några av VanHoolerna. Fanns det flera?
/Rickardo

Pickos

Citat från: Rickardo skrivet 05 januari 2009, 10:53:07 AM
Ja du har rätt. den gamla färgsättningen var mörkare mer likt militärgrönt. Denna tigerlack fanns även på Säfflebussarna levereade 89, en äldre  Säffle från 88 (ej 87), en av Dela Plans stadsbussar samt några av VanHoolerna. Fanns det flera?
/Rickardo

Om man hade haft vett att fotografera dem på den tiden....
Dock har jag ju i min ägo en del leveransfoton, så med hjälp av dem samt SBH bör det ligga till så att de bussar som levererats efter semestern 1986 har den nya lacken. T.ex. 5, 10, 11, 12, 22?, 30, 31, 32 och 33 samt en äldre Volvo B6F med DeltaPlan-kaross (användes på skolturer från Påskallavik?)
Så vitt jag kan minnas fick de bussar som övertogs från Kristdalabuss behålla sina färger.
1:a Korinthierbrevet 10:15

Rickardo

Citat från: Pickos skrivet 05 januari 2009, 17:28:34 PM
Om man hade haft vett att fotografera dem på den tiden....
Dock har jag ju i min ägo en del leveransfoton, så med hjälp av dem samt SBH bör det ligga till så att de bussar som levererats efter semestern 1986 har den nya lacken. T.ex. 5, 10, 11, 12, 22?, 30, 31, 32 och 33 samt en äldre Volvo B6F med DeltaPlan-kaross (användes på skolturer från Påskallavik?)
Så vitt jag kan minnas fick de bussar som övertogs från Kristdalabuss behålla sina färger.

Skulle vara kul att se dessa leveransfoton!
Under OOABs tid hade Kristdalabussarna kvar sin röda färg. En av dessa Wiimor var stationerad "hemma" hos en äldre dam i Påskallavik som varje morgon körde morgonturen och skolbussturen på linje 167 Påskallavik-Oskarshamn och eftermiddagstuden tillbaka vid 16-tiden i motsatt riktning. Dessa blev väl Linjebuss-blåvita senare.
Vet inte om jag är ute och cyklar...men hade inte Kristdalabuss en VanHool från mitten av 80-talet som fick OOABs färger? Är inte 100% säker på om den övertogs av OOAB.

Ola Almquist

Citat från: Rickardo skrivet 05 januari 2009, 19:00:37 PM

Vet inte om jag är ute och cyklar...men hade inte Kristdalabuss en VanHool från mitten av 80-talet som fick OOABs färger? Är inte 100% säker på om den övertogs av OOAB.

]

Kan det ha varit någon av Kristdalabuss 4/OOAB 26 eller Kristdalabuss 8/OOAB 29? Har dålig koll själv, tyvärr.

En liten Volvo B6F med Delta Plan-kaross, det kan inte ha varit f.d. Kraftbuss 62? Det är dock möjligt att det var en B609 eller något liknande i stället. Måste kolla. Den och OOAB 13 f.d. Kraftbuss 7 skulle vara kul att få se bilder på. Jag har för mig att 13 också fick "tigerlacken".

M.v.h.
Ola