Huvudmeny

Datorproblem

Startat av Jonas Sandqvist, 22 juli 2008, 17:55:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

Hej på er! Här kommer en utmaning till alla datorkunniga medlemmar 

Mitt problem är att skrivbordets alla ikoner plötsligt bara försvinner vilket gör att jag måste släcka datorn med knappen. Inte så bra i längden..

När jag stänger då så sätts datorn i vänteläge. När jag slår på datorn igen som är problemet fortfarande där. Kan hålla på så en 5 - 6 ggr innan datorn stängs helt. Startar då upp o allt är normalt igen.

Men det är ju aldrig nyttigt att döda datorn med strömknappen, i varje fall inte så många ggr på rad.

Någon som har ett tips vad som kan vara fel? Mycket tacksam iaf.

Hälsar Jonas  :)

Optimal

Om du trycker på "windows" knappen eller vad den kallas. Sitter längst ner på tangentbordet mellan  " CTRL" och " ALT". Då får du upp Startmenyn och kan stänga av datorn som vanligt.

Magnus

Om du håller in strömknappen en stund, typ i 10 sek så stängs datorn av helt på första försöket.

Du kan läsa lite om en som har ett liknande problem här:
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=855591

Staffan Sävenfjord

Du kan också om du har Windows XP eller senare trycka på Ctrl+Alt+Delete och får då fram Aktivitetshanteraren. Från denna kan du stänga av datorn eller starta om den. Du kan också gå in i öppna fönster och spara eventuella öppna Excel- eller Words-blad. Och så kan du först stänga ned fönster för fönster vilket alltid är bra att göra.
Så det finns en del alternativ till att trycka in startknappen i cirka åtta sekunder eller dra ur sladden. Gör man det får man i regel också en ganska svår uppstart då det skall kontrolleras att inget blivit skadat.

Optimal

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juli 2008, 19:20:56 PM
Du kan också om du har Windows XP eller senare trycka på Ctrl+Alt+Delete och får då fram Aktivitetshanteraren. Från denna kan du stänga av datorn eller starta om den. Du kan också gå in i öppna fönster och spara eventuella öppna Excel- eller Words-blad. Och så kan du först stänga ned fönster för fönster vilket alltid är bra att göra.
Så det finns en del alternativ till att trycka in startknappen i cirka åtta sekunder eller dra ur sladden. Gör man det får man i regel också en ganska svår uppstart då det skall kontrolleras att inget blivit skadat.

Hålla inne strömknappen är ingen fara på nya operativsystem, Då mitt XP stänger av allt som vanligt där jag trycker in den. Men det är såklart aldrig bra att göra så om man inte vet hur sitt system fungerar. Men att dra ut Strömsladden skulle jag aldrig göra, Det är däremot skadligt. Har hänt att gamla datorn fick ett eget liv då inget annat än att dra ut strömsladden hjälpte. Dock så blev det inge svårare uppstart, än att den frågade om jag ville starta den i felsäkert läge eller normalt läge. Men som sagt. Allt är olika beroende på dator.

Jonas Sandqvist

Varmt tack, mina vänner  :)  Då har jag fått lite förslag att arbeta med. Hälsar Jonas.

Skalman

Jag tar mig friheten att "låna" den här tråden (hoppas TS har överseende).

Mitt problem är att när jag stänger ner min dator (laptop/Vista), så
startar den igen efter några minuter. Spelar ingen roll om jag stänger av
på knappen eller från menyn.

Det här började när jag installerade Vista. Har kollat inställningarna - man kan
ju välja själv vad som ska hända när man t ex trycker på avstängnings-
knappen, men det står "stäng av" på allting... och inga schemalagda
processer har jag heller... får använda "viloläge" istället, men det är
ett i högsta grad irriterande fenomen  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Skalman skrivet 23 juli 2008, 06:00:03 AM

Det här började när jag installerade Vista. Har kollat inställningarna - man kan

Ett enkelt och högst low-tech lösning på detta borde vara att dra ur nätsladden under den tiden då datorn trots allt är nedsläckt. Att prova en gång kan knappast vara farligt. En dator måste ju klara ett strömavbrott eller att man råkar dra ur sladden av misstag.
Du kan ju också prova vad som händer om du trycker på "Starta om". Det kan ju vara så enkelt och sällsynt som att de båda knapparna har fått omvänd funktion.

Henasa

Citat från: Skalman skrivet 23 juli 2008, 06:00:03 AM

Hejsan!

Kan vara så att BIOS är det inställt att den ska starta med hjälpa av nätverket. Inte så jättetroligt men på en del moderkort finns funktionen. Men om du inte vet vad du gör ska du inte vara inne och pilla i BIOSen. Du kan få ännu mera problem. Ett lättare sätt att kolla detta är ju att ta ut nätverkkabeln.

/Henrik

JB

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 juli 2008, 09:32:34 AM
Ett enkelt och högst low-tech lösning på detta borde vara att dra ur nätsladden under den tiden då datorn trots allt är nedsläckt. Att prova en gång kan knappast vara farligt. En dator måste ju klara ett strömavbrott eller att man råkar dra ur sladden av misstag.
Du kan ju också prova vad som händer om du trycker på "Starta om". Det kan ju vara så enkelt och sällsynt som att de båda knapparna har fått omvänd funktion.

Men då det rörde sig om en bärbar dator kommer den väl gå igång på den ström som finns i batteriet?

/Jonas

Skalman

Ja, den gör ju just det. Men det är ingen omstart det handlar om, utan den
avslutar verkligen Windows och stänger av. Enda problemet är att den drar
igång igen efter några minuter!  :o

JAB

Citat från: Skalman skrivet 23 juli 2008, 10:02:12 AM
Ja, den gör ju just det. Men det är ingen omstart det handlar om, utan den
avslutar verkligen Windows och stänger av. Enda problemet är att den drar
igång igen efter några minuter!  :o

Trådlös USB-mus ?

Min väckte upp datorn när radion i musen gick i viloläge efter ett par minuter...

Skalman

Nej, bara nätverkskabel och mus med sladd inkopplade... och den går inte in i viloläge,
utan stänger ner helt (skillnaden är bl a att Windows startas om helt från början - från
viloläge läser den in en sparad session).

Henasa

Att använda viloläge är en funktion jag inte gillar. Det är väl bra att datorn startar snabbare men ibland får den inte riktigt med alla drivrutiner till grafikkort och så vidare. Vilket kan göra att den känns lite segare för varje gång. Ett tips är ju att inte spara en massa saker på skrivbordet. Allt som ligger på skrivbordet läser windows in varje gång den startar. Och har man en del foton, musik å annat bra och ha så tar det tid.

/Henrik

Patrik

Jag inflikar en länk om PoE (Power Over Ethernet) eftersom ni just pratar om det.
http://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet