Ett axplock från Arvidsjaur

Startat av Marc, 05 oktober 2008, 19:22:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Sittandes på ett bekvämt elskåp hade man en perfekt översikt över eftermiddagsrusningen i Arvidsjaur.









När jag ändå är i området, två bilder från Storuman:


stor och...


LITEN!

Yujin Zhang

Skelleftebuss 200! Själv tog det tre besök till Norrland för att hitta vagnen. Det är inte så himla svårt, egentligen, men är man i Skellefteå en eftermiddag och ska hem med nattåget så missar man bussen med bara 20 minuter(!). När jag och Jim hoppade på den i Arjeplog tänkte jag ungefär "den ser större ut och taket känns högre än alla andra 9700 vi har åkt" men jag köpte inte snacket att vagnen faktisk är en 9700HD tills jag såg klistermärke på skyltskåpet...

Ersa

4530 på linje 300? Att de rätt opålitliga Helmarkarna får gå på långkörningar är ovanligt numera. Det låter som att de inte ska behöva vara kvar i trafikområdet om två år.

Jan

Citat från: Verspieder skrivet 05 oktober 2008, 20:02:56 PM
4530 på linje 300? Att de rätt opålitliga Helmarkarna får gå på långkörningar är ovanligt numera. Det låter som att de inte ska behöva vara kvar i trafikområdet om två år.


Jo du har rätt, men problemet är att det är svårt att finna bussar som klarar Länstrafiken krav i Västerbotten.  :o Gods allergi låggolv vad vet jag  :o
I branschen i 40 år

Ersa

Linje 300 har dock inget krav på lågentré och allergiutrymmen... än iaf  :)

LinusG

Citat från: Marc skrivet 05 oktober 2008, 19:22:48 PM
Sittandes på ett bekvämt elskåp hade man en perfekt översikt över eftermiddagsrusningen i Arvidsjaur.






Den bilden måste ju bara bli bra med den föraren.. =)

//Linus

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2008, 09:02:10 AM
Nä det är väl knappast troligt att bussarna överhuvudtaget finns kvar då, Swebus är ju väldigt duktiga på sina leasingkontrakt så det är nog ingen högoddsare att dessa bussar nu är inne på sin 2:dra leasingavtalsomgång och i princip "värdelösa", trafikavtalet gick väl ursprungligen ut i skiftet 2005/2006 om jag kommer i håg rätt? och löper väl idag på optionsår förutom de delar som upphandlats på nytt, bussarnas restvärde lär vara minimalt efter två avtalsomgångar.

Man kan ju undra hur lätt det blir att göra sig av med dessa?
Är dom intresserade i Östeuropa av dessa skapelser?

/K

Esbjörn

Nä det är helt klart mycket buss för pengarna...
Förutom exportmarknaden så kan man väl gissa att några blir racingbussar.
Ceris 25 som såldes förra året blev ombyggd till sådan.
Hittade en bild på ägarinnans hemsida:
http://www.elinmann.se/galleri_2/displayimage.php?pid=654&fullsize=1

Krille

Jo.
Gör man om godsutrymmet till passagerardel så kan man ju regga som PB klass II också...
Eller, som jag har hört, bulta fast en tvättmaskin och en vask, och försöka på bilprovningen med hänvisning att det är en tvättstuga!

/K

Krille

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2008, 12:10:14 PM
Mja, det är ju på g en begränsning vad gäller Personbil klass 2, detta "på förekommen anledning" så att säga ;D

Haha, ja, helt otroligt att man missade att skriva in en viktbegränsning.
Men dom som redan hunnit klassa om sina bilar lär ju klara sig.

/K

Johan Hansson

Citat från: Marc skrivet 05 oktober 2008, 19:22:48 PM
Sittandes på ett bekvämt elskåp hade man en perfekt översikt över eftermiddagsrusningen i Arvidsjaur.




Ovanligt med Viltskydd på bussar.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

KRNI


Ersa

Citat från: Johan Hansson skrivet 12 oktober 2008, 00:25:15 AM
Ovanligt med Viltskydd på bussar.

Länshuvudmännen i Norrbotten och Västerbotten verkar inte ha något mot detta... till skillnad mot t.ex Jämtland. Oj vilket liv det blev på kontoret i Östersund när en icke namngiven trafikutövare hade hängt på ett likadant viltgaller på sin Carrus Star som de körde linjetrafik med... ::) Granbergs 23 gick ju på "45N" Gällivare-Östersund innan, mörkgrönlackad med samma viltgaller. Detta gick dock tydligen bra utan konflikter med Östersund då 45N lyder under Västerbottens huvudmannaregler.

Som passagerare tycker jag att det känns tryggare att åka i en "viltskyddad" vagn. Det känns som om man kommer fram till målet utan tidsödande vagnbyte även efter en mindre incident. Dessutom ser de ju inte speciellt mesiga ut! :D