Ny modell Neoplan dubbeldäckare

Startat av Johan Hansson, 29 augusti 2008, 22:24:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

virtual1

Citat från: Johan Hansson skrivet 29 augusti 2008, 22:24:00 PM
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p52883674.html

Jag tycker den ser ut som ett höghus som inte tål vind

Men... existerar Neoplan som varumärke fortfarande alltså? - om så, varför köps det bara in MAN här i Sverige numer?

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Niclas Rosenius

Citat från: Johan Hansson skrivet 29 augusti 2008, 22:24:00 PM
http://touringcarteam-marcel.fotopic.net/p52883674.html

Jag tycker den ser ut som ett höghus som inte tål vind

Den heter N4526/3 och skall leverarar till Dubai tillsamman i en order på 400 bussar. I den ordern så är det 12 m, 18 m och dubbeldäckare. Hur många av varje kommer jag ej ihåg direkt i huvudet.

Citat från: virtual1 skrivet 29 augusti 2008, 22:28:07 PM
Men... existerar Neoplan som varumärke fortfarande alltså? - om så, varför köps det bara in MAN här i Sverige numer?

Ja Neoplan finns kvar som varumärke om du inte har märkt det tidigare.

//Niclas

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson

Om inte annat så ser den ju i alla fall effektiv ut...  ::)

Frippe Fribas

Släkting till Lions city DD antar jag.
Modellen har ju dock funnits några år i olika varianter och finns redan i trafik i bl a Tyskland och Asien.
Vindkänsligheten är väl inte värre än på andra dubbeldäckare misstänker jag då den även används på motorvägslinjer.
//Fredrik

Neopland

Vid sidvind och hård kurvtagning så välter de där säkert.

76

Det finns väl gott om lastbilar med samma mått som den där. Brukar du se många välta lastbilar?

Klart ett högt fordon är mer instabilt än ett lågt, men det är ju sånt man räknar med som förare.

Frippe Fribas

Det beror väl på hastigheten, vi har ju minst lika stora ekipage rullandes på halvtaskiga vägar i Norrlands inland och där verkar det ju fungera?
Att man satt ned hastigheten till 70km/h vid kraftig sidvind får väl däremot ses som ett tecken på att någon inte räknat helt rätt.
Rykten gör dock gällande att Helmark vägrade bygga bussar enligt de önskemål som levererades från en huvudman i Norrland eftersom de ansåg att bussen skulle bli alltför vindkänslig om man byggde enligt de specifikationer som huvudmannen krävde.
Huvudmannen skall då ha gått till Van Hool i stället och där var det ingen som ifrågasatte kraven, men resultatet har alltså blivit att man måste begränsa hastigheten när det blåser...
Hur det ligger till med dubbeldäckarna som Neoplan bygger vet jag inte, men jag utgår från att de är något lägre än godsrumsbussarna i Norrland (dubbeldäckarna alltså)?
Som 76 skriver finns det gott om långtradare med betydligt större dimensioner både på längden och höjden och dessa har inte någon hastighetsbegränsning när det blåser...
//Fredrik

Neopland

Citat från: 76 skrivet 30 augusti 2008, 16:21:24 PM
Det finns väl gott om lastbilar med samma mått som den där. Brukar du se många välta lastbilar?

Klart ett högt fordon är mer instabilt än ett lågt, men det är ju sånt man räknar med som förare.

Oj oj oj! Jag har sett många lastbilar på sidan!  :o

Henrik Palmqvist

Citat från: Neopland skrivet 30 augusti 2008, 16:24:55 PM
Oj oj oj! Jag har sett många lastbilar på sidan!  :o
Det behöver ju inte bero på vinden?   

Kör själv lastbil, och vist känns det att det blåser ibland. Speciellt när man är tom. Men med fullt lass (60 ton) tycker jag att det inte är några större problem. 

En buss kommer ju sällen upp i någon större totalvikt, varav den av naturliga skäl blir mer vindkänslig.

Neopland

Citat från: Henrik Palmqvist skrivet 30 augusti 2008, 16:29:03 PM
Det behöver ju inte bero på vinden?  

Kör själv lastbil, och vist känns det att det blåser ibland. Speciellt när man är tom. Men med fullt lass (60 ton) tycker jag att det inte är några större problem. 

En buss kommer ju sällen upp i någon större totalvikt, varav den av naturliga skäl blir mer vindkänslig.

Om ingen sitter där nere i bussen och det är fullt där uppe, det blåser kraftigt och är snorhalt och man kommer snabbt in i en kurva och vinden ligger vid sidan av bussen, från motsatt håll som bussen svänger så tror jag det finns tydliga välttendenser.

Frippe Fribas

Inte omöjligt, men om det är snorhalt kör man väl inte snabbt in i en kurva om man har lite självbevarelsedrift?
Dessutom borde det väl inte byggas så många dubbeldäckare om de riskerade att välta i första bästa kurva, platsbehovet går ju att lösa genom längre bussar också?
//Fredrik

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 augusti 2008, 16:40:09 PM
Någon större risk att bussen ska välta finns knappast alls när det gäller en vanlig passagerarbuss även om den är 4.25 hög, det beror på att alla tunga prylar sitter väldigt lågt, under golvet och/eller längst bak, de problem som kan uppstå är sidvindskänslighet p.ga ett väldigt vindfång och en viss krängningstendens för högbyggda godsbussar där man lastar många ton gods med hög tyngdpunkt.

Ungefär som man skulle åka omkring med en 4,50 m släpvagn med dubbelplan och ett tjugotal läskpallar på över plan och inget alls där nere.

Ja , den varianten känns inte så lockande att prova.

/Christian