Upphandlingar klara i västsverige

Startat av Knallhatt, 29 september 2008, 16:13:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: blubb skrivet 09 oktober 2008, 23:54:10 PM
Ett företag (BL) kan kvalitets cetrifieras enligt 9001 om det alltid väljer att köra med de sämsta bussarna. Det gäller bara att inte skaffa nya bussar för då faller system med att använda det sämsta som finns!

Jo, men nu har ju BL också en hel del nya bussar. Dessa används naturligtvis i första hand.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 01:02:54 AM
Det vill jag inte kommentera, dock känns det väldigt tunt, man ska också komma ihåg att även om Länsrätten nu skulle anse att VT begått ett fel i o m att anbudstiden förlängdes innebär det enbart en ny upphandling, de punkter som gäller övriga anbudsgivare ser jag som utsiktslöst att vinna på, främst i högre instans.

En ny upphandling innebär då antingen att BL prutar 10 Mkr om året för att vara säker att få trafiken alternativt att alla ligger kvar på samma prisnivå +/- några procent.

Ja man gjorde väl så när Orusttrafiken var nära att vinna stadstrafiken så det blir kanske en favorit i repris.

yngrot

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 oktober 2008, 02:57:14 AM
I stan ja   men 150-154 200-212 får ni dras med



En anledning till att dessa rullar ännu är ju att Västtrafik har förlängt avtalen...och inte något bolag köper ju nya bussar när det inte är klart vad som gäller för typ av bussar samt en förlängning gång på gång...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Jo det är säkert så men inte bara B-L har undantag på ålder Kjellgrens kör med 1995 (45003) och även en från 1990 som visserligen går på skoltur men ändå hör till avtalstrafiken... det är ju slöseri att köpa om du inte vet om du kan använda bussen på nästa avtal.. då är det väl bättre att få dispens och sen köpa rätt bussar till nya avtalet.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Swebus som har det mesta åt VT i skaraborg är väldigt noga med årsmodell
Förstår inte varför BL som är ett av de större busstrafikbolagen i Västra sverige ska hela tiden kunna få dispans? Inte för allt förmånga år sedan så rullade det 85or i Borås .. nästan 20 år när de slopades eller kan kanske tom lite över 20 år för någon av dem( regdatum)
Det är något som inte stämmer när BL överklagar ett anbud och sen inte ens håller sig till spelreglerna på det gamla avtalet när det gäller årsmodeller.
För det är väl så att en 95a släpper ut mer smuts i luften än en buss som är 5-6 år nyare? Fattar inte Västtrafik att de tilllåter BL hålla på och leka hela tiden katt och råtta.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 10 oktober 2008, 23:43:15 PM
Swebus som har det mesta åt VT i skaraborg är väldigt noga med årsmodell
Förstår inte varför BL som är ett av de större busstrafikbolagen i Västra sverige ska hela tiden kunna få dispans? Inte för allt förmånga år sedan så rullade det 85or i Borås .. nästan 20 år när de slopades eller kan kanske tom lite över 20 år för någon av dem( regdatum)
Det är något som inte stämmer när BL överklagar ett anbud och sen inte ens håller sig till spelreglerna på det gamla avtalet när det gäller årsmodeller.
För det är väl så att en 95a släpper ut mer smuts i luften än en buss som är 5-6 år nyare? Fattar inte Västtrafik att de tilllåter BL hålla på och leka hela tiden katt och råtta.
Ditt underliggande hat gentemot BL, som Du av någon anledning lider av, gör nog att Du brister lite i objektivitet avseende Borås Lokaltrafik. Det är väl bara att studera alla avtal mellan BL och Västtrafik och göra en egen utvärdering? Det finns väl skäl till att ett börsnoterat, och framförallt kommunalägt bolag, har dispenser?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2008, 09:04:26 AM
Är Borås lokaltrafik noterat på börsen?


I så fall kanske de senaste dagarnas börsras beror på att BL-aktien tappat i krafigt i värde pga. den förlorade upphandlingen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2008, 09:04:26 AM
Är Borås lokaltrafik noterat på börsen?


Givetvis inte. Borås Lokaltrafik är helägt av Borås stad.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Svemicke

Vet inte var jag fick "börsnoterat" ifrån. Det bara dök up i skallen och gick inte att stoppa på vägen till tangentnedtryckningarna. :D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

ch

Som skattebetalare kan jag ifrågasätta varför varenda upphandling alltid ska överklagas av förlorarna, speciellt om det visar sig att man inte hade fått vara med även om allt hade gått rätt till ;)

Vad kostar alla dessa rättegångar, utredningar, nya upphandlingar etc i skattepengar? Aldrig nån som har funderat på att om man kunde spara in alla dessa onödiga kostnader så skulle ju faktiskt t.ex Västtrafik ha bättre ekonomi osv ;)


virtual1

Citat från: ch skrivet 12 oktober 2008, 23:03:38 PM
Som skattebetalare kan jag ifrågasätta varför varenda upphandling alltid ska överklagas av förlorarna, speciellt om det visar sig att man inte hade fått vara med även om allt hade gått rätt till ;)

Vad kostar alla dessa rättegångar, utredningar, nya upphandlingar etc i skattepengar? Aldrig nån som har funderat på att om man kunde spara in alla dessa onödiga kostnader så skulle ju faktiskt t.ex Västtrafik ha bättre ekonomi osv ;)



Handlar väl inte om att vara 'dålig förlorare' - utan att det är krav på avtalsupphandlingar som du inte på förhand kan veta om du får behålla ett avtal på eller ej, det handlar ju om överlevnad för företag/dess anställda i mångt o mycket! Kan ju knappast vara en dans på rosor att som bussförare behöva flyttas över till ett nytt bolag speciellt om du också trivts hos din före detta arbetsgivare! Tänk om staten skulle bestämma att din lokala ICA-butik måste läggas ner för att Konsum ska få chansen! - en haltande jämförelse, javisst, men ändock!

Svemicke

Citat från: virtual1 skrivet 13 oktober 2008, 22:35:27 PM
Handlar väl inte om att vara 'dålig förlorare' - utan att det är krav på avtalsupphandlingar som du inte på förhand kan veta om du får behålla ett avtal på eller ej, det handlar ju om överlevnad för företag/dess anställda i mångt o mycket! Kan ju knappast vara en dans på rosor att som bussförare behöva flyttas över till ett nytt bolag speciellt om du också trivts hos din före detta arbetsgivare! Tänk om staten skulle bestämma att din lokala ICA-butik måste läggas ner för att Konsum ska få chansen! - en haltande jämförelse, javisst, men ändock!
Jag tycker det ligger väldigt mycket i det Du skriver. Det finns faktiskt anställda också att tänka på, men vwem bryr sig egentligen om dem när kapitalet styr?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Tyvärr är det ju så att det är de anställda som får smällen
Blir fler och fler brancher som blir konkurensutsatt... så vi är inte ensamma.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 14 oktober 2008, 13:03:10 PM
Tyvärr är det ju så att det är de anställda som får smällen
Blir fler och fler brancher som blir konkurensutsatt... så vi är inte ensamma.


Nä, se på Volvo och deras underleverantörer.

Dock är väl BL ett av de få bussbolag som kan erbjuda sina anställda gemenskap bland arbetskamrater då väldigt många träffas rätt oftas. De flesta bussarbetsplatser är rätt ensamma och det är sällan som fler kollegor har rast samtidigt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -