Fråga om bussar med bakplattform

Startat av Niklas Bygdestam, 03 juli 2007, 13:02:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Jämtlandsbuss och sedemera Swebus hade gott om grönvita Volvo plattformsbussar med Säfflekaross i Östersunds stadstrafik fram till december 2000. Några stod på NNT i Gävle för 1-2 år sedan varav en var tänkt att räddas av Jemtlands Veteranbilsklubb. NNT var tydligen för dyra så JVBK hade inte råd att köpa lös ens en enda. Är dessa vagnar kvar i Gävle idag, eller är de skeppade österut?

LinusA

Varför används inte plattformsbussar idag? Av säkerhetsskäl?
Hade ju varit idealiskt på innerstadslinjer där många resenärer åker korta sträckor (i Sthlm tex linje 76E/47E/4E).

Ersa

Citat från: LinusA skrivet 04 juli 2007, 22:19:03 PM
Varför används inte plattformsbussar idag? Av säkerhetsskäl?
Hade ju varit idealiskt på innerstadslinjer där många resenärer åker korta sträckor (i Sthlm tex linje 76E/47E/4E).

Bra fråga. På en bakre plattform (som nog kan göras med lägre golv idag) kan man ju klämma in många fler barnvagnar och rullstolar än i dagens lågentrébussar.

Kvarne

Citat från: LinusA skrivet 04 juli 2007, 22:19:03 PM
Varför används inte plattformsbussar idag? Av säkerhetsskäl?
Hade ju varit idealiskt på innerstadslinjer där många resenärer åker korta sträckor (i Sthlm tex linje 76E/47E/4E).


Dels verkar det ju inte som att de tillverkas några sånna idag. Iaf inte några Scania Omnilinkar/Volvo bussar.

Och de som har funnits i SL-området har ju varit för gamla för att få gå i innerstaden.
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

christianm

Citat från: Kvarne skrivet 05 juli 2007, 06:48:48 AM

Dels verkar det ju inte som att de tillverkas några sånna idag. Iaf inte några Scania Omnilinkar/Volvo bussar.

Och de som har funnits i SL-området har ju varit för gamla för att få gå i innerstaden.

Såg vi inte en bild för ett tag sedan här på BS föreställande en nytillverkad Säffle med bakplattform som skulle till Danmark? Eller minns jag fel? Att OmniLink inte funkar säger väl sig självt  :).

CF

Der kører rigtigt mange busser med bagplatform i Danmark. Eksempelvis : http://dab-silkeborg.dk/billede.php?id=3147

Jeg har selv detaljerede fotos, men kan ikke uploade nogen steder. Billeder kan sendes til interesserede.


Wolfie

Citat från: LinusA skrivet 04 juli 2007, 22:19:03 PM
Varför används inte plattformsbussar idag? Av säkerhetsskäl?
Hade ju varit idealiskt på innerstadslinjer där många resenärer åker korta sträckor (i Sthlm tex linje 76E/47E/4E).

Det har väl också med det faktum att göra att man nu oftast lägger motorn längst bak på grund av lågentréskravet. Då blir det svårt att ha en platform där med skulle jag tro.

bussgrabben

Verspieder:
Vet du om ULTRA har kvar någon av de Säffle-bussar de hade med bakplattform?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 03 juli 2007, 23:21:02 PM
Tjörns Omnibustrafik hade ett par korta B10M-50 / Säffle med bakplattform, har för mig att dörrställningen var  2-0-2. Skall leta upp bild.

//Jonas G

Stämmer. Tre stycken tror jag de var. Men anledningen till plattformen var att dessa köptes från Luftfartsverket Arlanda.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 03 juli 2007, 23:32:21 PM
Efter att ha funderat lite på detta så har jag också kommit fram till att även dessa fem Volvo/Säffle, BL 243-247, hade plattform bak. BL satte aldrig in säten baktill i dessa under den tid de rullade i Borås, däremot kan man ha gjort det i samband med att de såldes. BL 248-257 fick däremot en riktig ombyggnad med säten hela vägen där man fick titta noga för att se att det gjorts i efterhand. Detta gjordes när de övergick från ren stadstrafik till landsbygdstrafik. Även några ur serien 237-242 fick säten insatta längst bak när de blev skolbussar men detta var en betydligt enklare ombyggnad.

Borås Lokaltrafik hade från början avsikten att behålla dessa Säffle-bussar även efter sommaren 1995. De hann också få nummer 001-005. De kunde också ses i tätortstrafiken från och med hösttidtabellen. Innan Säfflarna 034-036 levererats hade BL 26 nya bussar till lika många omlopp, så det var rätt vanligt att 001-005 hoppade in, fortfarande med bakplattformen intakt.
Men tidigt på hösten 1995 (när 34-36 kommit) såldes de till olika Buss i Väst-företag enligt ovan. BL:s avsikt från början var att sälja Wiimorna 238-242 i stället, men dessa blev kvar och fick de något ologiska numren 095-099. De rullade sedan fram till början av 2000-talet.
Detta är också förklaringen till att numren 001-005 till synes saknades hos BL. 006 och 007 fick fd 258 och 259, Volvo B10BLE Carrus City och sedan blev det 008 på de bussar som levererades till trafikstarten i mitten av juni 1995. Inte mindre än 29 stadsbussar levererades 1995, 008-036.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ronni Svensson

Citat från: christianm skrivet 05 juli 2007, 07:41:48 AM
Såg vi inte en bild för ett tag sedan här på BS föreställande en nytillverkad Säffle med bakplattform som skulle till Danmark? Eller minns jag fel? Att OmniLink inte funkar säger väl sig självt  :).

Hej
Jo den kom til Ditobus i Holbæk (DK.) 


homer

#26
Tar mig friheten att länka dessa bilder från dab.Silkeborg.dk





Staffan Sävenfjord

Citat från: Ronni Svensson skrivet 26 juli 2007, 10:57:01 AM
Hej
Jo den kom til Ditobus i Holbæk (DK.) 



Även Karosseriverken i Backaryd har byggt om ett par mindre Mercedes-bussar med bakplattform för just Ditobus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Citat från: 76 skrivet 04 juli 2007, 15:30:02 PM
Bakplattformar är jättebra, där kan man packa in en hel skolklass eller ett mycket stort antal berusade studenter.

Visst är dessa super, jag kommer ihåg att det kommunala bussbolaget i Helsingborg hade en sådan under test. Detta borde finnas kvar i en eller annan form idag.
I branschen i 40 år

Ronni Svensson

#29
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2007, 11:22:45 AM
Även Karosseriverken i Backaryd har byggt om ett par mindre Mercedes-bussar med bakplattform för just Ditobus.


Hej
så er det et par busser mere jeg skal kigge efter, når jeg er i Vestsjælland næste gang
Der køre mange Volvo busser med bagperron i Vestsjælland, og her ser vi en af de omtalte busser


Bent Thyjær vogn 446 (Volvo 8700) i Fuglebjerg den 260406 (foto Ronni Svensson)