Någon som behöver en personbil????

Startat av Janne Rickman, 14 juli 2008, 09:20:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

RoTe

Citat från: Johan H skrivet 14 juli 2008, 20:59:54 PM
Vad krävs för den som har tagit B-kort efter 1996 för att få köra den?

måste varit mycket jobb med den eftersom de fick klippa av taket på den.
De måste nästan fått kapat rent allt och sen byggt upp det igen.

Det krävs C kort.

Mikael Lövgren

Citat från: homer skrivet 14 juli 2008, 20:40:10 PM
Är de samma hastighetsbestämmelser som för en personbil? dvs 110 på motorvägarna (även 120 på e6:an söder om göteborg)?

ja samma hastighetsbestämmelser gäller. så det är fullt lagligt att köra i 120 med den på E 6:an utanför halmstad... ;D
Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

homer

Citat från: Cityliner skrivet 14 juli 2008, 21:15:00 PM
så det är fullt lagligt att köra i 120 med den på E 6:an utanför halmstad... ;D

man bli mörkrädd :o

Johan Hansson

#18
Citat från: Cityliner skrivet 14 juli 2008, 21:15:00 PM
ja samma hastighetsbestämmelser gäller. så det är fullt lagligt att köra i 120 med den på E 6:an utanför halmstad... ;D


120 km är mycket men den hastigheten är det långt ifrån många som håller.
Jag brukar bli omkörd av bilar som håller en hastighet på mellan 130 och 160 KM/h. :o
Många av de bilar som håller dessa hastigheter är nyare bilar av märken som Audi, BMW och Merzedes och naturligtvis är de ofta utländska bilar.
De utländska förarna räknar ändå med att aldrig åka fast och därför anser de få köra hur fort de vill.
Dessutom får polisen stora problem när de skall rapportera utländska bilister och pappersarbete med allt vad det innebär och därför får bilisterna oftas köra vidare.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Simon Bertilsson

Sinnessjukt att överhuvud taget införa ett sådant undantag i lagen. Varför ska man få köra en husbil på exempelvis 4 ton med B? Det är väl inte mer än rätt att man tar C för det med?
Vad är nästa steg? Att få köra 25,25 med BE?  >:(

Johan Hansson

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2008, 23:41:22 PM
Sinnessjukt att överhuvud taget införa ett sådant undantag i lagen. Varför ska man få köra en husbil på exempelvis 4 ton med B? Det är väl inte mer än rätt att man tar C för det med?
Vad är nästa steg? Att få köra 25,25 med BE?  >:(

Det är ofta man undra vad politikerna tänker med när det rösta i riksdagen.
 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

homer

Citat från: Johan H skrivet 14 juli 2008, 22:42:13 PM

120 km är mycket men den hastigheten är det långt ifrån många som håller.
Jag brukar bli omkörd av bilar som håller en hastighet på mellan 130 och 160 KM/h. :o
Många av de bilar som håller dessa hastigheter är nyare bilar av märken som Audi, BMW och Merzedes och naturligtvis är de ofta utländska bilar.
De utländska förarna räknar ändå med att aldrig åka fast och därför anser de få köra hur fort de vill.
Dessutom får polisen stora problem när de skall rapportera utländska bilister och pappersarbete med allt vad det innebär och därför får bilisterna oftas köra vidare.


att svensson kör i 160 med sin lilla personbil är något helt annat än att svensson kommer i en 15 meters buss som väger över 20 ton i 120 km /h

Johan Hansson

Citat från: homer skrivet 15 juli 2008, 00:28:08 AM
att svensson kör i 160 med sin lilla personbil är något helt annat än att svensson kommer i en 15 meters buss som väger över 20 ton i 120 km /h
Du har rätt.
Det har en lite stund innan man får stopp på en buss i 120 km/h.
:o
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Taunusch

Citat från: Johan H skrivet 14 juli 2008, 20:59:54 PM
Vad krävs för den som har tagit B-kort efter 1996 för att få köra den?

C-kort....

Samma förhållande råder när det gäller storbilsambulanser med totalvikt över 3,5 ton.

Muk

Det där är helt sjukt. Jag skulle aldrig släppa ut mig själv på vägarna i ett sådant tungt fordon.  :D

Nor1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 juli 2008, 23:41:22 PM
Sinnessjukt att överhuvud taget införa ett sådant undantag i lagen. Varför ska man få köra en husbil på exempelvis 4 ton med B? Det är väl inte mer än rätt att man tar C för det med?
Vad är nästa steg? Att få köra 25,25 med BE?  >:(
Det går alldeles utmärkt att köra 25.25 på BE-kort, Bara inte Dragbilen väger över 3.5 ton.
Sjukt men sant.

Trier

Citat från: Nor1 skrivet 17 juli 2008, 19:41:26 PM
Det går alldeles utmärkt att köra 25.25 på BE-kort, Bara inte Dragbilen väger över 3.5 ton.
Sjukt men sant.

Rätta mig om jag har fel men 25,25 är väl en undantagsregel? Eller är det normal maxlängd nuförtiden?

I vilket fall som helst räcker det med ett enkelt B-kort för att framföra ett 24 meter långt fordon. Du kan t ex lägga en 24 meters flaggstång på taket. =)

Vilket helt OT påminner mig om nollorna på Chalmers som fick i uppdrag att hos polisen söka tillstånd för att bära en stege uppför Avenyn här i Göteborg. Det fick dom, och det gjorde dom - på tvären! Det blev trafikkaos och polisen kom naturligtvis till ingen egentligen nytta. ;) Nollorna gav väl iofs med sig efter en stund.


//Mr T

Busstobbe

Citat från: Trier skrivet 17 juli 2008, 20:45:01 PM
Rätta mig om jag har fel men 25,25 är väl en undantagsregel? Eller är det normal maxlängd nuförtiden?
Nja, det gäller ju speciella krav för 25,25 meter. Normalt är det 24 som gäller i Sverige.
Men kan en personbil under 3,5 ton verkligen lagligt släpa med sig så mycket vikt egentligen? Hur mycket får man belasta dragkroken med på en normal lite större personbil?

robbes

för 25,25 är det en viss moduluppbyggnad som gäller dvs att last bärarna skall ha vissa mått

Simon Bertilsson

Citat från: robbes skrivet 17 juli 2008, 21:37:02 PM
för 25,25 är det en viss moduluppbyggnad som gäller dvs att last bärarna skall ha vissa mått

Räcker det inte att fordonskombinationen består av minst tre fordon?