Bussar med två framaxlar

Startat av Stefan P, 07 juli 2008, 18:05:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Jag vet att Swebus hade ett tag bussar med dubbla framaxlar. Varför hade man sådna bussar?

Vart tog de ivägen sedan. Finns det nåra bilder på dem?

mvh Stefan P

Walter

Körde dels åt Swebus Express, sedan hade man ett par stycken i trafik mellan malmö-Trelleborg åt Länstrafiken Malmöhus. De är samtliga sålda till andra åkare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ersa

Swebus hade väl dessutom Neoplan med dubbla framaxlar på Norrlandskusten?
Esbjörn kanske vill reprisera bilder?

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 07 juli 2008, 19:14:11 PM
Swebus hade väl dessutom Neoplan med dubbla framaxlar på Norrlandskusten?
Esbjörn kanske vill reprisera bilder?
Just det

4081-4088 Norrlandskusten
4343-4344 expressen
3483-3485 Malmö-Trelleborg

Finns kanske fler?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

robbes

om du sett de gula turne bullarna som det står Sartlight united audio på så är det de bussarna bland anant så nu vet du vart de tagit vägen de flesta ahr blivit turne bussar

Lars

Hej!

De var helt enkelt opraktiska höjden på dem var 4.30 mot 3.90 - 4 jämt för de flesta dubbeldäckare.
De kom inte in i Cityterminalen utan fick vändas vid avstigningshållplatsen med besvärliga backningsmanövrar de var ju långa med, den så gick de inte att tvätta i de flesta automattvättar då de flesta äldre inte tilllåter så höga bussar.
Troligtvis så hade de även samma problem på nuvarande verkstäder och gissar på att underhållet blev för högt mot vanliga bussar.

Det fanns planer på att placera dem i Arvika en vända därför att tvätten där klarar även lastbilar på 4.50 och utgå därifrån mot Stocholm men så förlängdes ju linjen istället till Oslo och dessa planer rann ut i sanden......
Ett tidtabellsförslag togs fram tillsammans med VTAB där expressen t.om skulle starta i Charlottenberg och trafikera lokalt på nuvarande VTAB linjer 101 och 100 Charlottenberg - Arvika - Karlstad och sedan fortsätta som Expressbuss till Stockholm.

Lars

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 19:46:18 PM
Jo då.

0142 o 0143

Sedan ska det vara 4085-4088 (de fyra 4081-84 var godsleder)

OK fick för mig att även godslederna hade dubbla framaxlar 0142 och 0143 övertogs från Masexpressen?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Neoplan Megaliner har två framaxlar. Men vilka mer finns det?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon Bertilsson

Nu blev man ju nyfiken! Finns det bilder på de bussarna som trafikerade Malmö - Trelleborg?

Erol

Kolla på bussmickes hemsida, hittade en på 3483

Simon Bertilsson

Citat från: Erol skrivet 07 juli 2008, 21:08:28 PM
Kolla på bussmickes hemsida, hittade en på 3483

Kan du länka dit?  ???


Martin Maltkvist

Citat från: Walter skrivet 07 juli 2008, 19:16:37 PM
Just det

4081-4088 Norrlandskusten
4343-4344 expressen
3483-3485 Malmö-Trelleborg

Finns kanske fler?
F.d Swebus 4086 och 4088:


Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Simon Bertilsson


Walter

Och betänk tiden det tar att gå på och av!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!