Snart avgång mot Stavsnäs...

Startat av Anders Lundén, 30 juni 2007, 19:32:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Lundén



Vagn 6789, kallades den H81 eller H82?
3 september 1984.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anders Lundén skrivet 30 juni 2007, 19:32:14 PM


Vagn 6789, kallades den H81 eller H82?
3 september 1984.

6789 var en H82. Skillnaden mellan H81 och H82 var att den senare hade höga ryggar, "Arlandastolar". Men det är ju inte så mycket till hjälp när det är så mycket människoryggar att man inte ser ryggstöden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Enligt bilregistret finns tydligen den här bussen i livet än idag. Undrar var den kan stå någonstans?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

jocke

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 30 juni 2007, 20:10:07 PM
Enligt bilregistret finns tydligen den här bussen i livet än idag. Undrar var den kan stå någonstans?

SMS'a bilregistret med regnummer så får du fram vem som äger den samt adress :)
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Tobbe

ANG höga ryggar så fans även en del bussar med höga ryggar framför bakdörren och låga ryggar bakom bakdörren är det nån som vet varför det var så?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tobbe skrivet 01 juli 2007, 00:24:04 AM
ANG höga ryggar så fans även en del bussar med höga ryggar framför bakdörren och låga ryggar bakom bakdörren är det nån som vet varför det var så?

Bland annat H46-orna (Scania CR110L) fick det så. Anledningen var att de tidigare stolarna var rätt bräckliga och allteftersom ryggstöden bröts sönder så lagades de inte utan stolarna ersattes av stolar från BF65/66/76. Man koncentrerade sig sedan på att få stolar med höga ryggstöd  främre delen av bussen och utan i den bakre.
Så småningom fick nog alla H46-or detta och det berodde då på att man kom på att man fick bättre överblick över vad som hände i bakpartiet med låga ryggar där.
Estetiskt var det inte särskilt tilltalande, i synnerhet inte som vissa bussar tenderade att likna ett stolsmuseum över olika klädslar på SL-stolar.
Förutom detta med ryggarna så blev också plastklädseln med året skör och sprack. Ibland fick den förvisso hjälp med detta av knivförsedda trafikanter. Men även en vass kant på en handväska.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

julle

Samma anledning var det att H82:orna på Björknäs fick låga ryggar i bakdelen, nämligen just att SL inte ville kosta på nya halvturistsäten när de gamla gick sönder. I flera H82:or rev man ut de höga ryggarna i bakdelen, de som var uttjänta åkte i soporna, de som var i hyfsat skick användes som reserver till de främre delarna av bussarna. Det blev lite av 1:a och 2:a klasskänsla av inredningen i dessa vagnar de sista åren de gick i trafik.

Fredde

Någonstans i Piteå bor iaf ägaren till fordonet

//Fredde

HB

6785 var den enda som hade lågryggat bakom bakdörren 1985. Anledningen till att den fick lågryggat var att dessa högryggade ofta utsattes för skadegörelse.

Bengt Jönsson

Citat från: Anders Lundén skrivet 30 juni 2007, 19:32:14 PM


Vagn 6789, kallades den H81 eller H82?
3 september 1984.


Samma linjenummer som idag (?)
Vilket linjenummer inom SL har behållits längst i tid räknat och även betecknat samma linje och sträckning?

/B

Frippe Fribas

Citat från: Anders Lundén skrivet 30 juni 2007, 19:32:14 PM


Vagn 6789, kallades den H81 eller H82?
3 september 1984.

Läcker bild Anders, du förgyller verkligen stämningen med dina gamla bilder!
Antar att du fått lite tid över från jobbet nu när sommaren slagit till?
//Fredrik

Karsten

Rätt så många linjer har kvar samma nummer nu som de hade 1984. Ska vi gissa äldst nummer satsar jag på "69 Blockhusudden", samma som när SS övertog trafiken från det då privata bolaget år 1935(?). Även dåvarande linje 70 ingick i köpet, allt enligt välunderrättad källa.