Axplock från Ölandtrafiken

Startat av Marc, 21 juli 2008, 16:57:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marc

Ett annat populärt turistmål i landet är ju Öland. Passerade där i slutet av förra veckan på resa med Gotlandsbåten Öland-Visby-Nynäshamn. Här är några bilder från den resan.

Kvällbussen från norra Öland ankommer Kalmar Central.

Hemsk motsolsbild från Ölandsbron.

Lokalbuss på linje 102 Färjestaden-östra kusten-Borgholm.

Årets cykelbuss över Ölandsbron är denna, som synes ganska välfylld.

Tomas Buss nya OmniExpress vid en av Ölands många väderkvarnar.

Böda, som synes en populärt semesterområde.

Sista bilden från Hällskär/Neptuni Åkrar längst upp på norra Öland.

Ulf Berlin

Citat från: Marc skrivet 21 juli 2008, 16:57:03 PM

Sista bilden från Hällskär/Neptuni Åkrar längst upp på norra Öland.

Jaså,det blev en Ölandsresa för dig även i år.
Bilden är nog tagen vid Hällskär som är vägskälet till Ölands norra uddes`fyr,
och då ligger väl hpl NeptuniÅkrar någon kilometer bakom(västerom)denna närmare Byxelkrok?
Reflekterade du också över att ute vid Gotlandsfärjan inte fanns någon egentlig hållplatsskylt
(och knappt någon vändslinga)för bussen?
När jag var där åkte chauffören ner dit för"att han tyckte att det var trevligt"ty annars skulle han
ha stått kvar uppe på vägen vid hpl Nabbelund och tidsreglerat.
(Jag tycker i o f s det är konstigt att reglertiden inte är vid hpl Byxelkroks Hamn.)/Ulf

Patrik

Citat från: Ulf Berlin skrivet 21 juli 2008, 20:45:05 PM
Jaså,det blev en Ölandsresa för dig även i år.
Bilden är nog tagen vid Hällskär som är vägskälet till Ölands norra uddes`fyr,
och då ligger väl hpl NeptuniÅkrar någon kilometer bakom(västerom)denna närmare Byxelkrok?
Reflekterade du också över att ute vid Gotlandsfärjan inte fanns någon egentlig hållplatsskylt
(och knappt någon vändslinga)för bussen?
När jag var där åkte chauffören ner dit för"att han tyckte att det var trevligt"ty annars skulle han
ha stått kvar uppe på vägen vid hpl Nabbelund och tidsreglerat.
(Jag tycker i o f s det är konstigt att reglertiden inte är vid hpl Byxelkroks Hamn.)/Ulf

Du menar så här alltså:

PS. Väldigt trevliga bilder Marc, jag längtar tillbaka kan jag säga!

Marc

Tackar!
Precis där! Förra veckan var dock vändplanen en enda röra med bilar, inte läge för en bra bild. Som jag förstod det går 106an 0800 från Kalmar alltid ner till hamnen, annars skulle den ha en reglertid på 20min vid vägskälet (ord hpl Nabbelund) och då stå ivägen för all trafik från färjan!

Ulf Berlin

Citat från: Marc skrivet 21 juli 2008, 21:23:53 PM
Tackar!
Precis där! Förra veckan var dock vändplanen en enda röra med bilar, inte läge för en bra bild. Som jag förstod det går 106an 0800 från Kalmar alltid ner till hamnen, annars skulle den ha en reglertid på 20min vid vägskälet (ord hpl Nabbelund) och då stå ivägen för all trafik från färjan!

Precis samma sak när jag var där.
Åkte också 8.00-turen,men enl föraren körs inte någon tur normalt ner till hamnen,
och vi kom knappt runt(med SWE 5869) nere på vändplan p g av parkerade bilar/husbilar./Ulf
(Och eftersom det inte ens finns någon hpl-skylt där så...)

Ulf Berlin

Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 juli 2008, 22:22:06 PM

Orsaken till att regleringen inte ligger i Kroken är givetvis därför att det isåfall skulle vara mitt i pågående tur, linjen avslutas ju i teorin i Nabbelund.

"Pågående tur"är det ju alltid på ringlinjen däruppe eftersom förarbytena ligger i Böda,och då spelar det knappast
någon roll var förarens "rast"ligger eftersom t ex 8.00-turen går som ringlinje efter Nabbelund vidare mot Grankullavik-Torp
har han/hon res i vagnen hela tiden och en "bensträckare"i Byxelkrok skulle säkert kännas bättre för alla parter,
t ex alltid FÖRE avg mot Torp/Nabbelund ty en 3 timmars resa från Kalmar känns i baken/strupen,
och för dom lokala resenärerna spelar det nog inte så stor roll om dom får 15-20 min extra i Kroken.
(Särskilt med tanke på att turerna säkert kan bli rätt sena från Kalmar med tanke på trafiken på sommaren på 136:an.)