Huvudmeny

Uppsala

Startat av Jonas Strömblad, 22 september 2008, 21:46:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

I lördags tog vi en tur till Uppsala och äventyrsbadet i Fyrishov. Kanonskoj tyckte sonen!

Ca 20 min promenad från stationen till Fyrishov. Uppsalabuss 395 var det första som hamnade framför kameran

Ingen höjdarbild, men det var en glad person som körde och vinkade. Någon som läser här?

Precis där man knallar under Norra stambanan kom denna Setra från Kristian Larsson åkande.

Lite riktiga bussar finns det kvar  :) Uppsalabuss 629

Nästan framme vid badet! En gasbuss kommer farande i korsningen

/J

Jo

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 22 september 2008, 21:46:38 PM
I lördags tog vi en tur till Uppsala och äventyrsbadet i Fyrishov. Kanonskoj tyckte sonen!

Ca 20 min promenad från stationen till Fyrishov. Uppsalabuss 395 var det första som hamnade framför kameran
/J

Är det ett ödehus i bakgrunden mitt i bostadsbristens(antar jag) Uppsala? Jag antar att klo**raren opererat genom sidofönstren på husen för annars hör nog gärningsmannen till de vigare.

Niclas Rosenius

Citat från: Jo skrivet 22 september 2008, 21:59:12 PM
Är det ett ödehus i bakgrunden mitt i bostadsbristens(antar jag) Uppsala? Jag antar att klo**raren opererat genom sidofönstren på husen för annars hör nog gärningsmannen till de vigare.

Det är den gamla nerlagda brandstationen som låg utmed Kungsgatan som syns i bakgrunden. Om huset kommer att rivas eller om det skall rustas vet jag ej än. Dom har inte riktigt bestämt hur det skall bli.

//Niclas

Niclas Rosenius

Ingen höjdarbild, men det var en glad person som körde och vinkade. Någon som läser här?

Det finns många av förarna runt om Uppsala som är vana att det är nån som fotar dom och dom vinkar glatt tillbaks.

Precis där man knallar under Norra stambanan kom denna Setra från Kristian Larsson åkande.

Nej, det är inte norra stambanan den går några hundra meter åt öster från denna plats. Denna järnväg går upp till Sala och Dalarna.

Lite riktiga bussar finns det kvar  :) Uppsalabuss 629

Japp, vi har  5 stycken kvar som rullar. Börjar bli lite skramliga och skraltiga men dom rullar i alla fall.

Många trevliga bilder blev det i alla fall. Kul bildserie.

//Niclas

Jonas Strömblad

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 september 2008, 22:10:33 PM

Nej, det är inte norra stambanan den går några hundra meter åt öster från denna plats. Denna järnväg går upp till Sala och Dalarna.

Jo, det är visst Norra stambanan. Norra stambanan går Stockholm-Uppsala-Krylbo-Storvik-Ockelbo-Ånge. Banan du tänker på är f.d privatbanan Uppsala-Gävle järnväg   :D

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 september 2008, 22:10:33 PM
   Många trevliga bilder blev det i alla fall. Kul bildserie.

Tackar   :)
/J

Börje

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 23 september 2008, 10:21:00 AM
Jo, det är visst Norra stambanan. Norra stambanan går Stockholm-Uppsala-Krylbo-Storvik-Ockelbo-Ånge. Banan du tänker på är f.d privatbanan Uppsala-Gävle järnväg   :D

;D

Möjligen kan man i dagsläget anklaga Uppsala-Gävle för att heta Ostkustbanan. Norra stambanan börjar i Gävle/Storvik...

Jonas Strömblad

Nu har vi hamnat långt från bussar, men Norra Stambanan är som jag skrev järnvägen Stockholm-Uppsala-Krylbo-Storvik-Ockelbo-Ånge. Var UGJ gick är ju inte så klurigt, och Ostkustbanan är banan Gävle-Härnösand.
Sen har namnen idag fått nya betydelser, och nya namn tillkommit.

Södra stambanan går f.ö från Falköping via Nässjö till Malmö  :)
/J