Lufttrycksproblem på Scania MaxCi (H18E)

Startat av martenpe, 15 september 2008, 11:58:16 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Matte

Känner till samma problem... Har råkat ut för det själv ett antal gånger. Det jag tänkte på faller med att Spärrventilen har gjort sitt jobb. Men ibland kan man inte lita på mätarna i panelen. Ibland kan dom visa för lågt tryck och sedan sätter summern igång. Det jag har lärt mig då med dessa bussmodeller och liknande modeller som tex Scania CN113CLB (H16) är att knacka lite försiktigt på berörda mätare i panelen så hoppar dom tebaks till sitt riktiga läge å det spelar ingen roll om det är Bränslemätare, Motortempmätare eller Tryckmätarna för bromsarna.

Men har vart med om att vissa vagnar läcker på detta sätt som han beskriver har hänt i denna tråd då jag stått stilla vid ett rödljus. Då sa en av meckarna som jag pratade med då för att jag va nyfiken och ny innom yrket att det va nog ventilen då man släpper på bromspedalen som hängt sig. Som ett exempel så står man inte med exakt samma tryck på pedalen och svajjar lite med pedalen. Fick samma instruktioner av trafikledare då som han fick i denna tråd av trafikledning. Men det ska tydligen rätta till sig själv då man pumpar några gånger på bromsen och kör upp trycket igen...