Äntligen en Riktig buss i Stockholms innerstad

Startat av Bussmicke, 30 juli 2008, 23:07:36 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 31 juli 2008, 20:22:05 PM
Det var väl 12 år i innerstan när avtalet tecknades som var maximiålder. Det innebär runt 2010

Det skulle innebära att samtliga MaxCi försvinner inom loppet av 2 år. Även de nyare, ex 5167. Det har jag mycket svårt att tro när 5001-5020 rullar.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

CitatHuh, hemska tanke

Att MaxCi troligen då försvinner 2010? ;D


Ersa

Citat från: Nico skrivet 31 juli 2008, 09:33:26 AM
Tja, kopia och kopia. Är kravspecifikationerna likartade (dvs. lågentré, bakmotor etc.) så blir ju slutresultaten ofta ganska likartade utan att det fördenskull kan sägas röra sig om direkta kopior. Håller i övrigt med Micke... MaxCi må vara pålitliga och slitstarka, men de hör inte direkt till mina favoriter.  ;)  :D

Lågentré + bakmotor + 12 meter = En trevlig busstyp, oavsett vilken tillverkarlogga som sitter där fram.  :)

Nico


Jovisst... men med det undantaget att vi i SL-land ju inte ska ha några tillverkarloggor etc. i fronten.  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Nico skrivet 31 juli 2008, 21:28:25 PM
Jovisst... men med det undantaget att vi i SL-land ju inte ska ha några tillverkarloggor etc. i fronten.  ;D  ;)

Tänk, jag undrade just om någon skulle anmärka på denna lilla detalj...  ;)

Leif D

Citat från: Bussmicke skrivet 31 juli 2008, 19:11:43 PM
Den förändringen, Maxci bort, välkomnar jag med öppna armar.

Det var ju inte det jag skrev.......   utan en annan sorts förändring.
MaxCi lär ju gå mycket länge till i Sthlm.
;-)

M224

#22
Citat från: Leif D skrivet 31 juli 2008, 22:25:24 PM
MaxCi lär ju gå mycket länge till i Sthlm.

Det är jag helt säker på, om jag inte är ute o cyklar så är H18E 5001 (MaxCi) från 1993 och är nu 15 år gammal, jag tror knappast att H18 5167 försvinner inom två år, den är från 1998 och är således 15 år först år 2013.

Angående tillverkarlogor så är det ju som med allt annat i SL-land, ingen som helt ordning, vissa bussar har andra inte. Det är jättesvårt att bestämma sig och vara konsekvent...

Fredde

Den kommer väl försvinna från innerstaden om kravet där är 12 år, eller kommer det att sökas dispens? Den kanske omplaceras inom länet?


Ersa

Citat från: M224 skrivet 31 juli 2008, 22:43:01 PM
Det är jag helt säker på, om jag inte är ute o cyklar så är H18E 5001 (MaxCi) från 1993 och är nu 15 år gammal, jag tror knappast att H18 5167 försvinner inom två år, den är från 1998 och är således 15 år först år 2013.

Således kan man i glada nördars sällskap sitta på innerstans uteserveringar många år framöver, och där höja ölglaset i en skål för varenda MaxCi som rullar förbi... ;)

M224

Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2008, 22:47:09 PM
Den kommer väl försvinna från innerstaden om kravet där är 12 år, eller kommer det att sökas dispens? Den kanske omplaceras inom länet?



Läs vad jag skrev, 5001 är från 1993 och är således 15 år, om det är 12 års krav så har dom överskridit det med 3 år redan. F.ö så tycker jag att dessa ålderskrav är töntiga!

Fredde

CitatLäs vad jag skrev, 5001 är från 1993 och är således 15 år, om det är 12 års krav så har dom överskridit det med 3 år redan. F.ö så tycker jag att dessa ålderskrav är töntiga!

Ta inte i så du spricker...

Själv är jag för ålderskrav, tycker SL är för generösa med den saken samt bussarnas skick och kondition...


M224

Citat från: Fredde_J skrivet 31 juli 2008, 22:55:31 PM
Ta inte i så du spricker...

Själv är jag för ålderskrav, tycker SL är för generösa med den saken samt bussarnas skick och kondition...



Jo. Men det larviga med ålderskrav är att ex H18 bussarna i innerstaden trots sina 15 år ofta är finare och i bättre skick än 5 år gamla bussar i ytterområdena. Det handlar om hur man sköter bussarna.

Simon Bertilsson

Citat från: M224 skrivet 31 juli 2008, 22:58:48 PM
Jo. Men det larviga med ålderskrav är att ex H18 bussarna i innerstaden trots sina 15 år ofta är finare och i bättre skick än 5 år gamla bussar i ytterområdena. Det handlar om hur man sköter bussarna.
H18?
Fabrikat och modellnamn för Chassi och kaross skulle sitta som en smäck för oss om inte är stockholmsbosatta busschaufförer!

Fredde

CitatJo. Men det larviga med ålderskrav är att ex H18 bussarna i innerstaden trots sina 15 år ofta är finare och i bättre skick än 5 år gamla bussar i ytterområdena. Det handlar om hur man sköter bussarna.

Det är sant. Där borde SL gå in och kräva bättre utvändigt skick på bussarna, så enteprenören håller efter sina chaffisar så de kör bussarna på ett annat sätt. "Här kommer jag nog fram" visar sig tyvärr i lacken. Fina bussar lockar resenärer, bussen är ett varumärke.