Huvudmeny

LCD eller plasma?

Startat av Fredrik Klint, 21 augusti 2008, 17:53:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint

Kan någon hjälpa med råd och förklara varför man ska köpa LCD istället för plasma-TV? Eller tycker du bättre om plasma?
Förklara gärna på lekmannanivå varför man ska välja det ena istället för det andra.
Som ni förstår så ska jag köpa ny TV, siktar på 42" om priset är hyfsat, helst inte mer än 10.000kr.

jocke

Det är en smaksak skulle jag vilja säga.

Ska du ha mitt tips så säger jag LCD. Klarade bild i min mening.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Patrik

Tydligen ska LCD vara bäst för spel och sånt medan Plasma ger bättre filmkänsla, men jag kan tro att det bara är dom kräsnaste av dom kräsnaste som märker stor skillnad och behöver ha en viss TV till en viss funktion.

jocks74

har en plasma 42 tum som jag är hel nöjd med,en släkting har en 42 tum lcd som han är helnöjd med,men allvarligt ser jag knappt nån skillnad,toppen bild på båda,så tar en som passar i pris å tycke å bry dig inte om det är plasma eller lcd,är nog lika bra :)

Frippe Fribas

En skillnad som jag hört är att Plasma använder något slags gas för att skapa sina färger och när den gasen tar slut är det bara att hiva TVn.
LCD å andra sidan använder flytande kristaller som är ett väl beprövat system och inte har något problem med livslängden som Plasman.
Å andra sidan skall det sägas att risken att du får slut på gas i en Plasma under en normal TVs livstid är mikroskopiskt liten om den ens finns...
Således tror jag att du lugnt kan gå efter prislappen, däremot kan det vara klokt att kolla vilka format som stöds då det verkar variera något.
Försök om möjligt även att "provköra" olika modeller i butikerna innan du köper då jag upplever att menysystemens användarvänlighet varierar kraftigt mellan tillverkarna.
På min Sony LCD når man t ex inställningen av bildformat med en egen knapp på fjärrkontrollen medan min svärfars stora LG plasma har denna inställning i en undermeny till bildskärmens inställningar (ljus, färger osv) villket jag tycker är onödigt krångligt...
//Fredrik

Patrik

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 augusti 2008, 10:46:40 AM
En skillnad som jag hört är att Plasma använder något slags gas för att skapa sina färger och när den gasen tar slut är det bara att hiva TVn.
LCD å andra sidan använder flytande kristaller som är ett väl beprövat system och inte har något problem med livslängden som Plasman.
Å andra sidan skall det sägas att risken att du får slut på gas i en Plasma under en normal TVs livstid är mikroskopiskt liten om den ens finns...
Således tror jag att du lugnt kan gå efter prislappen, däremot kan det vara klokt att kolla vilka format som stöds då det verkar variera något.
Försök om möjligt även att "provköra" olika modeller i butikerna innan du köper då jag upplever att menysystemens användarvänlighet varierar kraftigt mellan tillverkarna.
På min Sony LCD når man t ex inställningen av bildformat med en egen knapp på fjärrkontrollen medan min svärfars stora LG plasma har denna inställning i en undermeny till bildskärmens inställningar (ljus, färger osv) villket jag tycker är onödigt krångligt...
//Fredrik

Menar du lampan i plasman?
Precis som i en projektor så finns det en lampa som lyser och dom brukar ha några tusen lystimmar innan den måste bytas.

Frippe Fribas

Nja, som jag läst mig till på något forum (kommer inte ihåg vilket just nu) så används någon ädelgas i Plasma men inte i LCD.
Lampan har säkert en begränsad livslängd, men det har ju kristallerna i en LCD också...
Som jag förstod inlägget i det forumet var dock LCDn säkrare än Plasman om man skulle ha TVn väldigt länge, men att det inte var någon nämnvärd skillnad för den genomsnittlige konsumentens användande.
Men gör gärna en googling och se vad som dyker upp, för jag är definitivt ingen expert i detta ämne.
//Fredrik

JB

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 augusti 2008, 12:00:39 PM
Nja, som jag läst mig till på något forum (kommer inte ihåg vilket just nu) så används någon ädelgas i Plasma men inte i LCD.

Plasmaskärmar innehåller små celler fyllda med en blandning av ädelgaser, neon och xenon. Genom att tillföra energi i form av elektricitet övergår gasen till plasma (som är ett aggregationstillstånd) som avger ultraviolett ljus. Cellerna är täckta med ett ämne som exciteras av UV-ljuser varpå de avger synligt ljus.

/Jonas

Nico

En nackdel med plasma ska väl vara att typen i sig är känsligare för stötar, för att lutas mm. Visserligen tål knappast en LCD heller att tippas i golvet, men plasman ska helst (som jag har förstått det) inte ens ställas snett i t.ex. baksoffan utan vid transport, flytt osv. så måste den alltid stå helt upprätt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Fördelen med plasma är att den har bättre svärta medan LCD-skärmen kan anta diverse brunaktiga färger om inte skärmen är av högsta klass. I övrigt är antagligen LCD ett bättre val idag då skärmarna stadigt blir bättre och de dyraste är nog i närheten av plasman numera. Dessutom finns inte risken att LCD:n bränner fast vilket plasman kan göra. En av de senaste serierna som fått bra betyg och som jag själv har bra erfarenhet av är Sonys 4000-serie. Den har en mycket bra svärta (kontrast 33000:1), lägst effektförbrukning av LCD-apparaterna och klarar dessutom MPEG4-formatet i digitalboxen (något som kommer att bli standard om några år och innebär att alla nuvarande boxar måste bytas ut). Även om den är relativt hyfsat prissatt klarar den dock inte 10.000-kronorsgränsen.