Busslink 6372.....

Startat av Kent Skoog, 02 juli 2007, 16:56:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Wolfie

1-1-2 är väl inte en så vanlig dörrställning?

Cero

Klart spännande dörrställning. Ska denna till Råsta?

/Cero

Kent Skoog

Citat från: Cero skrivet 02 juli 2007, 17:33:56 PM
Klart spännande dörrställning. Ska denna till Råsta?

/Cero

Ja.

christianm

Jaha, är det inga barnvagnsplatser alls i mitten då eller varför detta?

M224

Jag hoppas att Busslink låter dekalerna vara vid framdörren. Dom nya pyttesmå svarta som Busslink sätter upp är ju skrattretande dumma, knappt så dom syns!  >:(

Ursnygg buss f.ö!  :o

Edit: Jag har nu mailat Busslink och frågat varför dom tar bort tillverkarens utmärkta dekaler och ersätter med värdelöst dito. Har inte verkstadspersonalen annat för sig???

Peter L

Är inte detta första generationens B9S, alltså innan den face-liftade varianten som bl.a. GS har köpt in. Är denna beställd innan med senare leverans eller är inte alla modeller face-liftade? Detta är väl en Volvo 8500 antar jag... (GS nya är Volvo 7500)

Snygg bild för övrigt!

OSkar000

Citat från: Peter L skrivet 02 juli 2007, 20:06:51 PM
Är inte detta första generationens B9S, alltså innan den face-liftade varianten som bl.a. GS har köpt in. Är denna beställd innan med senare leverans eller är inte alla modeller face-liftade? Detta är väl en Volvo 8500 antar jag... (GS nya är Volvo 7500)

Snygg bild för övrigt!

Det som skiljer Göteborgs nyaste 7500or är att de har dubbeldörrar fram och låg framruta vilket ger dem ett annat utseende i fronten. Nån facelift är det alltså inte frågan om. Dessutom har de låggolv hela vägen vilket 8500 inte har. Göteborgs första dubbelleder har dock samma front som vanliga 8500 eftersom de har hög framruta och enkeldörr fram.

Dubbeldörr bak ser förövrigt ganska udda ut. Finns det nån bra anledning till detta förutom att snabba på avstigandet i bakre delen av bussen?

Cero

Citat från: OSkar000 skrivet 02 juli 2007, 20:26:30 PM

Dubbeldörr bak ser förövrigt ganska udda ut. Finns det nån bra anledning till detta förutom att snabba på avstigandet i bakre delen av bussen?

Antagligen har man gjort en större barnvagnsplats bak eftersom dessa vagnar envisas med att ha motorn mitt i passagerarutrymmet. Med barnvagnsplats även fram blir det väl dessutom begränsat med passagerare som nyttjar mittdörren jämfört med en bakmotorbuss eller mittmotorbuss (dvs med motorn under golvet).

/Cero

Bussmicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 juli 2007, 17:39:46 PM
1-1-2 har senast funnits på -91 års leverans av normalvagnar till Södertälje, på ledbuss är den ny.

//Lars

Och, som hette 4406-4410!?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Kent Skoog skrivet 02 juli 2007, 16:56:18 PM

Trreeevligt! - men varför numrerar man den 6372???? - har man inte utrymme nog mellan 633X-6370???

homer

265 kW motor ser ju väldigt bra ut, 250 kWs motorn är något för slö i backar med bara 9 liter

dock en varningens finger åt att det är 2 platser mindre med säkerhetsbälte
53 mot 55 på "trängselbussarna"

Johan B

Citat från: OSkar000 skrivet 02 juli 2007, 20:26:30 PM
Det som skiljer Göteborgs nyaste 7500or är att de har dubbeldörrar fram och låg framruta vilket ger dem ett annat utseende i fronten. Nån facelift är det alltså inte frågan om. Dessutom har de låggolv hela vägen vilket 8500 inte har. Göteborgs första dubbelleder har dock samma front som vanliga 8500 eftersom de har hög framruta och enkeldörr fram.

Som sagt, det rör sig inte om facelift utan hur köparen specar sin buss. Jmf GS 211 och 242, båda 8500 B12BLE men den förstnämnda med hög vindruta och utåtgående dörr och den andra med låg vindruta, skyltskåp och inåtgående dörrar. För bildjämförelse rek. Bussmickes galleri, vet att han har bilder på dessa.

Robert Brink

Men inte behöver väl vi på Råsta dessa extra ljus i fronten...?
Passar väl bättre i Roslagen!

//R(Som idag körde just 179:an, först med liket 4957, det värsta jag kört någonsin, och Veolia verkar inte göra ett dugg åt dessa vagnar nu på slutet...!!! Sen med 4920!)

homer

Citat från: Robert Brink skrivet 02 juli 2007, 22:42:26 PM
Men inte behöver väl vi på Råsta dessa extra ljus i fronten...?
Passar väl bättre i Roslagen!

De är väl bara och tacka å ta emot, man kan aldrig få för många extraljus, sen är de väl inte omöjligt att Norrtälje också ska få en ny blåvagn