Busslink - flytt Täby till Råsta?

Startat av Mikael T Nilsson, 05 augusti 2008, 19:46:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus_J

Citat från: Norrortsmicke skrivet 07 augusti 2008, 09:13:37 AM
Tack för uppgifterna. Då borde Råstas enda normalbussar med högt insteg till hösttidtabellen vara 4418-19 och 4506.

tvivlar på att scania leveransen kommer till införandet av vintertabellen.
man kan nog räkna med att det finns vissa 41 vagnar och sånt ett tag till.

Mikael T Nilsson

Citat från: Magnus_J skrivet 07 augusti 2008, 10:16:25 AM
tvivlar på att scania leveransen kommer till införandet av vintertabellen.
man kan nog räkna med att det finns vissa 41 vagnar och sånt ett tag till.

Hej,

Jag skrev fel. Med normalbuss menade jag kortbuss. I kortbussväg borde det endast finnas 4418-19 och 4506 i Råsta fr o m vintertidtabellen. 4502-04 är ju inte kvar i Råsta.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Nja, nog skrev du korrekt. Mig veterligt så är en vanlig, ordinär stadsbuss en normal buss vilket är detsamma som en normalbuss, dvs. inte ledvagn, boggivagn, dubbeldäckare etc.  ;)  ;D

Sen får man väl se vad som händer då bulken av Råstalinjerna kommer att få mera generella krav på låggolv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 07 augusti 2008, 14:19:41 PM
Nja, nog skrev du korrekt. Mig veterligt så är en vanlig, ordinär stadsbuss en normal buss vilket är detsamma som en normalbuss, dvs. inte ledvagn, boggivagn, dubbeldäckare etc.  ;)  ;D

Sen får man väl se vad som händer då bulken av Råstalinjerna kommer att få mera generella krav på låggolv.

Ja, begreppet "normalbuss" motsvarar nog din beskrivning. En annan benämning är väl "kortbuss". Så står det i alla fall vid en av ramperna i Täbydepån. Vi får se hur vagnparken i Råsta kommer att se ut och förändras under hösten. Vi har ju redan fått lite info här på Bussnack.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Anders i Vendelsö

...en annan som verkar har flyttat på sig är Busslink 6004 som idag sågs på linje 167 vid Älvsjö station...eller har Handen någon tur på denna linje?

Ted Selander

Citat från: Anders i Vendelsö skrivet 07 augusti 2008, 21:04:50 PM
...en annan som verkar har flyttat på sig är Busslink 6004 som idag sågs på linje 167 vid Älvsjö station...eller har Handen någon tur på denna linje?

Det är Handen som kör.

/Ted

Magnus_J

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael T Nilsson

Citat från: Anders Lundén skrivet 06 augusti 2008, 15:37:52 PM
Känner att jag måste förtydliga lite om vagnsnummer bland de flyttade bussarna.
Till Råsta;
På gång till Råsta innan trafikstart 18 augusti är också 4231-4232, 4234, 4418-4419 från Norrtälje och 4506 från Nynäshamn.

// Anders

Hej,

Jag såg att det var en lucka i serien 4231-34 som i samband med vintertidtabellens start hamnade i Råsta, nämligen 4233. Jag antar att den omplacerats från Norrtälje till Täby samtidigt som systervagnarna flyttades till Råsta. 4233 körde på Täbylinje 606 igår.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Magnus_J

på tal om inget så är scania leveranserna försenade

Bussmicke

Citat från: Anders Lundén skrivet 06 augusti 2008, 15:37:52 PM
Känner att jag måste förtydliga lite om vagnsnummer bland de flyttade bussarna.
Till Råsta;
Från Norrort; 4174 och 4179-4184.
Från Handen; 7100-7103
På gång till Råsta innan trafikstart 18 augusti är också 4231-4232, 4234, 4418-4419 från Norrtälje och 4506 från Nynäshamn.

Från Råsta;
Till Handen; 6953-6955
Återlämnade leasingbussar; 4502-4504

41xx o 42xx-led både de som kommit/kommer nu och de som fanns tidigare ska bytas ut under hösten vartefter nya etanolbussar sätts i trafik.

// Anders

Återlämnade leasingbussar ?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Nico

4506 ankom Råsta idag från Ösmo och igår så lånades även 6322, 6328 och 6329 från Täby.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 20 augusti 2008, 00:07:00 AM
4506 ankom Råsta idag från Ösmo och igår så lånades även 6322, 6328 och 6329 från Täby.

Tack för informationen. Beror lånet på att de äldre 42xx-ledvagnarna från Norrtälje inte har ankommit Råsta än?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Ted Selander

Citat från: Bussmicke skrivet 19 augusti 2008, 22:35:48 PM
Återlämnade leasingbussar ?

4501 (Norrtälje) och 4502-04 (Råsta) har återlämnats till ägaren (finansbolag) i samband med att hyrestiden löpt ut. Bussarna går till skrot om inte finansbolaget finner en köpare. Bussarna är levererade 1995. Så kan det gå.

/Ted

Nico

Citat från: Norrortsmicke skrivet 20 augusti 2008, 14:40:43 PM
Tack för informationen. Beror lånet på att de äldre 42xx-ledvagnarna från Norrtälje inte har ankommit Råsta än?

Njaäh, vi har fått 4231, 4232 samt 4234 och fler tror jag inte heller vi ska ha. Kruxet för Råstas del är att många omlopp kräver miljövagn (då tjänsterna innehåller turer som delvis går i miljözonen) och det är sådana som det är lite ont om, därav lånet.

Alfred E. Neuman