Vad är detta för åkeri? [Bild]

Startat av Nupski, 12 juli 2008, 23:22:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nupski

Om man i den nya KomFrammen iTid vill skylta Göteborgs Spårvägar blir det så här på skyltarna.  ;D ;D ;D

JAB

Jag är lyckligtvis helt oskyldig denna gång  ;D ;D ;D

yngrot

Visserligen är det bra med förkortning men..... hur månnga fattar denna?
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Fredrik Thurfjell

Såg häromdagen en av ersättninsgbussarna för spårvagnarna på frölundalinjen som var skyltad "Frda trg". Ett visst samband kanske?
Hur kan det bli såhär egentligen?

Nupski

Citat från: frethu skrivet 13 juli 2008, 12:39:15 PM
Såg häromdagen en av ersättninsgbussarna för spårvagnarna på frölundalinjen som var skyltad "Frda trg". Ett visst samband kanske?
Hur kan det bli såhär egentligen?

Fridas Torg menar du...  ;D

JAB

Fel teckenuppsättning i datorn, då kan det bli så där på skylten när den inte kan visa "Sigma" och andra sådana tecken som Åäöåäö brukar ersättas med.
Förde en gång en utdragen kamp mot en "Gorbaskylt" som inte kunde visa bokstaven Åå.

trafikplaneraren

Kommenterar sällan men kan inte låta bli denna gång.

Jag säger bara 'suck' om KomFrams ersättare "iTID"... Rena diktatorsystemet. Endast linjer som är inlästa i Västtrafikstrafikdatabas, TDS går att skylta. Men endast om leverantören av iTID har "hämtat" upp informationen därifrån... Därför går tex den tillfälliga linjen 770 mellan Mölndal station och Volvo Torslanda-Arendal inte att skylta, trots att linjen är inläst i TDS...

Inte heller gick det först att skylta bussarna med spårvagnslinjenummer i sommar. Pga detta beställdes "pappskyltar" till denna trafik. Dessa tyckte Västtrafik inte om. Det krävdes ett "krismöte" för att Västtrafik och leverantören skulle "godkänna" bussarna att tillfälligt få skylta linje 1 och 7. Då blev det "Frda Torg"... i stället för Frölunda Torg. Inte heller går det att skylta "Ersätter Spårvagn" i kombination med linjenummer. Man kan ju fundera på vem som har specat detta - Västtrafik i upphandlingsunderlaget eller leverantören? Dessa problem har den andre bussersättningsentreprenören, Orusttrafiken sluppit.

iTID är, så vitt jag vet, en vidareutveckling av AIC/AIC2. Tanken är att texternas disponering i skylten skall automatgenereras. Det får vissa effekter, eftersom vissa blir för långa i kombination med tex "via". Kolla förslagsvis in linje 99 mot "Heden/via Norra Älvstran". Om "Norra" hade förkortats automatiskt vid platsbrist till "N:a" hade hela "Älvstranden" fått plats.

Dessa system medger heller inte att leverantören själv lägger in egna destinationer för tex beställningstrafik, eller annat. Som trafikentreprenör har man ingen egen kontroll över systemet. Eländet började redan 2004 när GS fick AIC i de nyleverede Volvobussarna. I samtliga bussar för "stadstrafiken" pågår nu installationen av detta. Det blir väl endast BLÅexpress- och Alebussarna, samt eventuellt Mölndalsbussar som slipper av GS bussar.

Rätta mig om jag har fel...
och/eller om någon har något positivt att tillföra. Jag har det inte, även om jag i grunden faktiskt är positiv till automatgenereringen, om den skapar snygga kombinationer.

(ämnet hör kanske hemma under "busstrafik" i stället"?)

Leif D

Citat från: trafikplaneraren skrivet 13 juli 2008, 16:11:47 PM
Kommenterar sällan men kan inte låta bli denna gång.

Jag säger bara 'suck' om KomFrams ersättare "iTID"... Rena diktatorsystemet. Endast linjer som är inlästa i Västtrafikstrafikdatabas, TDS går att skylta. Men endast om leverantören av iTID har "hämtat" upp informationen därifrån... Därför går tex den tillfälliga linjen 770 mellan Mölndal station och Volvo Torslanda-Arendal inte att skylta, trots att linjen är inläst i TDS...

Inte heller gick det först att skylta bussarna med spårvagnslinjenummer i sommar. Pga detta beställdes "pappskyltar" till denna trafik. Dessa tyckte Västtrafik inte om. Det krävdes ett "krismöte" för att Västtrafik och leverantören skulle "godkänna" bussarna att tillfälligt få skylta linje 1 och 7. Då blev det "Frda Torg"... i stället för Frölunda Torg. Inte heller går det att skylta "Ersätter Spårvagn" i kombination med linjenummer. Man kan ju fundera på vem som har specat detta - Västtrafik i upphandlingsunderlaget eller leverantören? Dessa problem har den andre bussersättningsentreprenören, Orusttrafiken sluppit.

iTID är, så vitt jag vet, en vidareutveckling av AIC/AIC2. Tanken är att texternas disponering i skylten skall automatgenereras. Det får vissa effekter, eftersom vissa blir för långa i kombination med tex "via". Kolla förslagsvis in linje 99 mot "Heden/via Norra Älvstran". Om "Norra" hade förkortats automatiskt vid platsbrist till "N:a" hade hela "Älvstranden" fått plats.

Dessa system medger heller inte att leverantören själv lägger in egna destinationer för tex beställningstrafik, eller annat. Som trafikentreprenör har man ingen egen kontroll över systemet. Eländet började redan 2004 när GS fick AIC i de nyleverede Volvobussarna. I samtliga bussar för "stadstrafiken" pågår nu installationen av detta. Det blir väl endast BLÅexpress- och Alebussarna, samt eventuellt Mölndalsbussar som slipper av GS bussar.

Rätta mig om jag har fel...
och/eller om någon har något positivt att tillföra. Jag har det inte, även om jag i grunden faktiskt är positiv till automatgenereringen, om den skapar snygga kombinationer.

(ämnet hör kanske hemma under "busstrafik" i stället"?)

Man kan ju faktiskt inte annat än hålla med om att sånt här är kvalificerad skit !
Hur kan någon över huvud taget komma på idén att köpa in något med så bristfälligt underlag (i vilket led det är bristfälligt blir jag ju inte klok på heller iofs).
Men det verkar som om alla dessa sofistikerade system, alltid kan skylta det man kör normalt (om allt nu är rätt programerat förstås), men så fort man ska göra några tillfälliga grejer, eller det är störningar i trafiken, ja då skiter sig altt i varierande grad. Detta gäller ju då även skyltsystem som är uppsatta på terminaler och hållplatser, som kan det normala, enligt tidtabell eller enligt realtid.
Man kan ju tycka det är bra, förvisso, men det vore ju klämmigt om det även gick att på ett bra och hyfsat enkelt sätt kunna skylta rätt även vid störninga i trafiken. För att då inte tala om "planerade störningar".

Jag tycker det skulle vara nyttigt med en bra debatt om detta och sedan kanske på något sätt försöka påverka våra trafikupphandlare, så att de försöker utveckla skylthanteringen till något som fungerar, och fungerar bra och rätt !!
;-)

yngrot

Vad är det för fel som det är nu då ??  När man själv skyltar om vid ändhpl det har ju alltid fungerat men det är klart dte är ju inte så hightech .... men det funkar ju.... men nuförtiden SKA det ju inte vara enkelt lä'ngre.. :P

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Är skyltningen köpt i GLab -affären ?

Leif D

Citat från: yngrot skrivet 13 juli 2008, 20:41:14 PM
Vad är det för fel som det är nu då ??  När man själv skyltar om vid ändhpl det har ju alltid fungerat men det är klart dte är ju inte så hightech .... men det funkar ju.... men nuförtiden SKA det ju inte vara enkelt lä'ngre.. :P

Nja, nuförtiden ska allt ske automatiskt, så att ingen glömmer och det blir fel.....  (ironi).
;-)

yngrot

Citat från: Leif D skrivet 13 juli 2008, 21:15:35 PM
Nja, nuförtiden ska allt ske automatiskt, så att ingen glömmer och det blir fel.....  (ironi).

Opps då och vem skall då komma ihåg att svänga då??  För kan inte föraren komma ihåg att skylta längre hur ska man då komma ihåg att svänga?? ;D   ( hoppas alla fattar lite ironi)

Simon Bertilsson

Låter som något från Star Trek. ;)

Nupski

För att skylta manuellt med "skiten" om man nu får uttrycka sig så skall du ha minimala fingrar ty spetsiga pekdon kan skada pekskärmen. Sen så brukar systemet braka ihop på nattrafik samt att alla desitinationer inte finns inlagda. Har varit med om totalhaveri av fordonsdatorer och almänt stök. Varför skall man hela tiden krångla till saker mer och mer. Tacka vet jag manuella rullar eller skyltar, tar jag ut en buss ifortsättningen med ITid kommer jag att ha med mig en bunte pappskyltar med linjenummer.

Leif D

Citat från: Tomas skrivet 13 juli 2008, 22:06:34 PM
För att skylta manuellt med "skiten" om man nu får uttrycka sig så skall du ha minimala fingrar ty spetsiga pekdon kan skada pekskärmen. Sen så brukar systemet braka ihop på nattrafik samt att alla desitinationer inte finns inlagda. Har varit med om totalhaveri av fordonsdatorer och almänt stök. Varför skall man hela tiden krångla till saker mer och mer. Tacka vet jag manuella rullar eller skyltar, tar jag ut en buss ifortsättningen med ITid kommer jag att ha med mig en bunte pappskyltar med linjenummer.

Tycker väl du svartmålar lite väl mycket, men jag förstår dej iofs också. Man gör ju inte direkt användarvänliga grejer inte, märkligt bara att upphandlarna går på sån skit. Men de ser väl aldrig grejerna i verkligheten och behöver väl inte heller försöka hantera dom, möjligen skulle lite verklighetsanknytning vara bra.

Att skiten sen havererar ibland, känns ju som det ofta beror på att man inte skickar med fullständig och genomtänkt skyltningslista, för alla tänkbara och otänkbara varianter. Dessutom är nog avprovning och test av dessa programeringar, något man verkar glömt i många fall.
;-)