Huvudmeny

Fråga om Carrus

Startat av Henrik Palmqvist, 06 juli 2007, 14:44:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Henrik Palmqvist

Carrus Express tillverkades ju som båda kortvagn och ledvagn, hur är det med Fifty och Vega. Har bara sett dessa i kort-utförande. / Henrik

OSkar000

Vega finns i ledbussutförande, dock ej i sverige.

Gråhundbus i Danmark har en som Milan har på bild här: http://www.bussmilan.se/Bilder/index.php/Mindre_bussbolag/Grahundbus

Esbjörn

Citat från: OSkar000 skrivet 06 juli 2007, 16:10:01 PM
Vega finns i ledbussutförande, dock ej i sverige.

Gråhundbus i Danmark har en som Milan har på bild här: http://www.bussmilan.se/Bilder/index.php/Mindre_bussbolag/Grahundbus

Jag tror det där är en Kiitokori.
Har för mig att vi kom fram till det vid en diskussion för ett par år sedan.

OSkar000

Citat från: Esbjörn skrivet 06 juli 2007, 22:27:54 PM
Jag tror det där är en Kiitokori.
Har för mig att vi kom fram till det vid en diskussion för ett par år sedan.

Den måste jag ha missat i så fall. Fronten och baken är dock påfallande vega-lik, men å andra sidan brukar Kiitokori använda sig av carrus-delar när det gäller sådana detaljer.

Ersa

Citat från: Esbjörn skrivet 06 juli 2007, 22:27:54 PM
Jag tror det där är en Kiitokori.
Har för mig att vi kom fram till det vid en diskussion för ett par år sedan.

Vad som är en Kiitokori resp Carrus är svårt att se ibland. Det kan ju även vara så att en buss är en 100% Carrus men som är byggd av Kiitokori för Carrus räkning... som alla Carrus Fifty i Busslinks 817x-serie, varav Fridströms äger två idag (DAJ830 & DGU639)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 06 juli 2007, 22:35:55 PM
Vad som är en Kiitokori resp Carrus är svårt att se ibland. Det kan ju även vara så att en buss är en 100% Carrus men som är byggd av Kiitokori för Carrus räkning... som alla Carrus Fifty i Busslinks 817x-serie, varav Fridströms äger två idag (DAJ830 & DGU639)

Kiitokori ingick ett tag i Carrus-koncernen innan det köptes ut av de nuvarande ägarna och i dag tillverkar de bussar (karosser alltså) helt oberoende av Carrus. Man kan knappast kalla en Carrus som är byggd vid Kiitokoris fabrik för något annat än Carrus. Precis som man inte skiljer på om en Carrus är byggd i någon av de tidigare Deltaplan-, Ajokki- eller Wiima-fabrikerna. För att nu inte blanda in Polen i diskussionen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juli 2007, 22:44:26 PM
För att nu inte blanda in Polen i diskussionen.

Nej, låt oss slippa krångla till det med Polen tack  ::)

L-G Lassander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juli 2007, 22:44:26 PM
Kiitokori ingick ett tag i Carrus-koncernen innan det köptes ut av de nuvarande ägarna och i dag tillverkar de bussar (karosser alltså) helt oberoende av Carrus. Man kan knappast kalla en Carrus som är byggd vid Kiitokoris fabrik för något annat än Carrus. Precis som man inte skiljer på om en Carrus är byggd i någon av de tidigare Deltaplan-, Ajokki- eller Wiima-fabrikerna. För att nu inte blanda in Polen i diskussionen.

Som sagt ägdes Kiitokori av Carrus, men köptes aldrig ut. När Carrus 1998 såldes till Volvo, valde dåvarande ägaren Ilmari Mustonen att inte sälja Kiitokori, utan behålla det själv.

Då jag ser på Gråhundbus, ser det i mina ögon ut mer som en Volvo 7250 än en Carrus Vega. Då tyder det på att bussen skulle vara byggd i Polen, inte i Finland.

Peter Öden

Hej !

Volvo 7250 kan även vara en Vlo B 7R Carrus Vega.
7350 = B 7 R Carrus 302
7450 = B 12 Carrus 502
7550 = B 12 Carrus 602.

Mvh Peter Ö