Nyleveranser till Busslink Täby (SL)

Startat av Mikael T Nilsson, 30 juli 2008, 17:54:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 31 juli 2008, 20:36:29 PM
Där pågår vagntypskännedom - det är för Handenförarna en relativt sett annorlundare vagntyp. Det var länge sedan det kom en ny Volvo till området. För Täby och Ösmo är det inte lika "revolutionerande".

/Ted

Handen har ju börjat få nya Volvobussar. Har Busslink planer på att övergå mer till Volvobussar i Handen nu och flytta Scaniabussar till Råsta? Ska Råsta bli ett rent Scaniagarage eftersom de har etanoltankar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 31 juli 2008, 19:09:25 PM
Tack ted.

Täby och Ösmo har börjat köra med sina nu, dock ej de nya B9S i Täby (vad jag kunde idag).
Har handen börjat köra med sina nya?

Nu har Täby börjat köra med sina nya B9S. Både 6359 och 6363 var ute på Täbylinjer under eftermiddagsrusningen idag.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Ted Selander

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 augusti 2008, 10:50:24 AM
Handen har ju börjat få nya Volvobussar. Har Busslink planer på att övergå mer till Volvobussar i Handen nu och flytta Scaniabussar till Råsta?

Nej, det finns inga sådana planer. Det finns t.ex. vissa höjdbegränsningar som hindrar B9S i området.

Citat från: Norrortsmicke skrivet 01 augusti 2008, 10:50:24 AM
Ska Råsta bli ett rent Scaniagarage eftersom de har etanoltankar?

Antalet etanolbussar kommer att öka under avtalstiden.

/Ted

Karsten

Citat från: Ted S skrivet 05 augusti 2008, 22:34:58 PM
Nej, det finns inga sådana planer. Det finns t.ex. vissa höjdbegränsningar som hindrar B9S i området.

/Ted

Jaha ja, är B9S verkligen högre än t.ex B12-ledvagnarna?

Mikael T Nilsson

Citat från: Ted S skrivet 05 augusti 2008, 22:34:58 PM
Nej, det finns inga sådana planer. Det finns t.ex. vissa höjdbegränsningar som hindrar B9S i området.

Antalet etanolbussar kommer att öka under avtalstiden.

/Ted

Hej Ted,

Tack för svaret!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Anders Lundén

Citat från: Karsten skrivet 05 augusti 2008, 22:37:59 PM
Jaha ja, är B9S verkligen högre än t.ex B12-ledvagnarna?

De är också längre än B12orna vilket ställer till problem ibland.
// Anders

Karsten

Citat från: Anders Lundén skrivet 06 augusti 2008, 15:38:49 PM
De är också längre än B12orna vilket ställer till problem ibland.
// Anders

Jo, det har man märkt. 18,75 meter är lite trängre än 18 meter när man ska in med sin B9S mellan två andra B9S i Slussenterminalen.

Anders Lundén

Citat från: Karsten skrivet 06 augusti 2008, 15:48:22 PM
Jo, det har man märkt. 18,75 meter är lite trängre än 18 meter när man ska in med sin B9S mellan två andra B9S i Slussenterminalen.

Det tror jag säkert :)
Men det som jag tänkte på är att den inte går in på alla verkstäder. Passar inte på lyftarna.
// Anders

Fredrik Gelin

Citat från: Karsten skrivet 05 augusti 2008, 22:37:59 PM
Jaha ja, är B9S verkligen högre än t.ex B12-ledvagnarna?

Åtminstone säger VV att B9:orna är högre ja, fast det rör sig om försumbara 5cm enligt fordonsfrågan...
Jag jämförde i detta fall Handens 5689 med Täbys 6358.
//Fredrik

Ted Selander

#24
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 07 augusti 2008, 15:18:34 PM
Åtminstone säger VV att B9:orna är högre ja, fast det rör sig om försumbara 5cm enligt fordonsfrågan...
Jag jämförde i detta fall Handens 5689 med Täbys 6358.
//Fredrik

Det är skillnanden som gör det!
T.ex. mellan 3,27 och 3,32 när utrymmet är 3,30, som på delar av Kroppaplan i Farsta. ::)

/Ted

Fredrik Gelin

Absolut, marginalerna avgör som sagt, men det är imponerande hur lite som krävs för att skapa problem ibland.
//Fredrik

Jonas Strömblad

Kan man inte be Täby kommun eller någon annan bygga en bro över Kemistvägen som är 3.30 hög  ;D
/J

Fredrik Gelin

Jag föreslår att vi framför till Täby kommun att de inte gräver ned sig djupare än 3,30m när de bygger den nya planskilda korsningen för Roslagsbanan på Bergtorpsvägen, då slipper vi ju per automatik bekymra oss...  ;D
//Fredrik

Nico


Lysande... då kan Täby få alla sunkiga gamla Scania-Omni så tar vi gärna över B9S-vagnarna.  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Karsten

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 08 augusti 2008, 15:36:00 PM
Jag föreslår att vi framför till Täby kommun att de inte gräver ned sig djupare än 3,30m när de bygger den nya planskilda korsningen för Roslagsbanan på Bergtorpsvägen, då slipper vi ju per automatik bekymra oss...  ;D
//Fredrik

Men men, om ni låser in vagnarna på fel sida om den låga bron, hur ska ni då bli av med dem?