Går det bra att betala med svenska kronor på bussen.. ?

Startat av Bengt Jönsson, 05 juli 2007, 10:42:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bengt Jönsson

Ja-ha-ja.. Det var ett tag sedan man var inne på den här sidan ..  ;D
Men, är det någon som känner till om man kan betala med svenska kronor på bussen mellan Mo i Rana och Hemavan med avfärd just ifrån Mo i Rana eller om det är NOK man måste ha med sig?

Om det sedan är någon på detta forum som "rör sig" i det västerbottniska inlandet  8) exv mellan Ammarnäs och Sorsele / Storuman i slutet av Juli / början av Augusti så kan denne ju alltid "vinka"..  ::)

/Bengt

Ersa

Valutafrågan borde ju Länstrafiken i Västerbotten ha koll på, tycker man.
Annars kanske operatörerna själva (Swebus & Skelleftebuss) vet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 05 juli 2007, 12:16:04 PM
Valutafrågan borde ju Länstrafiken i Västerbotten ha koll på, tycker man.
Annars kanske operatörerna själva (Swebus & Skelleftebuss) vet.

I all landsöverskridande trafik jag känner till kan man betala i båda berörda länders valutor. Priset är dock satt i endera landets valuta och det är därför mest förmånligt att betala i denna. I annat fall riskerar man att få betala valutatillägg. Det är alltså samma princip som om du vill betala med norska kronor på en svensk restaurang. Vanligen går det men du kan inte räkna precis med bankens köpkurs. Eller ens säljkurs.
Jag förstår dock inte problemet. Är man i Norge har man väl norska kronor med sig. Och skall man till Sverige har man väl också med sig svenska kronor.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juli 2007, 08:47:47 AM
I all landsöverskridande trafik jag känner till kan man betala i båda berörda länders valutor. Priset är dock satt i endera landets valuta och det är därför mest förmånligt att betala i denna. I annat fall riskerar man att få betala valutatillägg. Det är alltså samma princip som om du vill betala med norska kronor på en svensk restaurang. Vanligen går det men du kan inte räkna precis med bankens köpkurs. Eller ens säljkurs.
Jag förstår dock inte problemet. Är man i Norge har man väl norska kronor med sig. Och skall man till Sverige har man väl också med sig svenska kronor.

Ja, nu är ju det inte Norge jag primärt tänkte att besöka..  8)
Men, har fått tag på en alldeles otroligt billig tågbiljett Oslo - Trondheim - Mo i Rana för kun 299 NOK !!
Efter Mo tänkte jag alltså ta bussen över till Sverige och hemavan och därifrån "spatsera" på Kungsleden till Ammarnäs.

Tillbaka till G skulle jag vilja åka Inlandsbanan till östersund men ResPlus svarar bara med att jag skall åka med buss 45...  ;D

/Bengt

Bernt Talbrant

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 06 juli 2007, 11:20:36 AM

Ja, nu är ju det inte Norge jag primärt tänkte att besöka..  8)
Men, har fått tag på en alldeles otroligt billig tågbiljett Oslo - Trondheim - Mo i Rana för kun 299 NOK !!
Efter Mo tänkte jag alltså ta bussen över till Sverige och hemavan och därifrån "spatsera" på Kungsleden till Ammarnäs.

Tillbaka till G skulle jag vilja åka Inlandsbanan till östersund men ResPlus svarar bara med att jag skall åka med buss 45...  ;D

/Bengt

Det sista problemet löser du genom att klicka bort buss - det fick jag göra när jag igår beställde en biljett Östersund-Borås via Mora.

Niklas Bygdestam

Det är väl i sådana här situationer det hade varit praktiskt att ha euron som valuta
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.