Huvudmeny

Busslink Råsta/Örebro

Startat av Bussmicke, 06 oktober 2008, 23:18:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 07 oktober 2008, 12:09:35 PM
Hur kommer det sig då att de bussar som körs för Birka Cruises har läslig text på bakstammen (samma som satt på reklamfolien) efter att reklamfolien har tagits bort? Ser lite lustigt ut med Birka och Paradiset och allt i vit på vit botten ::)

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 oktober 2008, 12:38:58 PM
Dessa var ju inte folierade utan hade vanliga dekaler, lacken runt om är ju blekt av ljus o uvstrålning och samma gäller om dekalerna är i olika färger som släpper igenom olika stora mängder av ljus.

De båda f.d. Birkabussar jag sett har just det problemet att lacken är i nyskick just där de lösa bokstäverna suttit. På övriga 90-95% av lackens yta däremot... är de rejält blekta och slitna. Precis som polisbilarna jag nämnde ovan. :)

Man kanske skulle gå mot strömmen och lämna in sin gamla repiga mattsvarta 18-åriga Saab på svart helfoliering för att få den i "nyskick", hellre än att lacka om gamlingen?  ;)

Cero

SL-stripningen är inte vacker men jag tycker det är ett utmärkt sätt att få SL-look på tillfälliga fordon. Att det var SL som lånat dessa visste jag dock inte. Trodde det var Busslinks vanliga utbyte mellan Örebro och Stockholm på sommarhalvåret. För övrigt är det kanske ingen högoddsare att just dessa vagnar blir permanent SL-röda inom ett år.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 08 oktober 2008, 17:55:36 PM
SL-stripningen är inte vacker men jag tycker det är ett utmärkt sätt att få SL-look på tillfälliga fordon. Att det var SL som lånat dessa visste jag dock inte. Trodde det var Busslinks vanliga utbyte mellan Örebro och Stockholm på sommarhalvåret. För övrigt är det kanske ingen högoddsare att just dessa vagnar blir permanent SL-röda inom ett år.

Det är Busslink som själva nyttjar dessa bussar i SL-området. Orsaken är primärt den försenade leveransen av 35 etanolbussar till Råsta. Trafikökningen i augusti, och nu senast i måndags, har gjort att det inte har räckt att behålla bussar på väg att avvecklas.
Nu ser leveranserna av åtminstone 2-axliga Omni Linkar ut att komma igång så smått.

Örebroarna har ju tillbringat våren och sommaren längs tunnelbanans linje 18, och fick i det sammanhanget Buss PC.

/Ted