På kryss med Clipper Adventurer: Färöarna del 3

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 juli 2008, 19:20:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Vägarna på Färöarna är smalaoch när två bussar skall mötas blir det problem, vilket till viss del framgår av de här bilderna. Redan på väg ut från Kirkjubøur fick vi det första mötet med en annan rundtursbuss.

Sedan stannade vår chaufför enligt principen "jag stannar här och hoppas att det inte kommer någon" för att vi skulle få tillfälle att beundra utsikten vid Velbastadur. Just när vi kom ut kom något så ovanligt i denna del av norra Europa som en kvinnlig bussförare och lyckades tränga sig förbi för att själv parkera enligt samma regel.

Så kom nästa buss med resenärer från kryssningsfartyget Adriana (de behövde dubbelt så många bussar som vi) och av första bilden framgår hur trångt det var. Här kan vi också se att den utfärdsbussen verkligen var en Kiitokori - det var den jag visade i del 1.

Den bussen stannade värst av alla, men fyra bussar där det inte finns plats ens för att ställa upp en cykel är inte lätt. Det blir alltså att köra in på vänster sida och öppna dörren så att resenärerna kan gå ut mitt i vägen. Det är alltså inte vänstertrafik på Färöarna som man kan tro när man ser de här bilderna. Och de är heller inte spegelvända.

Marc

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2008, 19:20:40 PM

Mycket vackra bilder Staffan, härligt landskap! Du verkar ha fått smak på det där med kryssningar? ;)

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 juli 2008, 11:00:45 AM
Vänstertrafik? ;D

Ja, Färöarna är unika med att köra vänstertrafik med bussar med dörrar på höger sida.  ;D
Det där med att det ser ut som vänstertrafik har jag redan utvecklat i texten till den sista bilden. Det kan tilläggas att man vare sig på Färöarna, Vestmannaöarna, Island eller Grönland var så noga med om det var vänster- eller högertrafik. Ofta körde bussföraren på den sida som passade bäst. Så även vid möten på smal väg. Den förare som hade närmast en mötesficka körde sålunda in där oavsett om det var vänster eller höger sida. Så fick mötet bli till vänster eller höger allteftersom det passade sig.
Anledningen till att bussarna stannat på vänster sida är att resenärerna skall slippa kliva ut rätt i ett dike. Och den vita bussen håller just på att skära en kurva när jag tog bilden.