Testbild

Startat av bilomnibussen, 08 september 2008, 16:14:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Citat från: Ulf Fernestad skrivet 10 september 2008, 16:44:46 PM
Stopp och belägg, nu börjar det bli rörigt sa rörkrökar`n
S 217 en Vo B627x från 1952 med Posten som 1:a ägare ( Pd 769 ) enligt SBH chassinr. 625-130 så långt allt frid o fröjd.
Gör man en sökning på Mohlin så hittar man x antal träffar bl.a Pd 769, en Vo B627x från 1952 men med ett reg.nr. från Jämtland
Z 372 och med ett chassinr. 625-161 ! vilken är vilken?

GDG-bussen var fd Dil 768(chassinr 625-130).

/GL

bilomnibussen

Hej! Jag gissar att D-registreringarna hade att göra med att Molins var lokaliserade till Eskilstuna.
Mvh Jan G

Ola Almquist

En Mohlin-karosserad buss tillhörande Postens Diligenstrafik finns på bild i Bussnytt nr 3/99.

M.v.h.
Ola

Hans Broman

Nej, Postens diligenstrafik har aldrig trafikerat Sörmland. Däremot låg Molinverkens karosserifabrik i Eskilstuna i D län. Det är rimligt att tro att tillverkaren av någon anledning först registrerade på sig själv de bussar som levererades för Postverket.

Molinverkens fabrikslokal har förresten en intressant historia. Först var där lokstall och/eller verkstad för Norra Södermanlands Järnväg, vid dåvarande stationen Eskilstuna N. Sedan staten tagit över NrSlJ startade Molinverken tillverkning på samma plats. Företaget blev väl mer känt för släpbussar än för bussar. 1954 köptes Molinverken av OK (dåvarande IC, Bilägarnas Inköpscentral), som döpte om företaget till Thermo-Industrier i vars regi garage tillverkades. Intill den lilla fabriken växte OK-macken vid Västergatan fram.

Jag ska inte svära på det, men nog tror jag verkstaden är riven numera. Eller vad säger t ex Anders F? Tyvärr har jag dålig kläm på om det var samma byggnad för NrSlJ som för Thermo-Industrier eller ej, men det geografiska läget var i varje fall detsamma.